Anders kijken naar muziektherapie  (K2503)

Kansen en kwetsbaarheden vanuit zintuigen en prikkelverwerking

€ 775

Inschrijven

Mogelijk t/m 13 augustus 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Ben je op zoek naar een praktische cursus over zintuigen en de basiskennis van de Sensorische Informatieverwerking (SI) die specifiek voor muziektherapeuten ontwikkeld is? Dan is deze module wellicht iets voor jou. Na deze 4-daagse cursus weet je meer over Sensorische Informatieverwerking en kijk je met deze kennis anders naar muziektherapie en het soms lastige of moeilijk te interpreteren van gedrag van je cliënt.
 
  • Inhoud

    Sensorische Informatieverwerking is een samenspel tussen de hersenen en de zintuigen. De zintuiglijke prikkels worden omgezet in informatie die wordt verwerkt in de hersenen en wordt ook wel prikkelverwerking genoemd. Om adequaat te kunnen functioneren in het dagelijks leven is het belangrijk dat de zintuigen en het brein goed met elkaar samenwerken. Als het proces van prikkelverwerking niet goed verloopt kunnen uiteenlopende problemen ontstaan. Iemand kan opvallend druk, fel of emotioneel reageren op prikkels die een ander nauwelijks waarneemt. Ook het tegengestelde is mogelijk. Je voelt prikkels nauwelijks en je hebt in vergelijking met anderen meer- of intensievere prikkels nodig om te kunnen functioneren in het dagelijks leven. 

    De sensorische informatieverwerking speelt een essentiële rol in de ontwikkeling van kinderen en cliënten met een beperking, in de regulatie van  alertheid, de communicatie en interactie.  Er is geen communicatie en interactie denkbaar zonder de zintuigen en zintuiglijke informatie verwerking. 

    De kracht van muziek is dat door muziek verschillende zintuigen aangesproken worden, en dat muziek het brein in de breedste zin van het woord aanspreekt. Muziek kan activeren en rustig maken, raakt de emoties, verbindt mensen aan elkaar en kan een fijne belevenis zijn. Om de zintuiglijke kansen optimaal te benutten is kennis over de werking van de zintuigen en het proces van prikkelverwerking voor de muziektherapeut van grote meerwaarde. Je krijgt letterlijk extra instrumenten om met je client te werken.

    • (Her)kent de verschillende zintuigen en kan het proces van prikkelverwerking in het brein beschrijven.
    • Herkent bij het kind/de client kenmerken van modulatie problemen (hyperresponsiviteit en hyporesponsiviteit).
    • Benoemt de relatie tussen activatie, zintuigen, prikkelverwerking en gedrag en integreert deze kennis in het therapeutisch handelen.

    • Stemt in de interventie af op de activatie en alertheid van het kind, de client.
    • Herkent de activatie/alertheidsniveaus, brengt deze in kaart en stemt de muziektherapeutische af op wat gewenst is op dat moment. Muziektherapie kan zo een positieve invloed hebben op het dagelijks functioneren en het gedrag.
    • Verbetert de kwaliteit van leven door muziekgerichte zintuig gerelateerde interventies die afgestemd zijn op wat het kind/de client nodig heeft om zich prettig te voelen in zijn omgeving.
    • Beïnvloedt de regulatie van activatie en alertheid met behulp van muziektherapie.
    • Creëert tijdens de muziektherapie een sensorisch waardevolle omgeving.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Datums

    Wo 17 september 2025 van 09:00-16:00
    Ma 6 oktober 2025 van 09:00-16:00
    Do 30 oktober 2025 van 09:00-16:00
    Wo 5 november 2025 van 09:00-16:00

    Locatie: Oude Vest 91, Leiden

    (Omvang 24 uur)

    Locatie

    Leiden
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Muziektherapeut

  • Docenten
    Jitske Draijer

    Jitske Draijer

    Chantal O'Dwyer

    Chantal O'Dwyer

    Chantal O’Dwyer is neuropsycholoog (MSc) en kinderfysiotherapeut. Zij is werkzaam als psycholoog bij Youz waar ze werkt met kinderen met gedrags-, trauma- en hechtingsproblematiek. Daarvoor heeft ze ruim 20 jaar als kinderfysiotherapeut in de 1e lijn gewerkt. In beide functies zet(te) zij haar kennis van de sensorische informatieverwerking in als onderdeel van het vakinhoudelijk klinisch redeneren en behandelen voor een holistische benadering van het kind.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews