Waarom kwaliteit van pedagogiek vergroten?
Jongeren in het voortgezet onderwijs en MBO zijn ontvankelijk voor kennisoverdracht en voor cognitief leren, mits ze hiervoor open staan. De relatie tussen docent en leerling/student vormt de basis voor prestaties. Het draait om de onderlinge relaties op school: zowel tussen jongeren onderling als tussen docenten en jongeren. De kracht van de pedagogiek is het creëren van een pedagogisch klimaat waarin jongeren zich prettig en betrokken voelen bij het onderwijs. Hiermee is de pedagogiek het fundament onder de didactiek. Leren is alleen mogelijk als leerlingen zich veilig voelen, bij elkaar én bij de professionals die ze ontmoeten binnen de school.Alle onderwijsprofessionals en zorgverleners rondom jongeren hebben pedagogische inzichten nodig om een sociaal veilig klassenklimaat te creëren en te kunnen werken aan de mentale veerkracht van jongeren. Deze e-learning geeft onderwijsprofessionals inzichten en handvatten om het mentale welzijn van jongeren te verbeteren op en rond de belangrijkste plaats waar jongeren zich dagelijks bevinden: de middelbare school of het MBO.
Emotionele problemen bij kinderen en jongeren
Een school is natuurlijk geen hulpverleningsinstelling en moet dat ook nooit worden, maar toch kunnen we er niet omheen dat leerlingen het vaker dan ooit sociaal-emotioneel moeilijk hebben. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer meisjes in het voortgezet onderwijs te maken hebben met emotionele problemen: momenteel gaat het om 43 procent, terwijl dat vijf jaar geleden nog 28 procent was. Bij jongens ligt dit percentage lager, maar ook hier ervaart ongeveer 15 procent serieuze uitdagingen op dit gebied. In combinatie met de bezuinigingen in de jeugdzorg is de verwachting dat (gedrags)problematiek in de klas de komende tijd zal toenemen. Daar zullen we op onze scholen iets mee moeten.(**Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)-rapport (2022). Onderzoek van Universiteit Utrecht, het Trimbos-instituut en het Sociaal en Cultureel Planbureau).
Doel
Deze e-learning helpt je omgaan met de toenemende mentale belasting van jongeren. Je leert per thema te reflecteren en je pedagogische vaardigheden verder te ontwikkelen in contact met leerlingen, collega’s en ouders.Inhoud en vorm
De e-learning behandelt 10 essentiële thema’s die bijdragen aan de pedagogische professionalisering van professionals in het voortgezet onderwijs en mbo. Elk thema is opgebouwd uit 3 onderdelen met elk een video. In deze video’s neemt pedagoog Steven Pont je mee in de verschillende thema’s. Aanvullend op deze video’s maak je opdrachten en beantwoord je reflectieve vragen om na te denken over jouw eigen pedagogische handelen en competenties. De module neemt in totaal 6 uur in beslag.
Hieronder de 10 thema’s die terugkomen in de e-learning:
- 3 basisprincipes bij pedagogische professionalisering
- Motiverende gespreksvoering
- Gezinsdynamiek
- Diagnostiek en stoornissen
- Straffen en belonen
- De-escaleren en escaleren
- Conflict communicatie
- Oudergesprekken
- Overdracht en tegenoverdracht
- Groepsdynamiek
Toetsing en toegang
Deze e-learning bevat een eindtoets, bestaande uit 10 meerkeuzevragen/ multiple select vragen. De e-learning blijft maximaal 1 jaar beschikbaar.Nul18 en Steven Pont
De RINO Groep maakt deze e-learning in samenwerking met Nul18. Dit is hét pedagogiekplatform voor professionals in het VO, PO en KO. Het platform ondersteunt leraren, docenten, pedagogisch medewerkers en ondersteunend personeel in hun dagelijks werk met mensen tussen 0 tot 18 jaar. Voor het scholen en onderwijsteams in het voortgezet onderwijs en het mbo heeft Nul18 een uniek online programma. Je kan deze e-learning als individu ook volgen als voorloper van deelname met je school aan het programma van Nul18.Drs. Steven Pont is voormalig leerkracht, ontwikkelingspsycholoog, systeemtherapeut en auteur van diverse boeken over verschillende psychologische en pedagogische onderwerpen. Hij is een veelgevraagd deskundige in de media. Zo verzorgde hij het inhoudelijk commentaar van het televisieprogramma de Opvoeders, heeft hij een eigen column in het AD en is hij columnist van Ouders van Nu. Steven Pont is initiatiefnemer van Nul18. In gesprekken met docenten, (con)rectoren en bestuurders ontdekte hij dat er een sterke en groeiende behoefte is aan structurele aandacht voor het pedagogische klimaat binnen het onderwijs.