Diagnostiek en behandeling van dyscalculie  (A2648)

€ 535

Inschrijven

Mogelijk t/m 17 april 2026,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Heb jij als orthopedagoog of psycholoog te maken met kinderen die mogelijk dyscalculie hebben? In deze cursus leer je hoe je kunt bepalen of een kind dyscalculie heeft en hoe je het kind kunt behandelen. Aan bod komen onder meer verstoorde rekenontwikkeling, diagnostisch onderzoek, het behandelplan, wettelijke bepalingen en het contact met leerling, ouders en leerkracht.
 
  • Inhoud

    In elke klas zitten leerlingen met reken- of wiskundeproblemen, slechts een deel daarvan heeft dyscalculie. Wat is het verschil tussen rekenproblemen die bijvoorbeeld passen bij dyslexie of ADHD, en rekenproblemen die onderdeel zijn van dyscalculie? Tegen welke problemen lopen kinderen met dyscalculie in het basis- en voortgezet onderwijs aan? Aan welke criteria moet worden voldaan wil een leerling in aanmerking komen voor onderzoek? Hoe zit een diagnostisch onderzoek naar dyscalculie in elkaar? Welke instrumenten worden gebruikt en welke inzichten levert dat op? En tot slot; hoe vertaal je wat je hebt gezien naar praktische adviezen? Op al deze vragen gaat deze tweedaagse cursus in. 

    Wat je kan verwachten:

    • theorie van de normale en verstoorde rekenontwikkeling
    • intakeprocedure bij rekenproblemen
    • rekenonderzoek
    • diagnostiek bij dyscalculie 
    • wanneer wel of geen diagnose
    • psycho-educatie aan kind en omgeving
    • behandelingsmethoden 
    • begeleidingsadviezen school en thuis
    • bespreken (eigen) casuïstiek 
    • wettelijke bepalingen als er sprake is van dyscalculie

    Wat leer je?

    • Je leert over de verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen met rekenproblemen en dyscalculie.
    • Je doet inzicht op over hoe een testbatterij voor dyscalculie in elkaar zit.
    • Je ontwikkelt vaardigheden in geschikte rekenprogramma’s en methodes.
    • Je leert hoe je de motivatie van de leerling kunt bevorderen.
    • Je doet inzicht op over wat je kunt doen als er sprake is van rekenangst.
    • Je doet ervaring op met het vormgeven en uitvoeren van een behandelplan.
    • Je bent in staat om psycho-educatie te geven aan betrokkenen.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Toetsen

    Je maakt een behandelplan.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums
    Vr 22 mei 2026 van 9:30-16:30
    Vr 29 mei 2026 van 9:30-16:30

    (omvang 12 uur)

    Locatie: Online
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
    Ook docenten rekenen en/of wiskunde op het vo & mbo zijn welkom.

  • Docenten
    drs. Marije van Oostendorp

    drs. Marije van Oostendorp

    Marije van Oostendorp heeft als orthopedagoog-generalist en rekenspecialist een eigen praktijk. Ze onderzoekt en begeleidt leerlingen van 6 tot en met 18 jaar met rekenproblemen en dyscalculie. Haar interesse voor rekenproblematiek werd gewekt toen de aanpak die ze tijdens haar opleiding had geleerd bij sommige kinderen niet aansloeg. Vanaf dat moment is ze zich steeds meer in rekenproblemen gaan verdiepen. Inmiddels geeft ze gastcolleges over dyscalculie aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit, en nascholing over rekenen bij onder andere de opleiding tot Schoolpsycholoog in Amsterdam. Daarnaast verzorgt ze op de opleiding tot rekenspecialist po en vo/mbo. Ze heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van rekenmethodes en is auteur van Rekensprint Getalbegrip en de boeken Aan de slag met rekenproblemen 1 en 2. 
    Marije is Supervisor NVO en werkt ook één dag als hoofdbehandelaar in de basis GGZ.Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
  • Reviews