Vertaalslag van diagnose en behandeling naar praktisch handelen in het voortgezet onderwijs  (D2470)

€ 350

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vragen veel van de deskundigheid van onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs. Met deze cursus vergroot je je kennis en vaardigheden op dit gebied. Je leert diagnoses vertalen naar concrete onderwijsbehoeften en je krijgt praktische handvatten om deze leerlingen nog beter te begeleiden en tot leren te brengen. Je oefent ter plekke met wat je leert, zodat je dat direct kunt inzetten in je dagelijkse werkpraktijk.
 
  • Inhoud

    Met de invoering van het passend onderwijs nemen meer leerlingen deel aan het reguliere onderwijs. Er is sprake van een verzwaring van de populatie en vergroting van de diversiteit binnen de klas. Het onderwijs wordt geacht hier antwoord op te geven. Dit vraagt binnen en buiten de klas veel van een school. Vaak wordt de expertise vanuit de jeugdzorg of ggz gevraagd. Diagnostiek kan meer inzicht geven in de aard en ernst van de problematiek. Maar dit alleen zorgt niet (altijd) voor meer inzicht in de onderwijsbehoeften.

    Wat komt er zoal aan bod?

    • Het verzamelen van informatie middels onderzoek, observatie en anamnese om goed aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van een leerling.
    • Inzicht in de executieve functies en de invloed/impact die dit heeft op de onderwijspraktijk
    • Inzicht in het aanpassen van de onderwijsomgeving en het aanleren van gewenste vaardigheden in en buiten de klas.
    • Coachingsvaardigheden voor docenten, ouders en leerlingen.
    • Het accent leggen op de samenwerking tussen orthopedagogen/psychologen, docenten, leerlingen (en ouders).

    Wat leer je?

    • Je ontwikkelt vaardigheden om in de dagelijkse praktijk van het voortgezet onderwijs leerkrachten te begeleiden in de omgang met en het aansluiten op leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

    Werkwijze

    Deze cursus wordt gegeven door een Gz-psycholoog en een schoolpsycholoog/docent uit het voortgezet onderwijs.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datum
    Wo. 13 november 2024 van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht



    (Omvang: 6 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog

  • Docenten
    drs. Immy Valk

    drs. Immy Valk

    Immy Valk is orthopedagoog. Zij is altijd op zoek naar de combinatie van de theorie en de praktijk in de klas. Ze heeft als coordinator leerlingenzorg bij cluster 3 gewerkt, op meerdere reguliere basisscholen, middelbare scholen als orthopedagoog of arrangement begeleider en als rector op een middelbare school. Nu werkt ze vanuit haar praktijk op verschillende scholen en neemt ze voor de gemeente Utrecht onderzoeken af en geeft begeleiding aan leerlingen en ouders. Daarnaast geeft ze regelmatig scholingen aan docententeams en orthopedagogen of psychologen.Lees meer
    Nienke van Wanrooij MSc

    Nienke van Wanrooij MSc

    Nienke van Wanrooij is Orthopedagoog Generalist en werkzaam bij Universum, school voor speciaal basisonderwijs.Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur
    • Dawson, P. & Guare, R. (2019). Executieve functies bij kinderen en adolescenten (geheel herziene druk). Amsterdam: Hogrefe Uitgevers. ISBN: 9789079729005
  • Reviews