Blended onderwijs: leren in je eigen tempo en je eigen leerstijl

Blended learning gebruiken we bij steeds meer opleidingen en cursussen. Bij deze leervorm worden klassikale lessen optimaal gecombineerd met online bijeenkomsten, individuele studie en samenwerking. Deze combinatie verhoogt het activerend en zelfsturend leren, en bevordert daardoor jouw leerrendement. Lees op deze pagina meer over de voordelen en de toegevoegde waarde van blended learning, de antwoorden op veelgestelde vragen en een overzicht van alle blended opleidingen en cursussen.


Wat zijn de voordelen?

  • minder bijeenkomsten, reiskosten en -tijd
  • lagere opleidingskosten
  • gedeeltelijk studeren in je eigen tijd op een zelfgekozen plek
  • toegang tot de digitale leeromgeving met jouw persoonlijke lesrooster, digitale literatuur, opdrachten (incl. video’s), lessen en voortgang
  • meer (digitaal) contact met docenten
  • meer ruimte voor vaardigheidstraining en verdiepende kennisuitwisseling

'Met blended learning verdiep je je leerresultaten'

Theo Wubbels, hoogleraar onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht en voorzitter Stichting PDO-GGZ Utrecht, vertelt: ‘Met blended learning kunnen deelnemers zich thuis grondiger voorbereiden, waardoor docenten tijdens klassikale lessen veel dieper kunnen ingaan op de inhoud. Dat verhoogt het leerrendement op twee manieren. Ten eerste gaat de 'time on task' omhoog, de tijd die deelnemers besteden aan het studeren. Het is simpelweg zo dat je meer leert als je er meer tijd aan besteedt. En ten tweede kan de docent veel beter aansturen hoe er geleerd moet worden. Zo verdiep je de leerresultaten.’ Lees het complete interview.

Deelnemers aan de opleiding tot cognitief gedragstherapeut vertellen hoe het is om deze opleiding blended te volgen

Wat houdt blended learning in voor jou als (toekomstig) deelnemer? Bekijk de veelgestelde vragen

1. Waarom maakt de RINO Groep gebruik van blended learning?
Met blended learning wordt klassikaal onderwijs optimaal gecombineerd met online bijeenkomsten, individuele studie en samenwerking. Deze combinatie verhoogt het activerend en zelfsturend leren, en bevordert daardoor jouw leerrendement. De RINO Groep streeft ernaar om met deze leervorm onderwijs aan te bieden waarbij jij als deelnemer in je eigen tempo en leerstijl kunt leren.
 
2. Hoe wordt blended learning binnen de RINO Groep vormgegeven?
Bij de RINO Groep wordt blended learning altijd verbonden met jouw werkpraktijk. Je oefent met casusopdrachten om de geleerde competenties direct toe te passen. Collega’s worden betrokken bij deze opdrachten en geven feedback. Dit versnelt de implementatie van het geleerde in de praktijk.
 
3. Wat kan ik verwachten van de online leeromgeving waarmee de RINO Groep werkt?
In de online leeromgeving vind je alle benodigdheden voor jouw opleiding of cursus. Je kunt hierbij denken aan literatuur, videofragmenten, studiegidsen, opdrachten en toetsen. Daarnaast kun je jouw eigen voortgang bijhouden. Zo weet je precies wat je al gedaan hebt en wat je nog moet doen.
  
4. Worden alle toetsen digitaal afgenomen?
Toetsen worden zowel digitaal als klassikaal afgenomen. Digitaal maak je kennistoetsen en vul je je portfolio aan waarbij je verslag doet van casuïstiek. Ook schrijf je reflectieverslagen. Klassikaal geef je (eind)presentatie(s) aan mede-deelnemers.  
 

1. Wat heb ik nodig om de online bijeenkomsten te volgen?
Een computer of laptop met webcam, headset en oortjes of speakerphone. Maak je gebruik van een tablet? Dan raden we je sterk aan om oortjes, of een headset/speakerphone te gebruiken t.b.v. de geluidskwaliteit. Ook is een goede wifi verbinding of een bedrade netwerkverbinding (voor computers of laptops) noodzakelijk.
 
2. Dien ik te beschikken over bijzondere computervaardigheden?
Nee, je hebt geen speciale (computer)vaardigheden nodig. 

3. Welke browser kan ik het beste gebruiken?
Bij voorkeur Chrome.

In deze video vertellen docenten Charlotte Aartsen en Stephanie Cools over de effectiviteit van de blended opleiding cognitieve gedragstherapie

In de digitale leeromgeving vind je zowel dingen om te lezen, te bekijken als te beluisteren, en zo komt de opleiding tegemoet aan verschillende leerstijlen.

Petra van Duijvendijk

Psycholoog in opleiding tot Gz-psycholoog, heeft de blended basisopleiding cognitieve gedragstherapie gevolgd

‘Ik koos in eerste instantie voor deze blended opleiding vanwege de lagere prijs. Maar toen we eenmaal van start gingen en we de kinderziektes achter de rug hadden, bleek ik het ook heel leuk te vinden. In de digitale leeromgeving vind je zowel dingen om te lezen, te bekijken als te beluisteren, en zo komt de opleiding tegemoet aan verschillende leerstijlen. Ik leer zelf het beste als me dingen worden verteld en voorgedaan, dus het was voor mij echt een pluspunt om de filmpjes van de hoorcolleges en de instructievideo’s te hebben, en deze in mijn eigen tempo te bekijken.’ Lees meer over de ervaring van Petra van Dijvendijk.