Gezonde hersenontwikkeling kent een aantal opeenvolgende stappen. Bruce Perry (o.a. bekend van de boeken De jongen die opgroeide als hond en Wat is je overkomen) heeft hierop het Neurosequentiële Model van Therapie (NMT) ontwikkeld. Het model is een ontwikkelingsgerichte, op neurowetenschappelijke inzichten gebaseerde benadering voor het oplossen van klinische problemen.
Vooral wanneer er sprake is van trauma of verwaarlozing, kan de hersenontwikkeling verstoord raken. Of dit daadwerkelijk gebeurt, wordt ook beïnvloed door de (relationele) buffers die iemand heeft. Het NMT biedt een holistische kijk op ervaringen en de neurobiologische ontwikkeling van cliënten. Het verrijkt je diagnostische blik en biedt handvatten voor behandeling.
De basis van het model is de hersenontwikkeling, die bepaalt hoe wij functioneren. De kennis hierover wordt in het model gebruikt om de inzet en timing van (therapeutische) interventies goed af te stemmen op de behoefte en (hersen)ontwikkeling van het individu.
De neurosequentiële lens in diagnostiek en behandeling
Het NMT is geen specifiek behandelmodel of -techniek, maar een 'lens' waardoor we beter zicht krijgen op de meest passende interventie om de cliënt en diens systeem verder te helpen. Je leert in deze eendaagse cursus over de breinontwikkeling, de invloeden hierop en mogelijke gevolgen van ingrijpende en beschermende ervaringen. Hierbij worden koppelingen gemaakt met neurobiologie, trauma, hechting en psychopathologie.
Onderwerpen die aan bod komen:
- De kernprincipes van hersenontwikkeling
- De impact van trauma en verwaarlozing op het ontwikkelende brein.
- Essentie van ritme en relaties voor hersenontwikkeling en therapie.
- Vertaling van neurobiologische kernprincipes naar diagnostiek en behandelplan.
Deze cursus betreft een introductie. Bij deze introductiecursus bespreken we een aantal kernprincipes waarop dit model rust. We krijgen terug dat de opgedane kennis direct toepasbaar is. Om het model volledig te leren toepassen bestaat een certificeringstraject van een jaar, waarover bij interesse in de cursus informatie kan gegeven worden. Bij volledige certificering leer je als hulpverlener de unieke individuele ontwikkelingsroute van het kind of de volwassene te reconstrueren. Daarnaast kun je met het model ook zijn of haar huidige functioneren - zowel op motorisch, emotioneel, cognitief als relationeel niveau - volledig in kaart brengen.