Basiscursus cognitieve gedragstherapie (100 uur) - Blended - Summercourse  (GT1V259)

€ 2.825

Inschrijven

Mogelijk t/m 2 juni 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Wil je de basiscursus CGT volgen omdat je weet dat je daarmee écht een verschil kunt maken voor je cliënten, maar lukt het je niet om tijd vrij te maken voor een live cursus? Kom voor een leerzame Utrechtse zomer vier lesdagen achter elkaar naar Utrecht en volg daarna de Verdieping online. Deze unieke opzet combineert de voordelen van fysieke lessen met de flexibiliteit van online leren.
 
  • Inhoud

    Wil je de basiscursus CGT volgen omdat je weet dat je daarmee écht een verschil kunt maken voor je cliënten, maar lukt het je niet om tijd vrij te maken voor een live cursus? Kom voor een leerzame Utrechtse zomer vier lesdagen achter elkaar naar Utrecht en volg daarna de Verdieping online. Deze unieke opzet combineert de voordelen van fysieke lessen met de flexibiliteit van online leren. Tijdens de cursus ontwikkel je cognitief gedragstherapeutische vaardigheden toegespitst op verschillende leeftijden, ontwikkelingsfasen, klachten en probleemgebieden.

    Voordelen CGT summercourse

    • Intensief aan de slag met de eerste fase van het gedragstherapeutisch proces
    • Door de dagen kort op elkaar te hebben leg je makkelijker het verband tussen de verschillende diagnostische stappen in het gedragstherapeutisch proces
    • Zo wordt het nog duidelijker hoe de verschillende analysemodellen als Fa, Ba en HT zich tot elkaar verhouden en hoe je uiteindelijk komt tot een behandelplan.
    • In het verdiepende deel van de cursus kan je dan blended aan de slag met de interventie fase, door vaardigheden te gaan oefenen op de werkvloer en in de online lesdagen in een groep die elkaar ondertussen goed heeft leren kennen waardoor er een veilig leerklimaat is

    Inhoud
    De basis voor deze ontwikkeling leg je door te duiken in de theorie achter gedragstherapie, het gedragstherapeutisch proces, verschillende leertheorieën en cognitieve en gedragstherapeutische interventies die daaruit voortvloeien. De belangrijkste theorie die aan bod komt, betreft de inleiding in de gedragstherapie, functie-analyse, betekenisanalyse, holistische theorie, opstellen van behandelplannen en cliëntgericht werken. Specifiek is er uitgebreid aandacht voor stemmingsstoornissen, impulscontrolestoornissen- en emotieregulatie en angststoornissen zoals paniekstoornis, enkelvoudige specifieke fobieën, sociale angst, obsessief compulsieve stoornis, gegeneraliseerde angststoornis en PTSS.

    Tijdens de bijeenkomsten besteden we aandacht aan het oefenen van analyses en interventies. De volgende elementen keren regelmatig terug:
    • Functie- en betekenisanalyses oefenen
    • Interventies oefenen: interoceptieve exposure, gedragsexperimenten en meerdimensioneel evalueren
    • Praktische oefeningen, rollenspellen en demonstraties docent(en)
    • Inbreng van je eigen casuïstiek 
    • Opnames CGT-technieken demonstreren in de lesdag (toets) en bespreken

    Wat leer je?

    • Je leert waarom bepaalde psychische klachten ontstaan zijn en voort blijven duren. 
    • Je bent in staat om beter te onderbouwen waarom je bepaalde interventies gaat inzetten
    • Je doet ervaring op met deze interventies. 
    • Je ontwikkelt vaardigheden in hoe je op maat deze toepast bij je cliënt. 
       

    Werkwijze

    Tijdens een inspirerende live lesweek (4 dagen) op locatie in Utrecht (30 uur) maak je deze zomer een vliegende start met de inleiding van CGT. Daarna volg je verdiepende online lessen (70 uur), waarbij je op een interactieve manier verder leert en betrokken blijft bij de docenten en je medecursisten.

