In elke klas zitten leerlingen met reken- of wiskundeproblemen, slechts een deel daarvan heeft dyscalculie. Wat is het verschil tussen rekenproblemen die bijvoorbeeld passen bij dyslexie of ADHD, en rekenproblemen die onderdeel zijn van dyscalculie? Tegen welke problemen lopen kinderen met dyscalculie in het basis- en voortgezet onderwijs aan? Aan welke criteria moet worden voldaan wil een leerling in aanmerking komen voor onderzoek? Hoe zit een diagnostisch onderzoek naar dyscalculie in elkaar? Welke instrumenten worden gebruikt en welke inzichten levert dat op? En tot slot; hoe vertaal je wat je hebt gezien naar praktische adviezen? Op al deze vragen gaat deze tweedaagse cursus in.
Wat je kan verwachten:
- theorie van de normale en verstoorde rekenontwikkeling
- intakeprocedure bij rekenproblemen
- rekenonderzoek
- diagnostiek bij dyscalculie
- wanneer wel of geen diagnose
- psycho-educatie aan kind en omgeving
- behandelingsmethoden
- begeleidingsadviezen school en thuis
- bespreken (eigen) casuïstiek
- wettelijke bepalingen als er sprake is van dyscalculie