Inleiding in het Neurosequentiële Model van Therapie (NMT)  (D2591)

Kernprincipes van hersenontwikkeling vertalen naar een therapeutisch proces

€ 385

Inschrijven

Mogelijk t/m 29 april 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Gezonde hersenontwikkeling verloopt via opeenvolgende stappen. Bruce Perry ontwikkelde op basis hiervan het Neurosequentiële Model van Therapie (NMT). Het model is een ontwikkelingsgerichte, op neurowetenschappelijke inzichten gebaseerde benadering voor het oplossen van klinische problemen. Wanneer er sprake is van trauma of verwaarlozing, kan de hersenontwikkeling verstoord raken. Het NMT biedt handvatten via een holistische kijk op ervaringen en de neurobiologische ontwikkeling van cliënten.
 
  • Inhoud

    Gezonde hersenontwikkeling kent een aantal opeenvolgende stappen. Bruce Perry (o.a. bekend van de boeken De jongen die opgroeide als hond en Wat is je overkomen) heeft hierop het Neurosequentiële Model van Therapie (NMT) ontwikkeld. Het model is een ontwikkelingsgerichte, op neurowetenschappelijke inzichten gebaseerde benadering voor het oplossen van klinische problemen.
     
    Vooral wanneer er sprake is van trauma of verwaarlozing, kan de hersenontwikkeling verstoord raken. Of dit daadwerkelijk gebeurt, wordt ook beïnvloed door de (relationele) buffers die iemand heeft. Het NMT biedt een holistische kijk op ervaringen en de neurobiologische ontwikkeling van cliënten. Het verrijkt je diagnostische blik en biedt handvatten voor behandeling.
     
    De basis van het model is de hersenontwikkeling, die bepaalt hoe wij functioneren. De kennis hierover wordt in het model gebruikt om de inzet en timing van (therapeutische) interventies goed af te stemmen op de behoefte en (hersen)ontwikkeling van het individu. 
     
    De neurosequentiële lens in diagnostiek en behandeling
    Het NMT is geen specifiek behandelmodel of -techniek, maar een 'lens' waardoor we beter zicht krijgen op de meest passende interventie om de cliënt en diens systeem verder te helpen. Je leert in deze eendaagse cursus over de breinontwikkeling, de invloeden hierop en mogelijke gevolgen van ingrijpende en beschermende ervaringen. Hierbij worden koppelingen gemaakt met neurobiologie, trauma, hechting en psychopathologie. 

    Onderwerpen die aan bod komen:

    • De kernprincipes van hersenontwikkeling
    • De impact van trauma en verwaarlozing op het ontwikkelende brein.
    • Essentie van ritme en relaties voor hersenontwikkeling en therapie.
    • Vertaling van neurobiologische kernprincipes naar diagnostiek en behandelplan.
    De cursus wordt gegeven door NMT-gecertificeerde docenten.


    Deze cursus betreft een introductie. Bij deze introductiecursus bespreken we een aantal kernprincipes waarop dit model rust. We krijgen terug dat de opgedane kennis direct toepasbaar is. Om het model volledig te leren toepassen bestaat een certificeringstraject van een jaar, waarover bij interesse in de cursus informatie kan gegeven worden. Bij volledige certificering leer je als hulpverlener de unieke individuele ontwikkelingsroute van het kind of de volwassene te reconstrueren. Daarnaast kun je met het model ook zijn of haar huidige functioneren - zowel op motorisch, emotioneel, cognitief als relationeel niveau - volledig in kaart brengen.

    Wat leer je?

    • Inzicht in de neurobiologische ontwikkeling van een mens
    • Kennis van de kernprincipes van hersenontwikkeling
    • Kennis van de impact van trauma en verwaarlozing op de (hersen)ontwikkeling
    • Vanuit het NMT interventies plannen en inzetten
    In deze cursus leer je over de basisprincipes uit het Neurosequentiële Model van Therapie (NMT) en hoe je deze in de praktijk kunt toepassen.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datum
    Di 3 juni 2025 van 09:30-16:30

    (omvang 6 uur)

    Locatie: Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Orthopedagoog-generalist BIG
    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Toegepast psycholoog
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts
    • POH-GGZ
    • Ggz-agoog
    • Verpleegkundig specialist
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Jeugdverpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Diagnostisch werkende
    • Vaktherapeut
    • Vaktherapeut (speltherapie)
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
    De cursus is op academisch/postacademisch niveau, maar ook behandelaren uit aangrenzende opleidingsniveaus zijn welkom.

  • Docenten
    drs. Tony Bloemendaal

    drs. Tony Bloemendaal

    Tony Bloemendaal is klinisch psycholoog – psychotherapeut. Hij werkt als P-opleider bij Fivoor en is ook coördinerend regiebehandelaar binnen de TBS kliniek van Fivoor (FPC de Kijvelanden). Bij het Erasmus MC promoveert hij op zijn onderzoek naar de invloed van de eigen jeugd van hulpverleners op hoe zij omgaan met stress, trauma’s en geweld op de werkvloer (promotoren zijn Prof Niels Mulder en Prof Miranda Olff). Daarnaast werkt hij bij Jeugdhulp Friesland, waar hij consulten doet voor pleegzorg en gezinshuizen en intervisie voor de gedragswetenschappers begeleidt. Ook is hij maat bij TeamNEXT, van waaruit hij NMT Mentor voor Europa is en nationaal en internationaal lezingen, workshops en consultaties verzorgt vanuit het Neurosequentiële Model.Lees meer
    drs. Roland Verdouw

    drs. Roland Verdouw

    Roland Verdouw is kinder- en jeugd­psychiater en werk­zaam op het snijvlak van de jeugd-GGZ en jeugd­zorg met de focus op complexe traumatisering, verwaarlozing en hechtings­problema­tiek. Sinds 2013 is hij verbonden aan het Neurosequential Network (VS), waar hij met de toekenning van een Fancourt-studiebeurs zich certificeerde in het Neurosequentiële Model tot NMT Mentor. Samen met zijn collega’s van TeamNEXT heeft hij als doel het verder implementeren van het Neurosequentiële Model binnen Nederland en Europa.Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele literatuur.
  • Reviews