Ervaar je de hoge werkdruk in het onderwijs, worstel je met complex gedrag van leerlingen en lijkt je to-do lijst nooit af te komen? Je weet dat het anders kan, maar hoe pak je dat aan? Wil je ontdekken hoe je zowel jezelf als je leerlingen en collega’s kunt helpen om veerkrachtiger met tegenslagen om te gaan, terwijl je trouw blijft aan wat echt belangrijk is?
Tijdens deze training maak je kennis met ACT (Acceptance & Commitment Training) en de toepassingen ervan in het onderwijs. ACT, ontwikkeld door Steven Hayes en anderen, is een vorm van derde generatie gedragstherapie die je helpt om flexibeler om te gaan met uitdagingen en je leven bewuster en waardegericht vorm te geven.
ACT gaat echt over doen. Het gaat om vaardigheden die je kunt leren. In deze training doen we dan ook veel ervaringsoefeningen die je zelf doorloopt, zodat je ze daarna kunt toepassen in je klas, school en bij collega’s.
Programma-opbouw
De eerste bijeenkomst staat in het teken van introductie. Er is veel data beschikbaar over het welbevinden van de jeugd. Ook ervaren veel leraren een verhoogde werkdruk. Er wordt nogal wat van het onderwijs gevraagd. We nemen de stand van zaken door voor wat betreft het welbevinden en waarom we denken dat juist ACT in het onderwijs zo’n goede aanvulling kan zijn. We hebben het kort over het verschil tussen ACT-therapeuten en ACT-coaches, het verschil met ACT en andere werkwijzen zoals CGT en starten met een introductie van de ACT Hexaflex en kijken naar vermijding en defusie. We zullen steeds de koppeling maken van theorie naar ervaringsoefeningen en toepassing in de scholen.
In de tweede bijeenkomst komen we terug op het huiswerk, duiken we in mindfulness, defusie, waarden en een flexibele zelfbeleving. We behandelen de theorie, doen veel ervaringsoefeningen en oefenen met het toepassen in de schoolcontext.
In de derde bijeenkomst behandelen we actieve acceptatie, zelfcompassie, kijken we naar jouw rol in de school met betrekking tot ACT en hoe je dit in school kunt implementeren. Alles komt samen in de ACT matrix en/of het kruispunt uit ACT4school.
Basiscursus Levensvaardigheden in het onderwijs met ACT (D2570)
Leer levensvaardigheden voor het vergroten van welbevinden en veerkracht bij jezelf, leerlingen en collega’s
€ 785
Mogelijk t/m 12 augustus 2025,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
Na deze cursus:
- Heb je kennis van de positieve psychologie, psychologische flexibiliteit en veerkracht.
- Ben je je bewust(er) van jouw eigen (onbewuste) drijfveren, overtuigingen en hoe die jou bewegen in je professionele rol. Je kunt je gedachten en gevoelens van een beetje afstand bekijken.
- Ben je je bewust van jouw eigen processen en levensvaardigheden en die van de mensen om je heen.
- Kun je denken vanuit een positief psychologisch kader, waarbij psychologische flexibiliteit en veerkracht tot je basishouding behoren.
- Ben je je steeds bewust van je eigen handelen, jouw rol en verantwoordelijkheden als mens en als professional in verschillende situaties
- Ben je in staat om het welbevinden en de veerkracht van jouw leerlingen en collega’s te helpen vergroten.
Werkwijze
De cursus bestaat uit drie hele dagen. Er worden veel ervaringsoefeningen gedaan. Er wordt casuïstiek uitgedacht en uitgespeeld en literatuur wordt vooraf gelezen.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Toetsen
Iedere cursist maakt een casusconceptualisatie of lesplan a.d.h.v. de processen van ACT. Zij zetten stappen in de praktijk die we evalueren in de laatste bijeenkomst.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- DatumsDi 16 september 2025 van 09:30-16:30
Di 30 september 2025 van 09:30-16:30
Di 14 oktober 2025 van 09:30-16:30
(omvang 18 uur)
Locatie: Utrecht - Accreditatie
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog- Wordt aangevraagd
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog- Wordt aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Orthopedagoog-generalist BIG
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
-
Docenten
Laura Stroo
Laura is opgeleid als schoolpsycholoog, kinder- en jeugdpsycholoog NIP, orthopedagoog, supervisor K&J NIP, leerkracht en ib’er.Laura geeft trainingen rondom sociaal emotioneel leren, welbevinden van leerlingen en schoolteams, ACT in onderwijs en zij begeleidt scholen bij duurzame implementatie van alles rondom levenskunde in de klas. Laura werkt in scholen, besturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten en als postacademisch docent en supervisor met schoolpsychologen (in spé). Bovendien maakt zij deel uit van de Expertgroep Schoolpsychologen Mentale Gezondheid NIP en van hieruit ook aan de Coalitie Welbevinden, is lid van de SIG ACT & Onderwijs en bestuurslid Sectie Jeugd NIP, werkgroep schoolpsychologen.Lees meer - LiteratuurTijdens de cursus dien je te beschikken over het volgende boek: Aanbevolen literatuur:
- Samsen, M., Heus, M. de. (2016). Acceptance and commitment therapy bij kinderen en jongeren. Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum. ISBN 9789036814379.
- Steeman, M. & Klomp, F. (2020). Psychologische flexibiliteit in het onderwijs. Uitgeverij SWP. ISBN 9789088509384.
Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur. - Reviews