    Je neemt eigen casuïstiek mee en wisselt werkervaringen uit. Naast de 100 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 350 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten). De studiebelasting vraagt aandacht en organisatievermogen.

    In deze cursus wordt gebruik gemaakt van blended learning: een optimale mix van leervormen, zowel klassikaal als online, individuele zelfstudie en samenwerken. Lees hier meer over blended learning. Zowel voorafgaand als tussendoor aan de lesbijeenkomsten wordt gebruik gemaakt van de online leeromgeving. Je volgt er online mini-colleges, presentaties en videodemonstraties van gedragstherapeutische technieken. Je maakt er verwerkingsopdrachten en toetsen. Je oefent verschillende cognitief gedragstherapeutische technieken in de praktijk en laat mede-cursisten meekijken met behulp van video-opnames in Zoom. Ook heb je online interactie met collega-deelnemers en de docent(en), met o.a. een online-docentenmeeting.
     

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    Inleiding
    Iedere lesdag wordt de literatuurkennis klassikaal en in spelvorm met elkaar getoetst.
    Het inleidende gedeelte van de cursus wordt afgesloten met een verslag van de OGM met hierin opgenomen:
    - Beschrijving van de meegegeven registratieopdracht
    - FA/BA
    - Reflectie op jezelf als therapeut (positieve en negatieve)

    Verdieping
    In de verdieping worden cognitief gedragstherapeutische vaardigheden getoetst. Je plaatst tweewekelijks een uitgevoerde (cognitieve)gedragstherapeutische interventie, die je zelf hebt uitgevoerd, online met behulp van Zoom. In de klassikale bijeenkomsten komen deze uitgevoerde technieken ook weer terug.

  • Datums

    Datums

    De cursus start op 3 juni 2025. Vanaf dat moment ga je zelfstandig aan de slag met voorbereidende opdrachten in de leeromgeving. Verwacht wordt dat elke deelnemer voor de start van de summercourse alle literatuur heeft gelezen en voorbereidende opdrachten heeft gemaakt.

    Kickoff
    Do 3 juni 2025 van 19:00-20:00 (online)

    Inleiding 
    Ma 7 juli 2025 van 09:30-16:30
    Di 8 juli 2025 van 09:30-16:30
    Wo 9 juli 2025 van 09:30-16:30
    Do 10 juli 2025 van 09:30-16:30
    Locatie: Utrecht

    Verdieping 
    Do 21 augustus 2025 van 19:00-20:00
    Do 28 augustus 2025 van 09:00-16:15
    Do 4 september 2025 van 19:00-20:00
    Do 11 september 2025 van 09:00-16:15
    Do 18 september 2025 van 19:00-20:00
    Do 25 september 2025 van 09:00-16:15
    Do 2 oktober 2025 van 19:00-20:00
    Vrij 10 oktober 2025 van 09:00-16:15
    Do 16 oktober 2025 van 19:00-20:00
    Do 30 oktober 2025 van 09:00-16:15
    Wo 5 november 2025 van 19:00-20:00
    Do 13 november 2025 van 09:00-16:15
    Do 20 november 2025 van 19:00-20:00
    Do 27 november 2025 van 09:00-16:15

    Locatie: Online

    (omvang 100 uur)
    De zelfstudie bedraagt 8-11 uur per week
     

    Locatie

    Utrecht & online
  • Accreditatie

    Beroepsregistratie

    Deze 100-urige basiscursus bestaat uit een inleidend deel van 30 uur en een verdiepend deel van 70 uur. Omdat voor beide delen apart accreditatie wordt aangevraagd, zie je de accreditaties twee keer staan. Het totaal aantal punten per accreditatieregeling betreft het totaal van beide regels.

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je voldoet aan de volgende eisen:
    - Je bent 100% aanwezig bij de inleiding van 30 uur
    - Je bent minimaal 90% aanwezig bij de verdieping van 70 uur
    - Je hebt de cursus met goed gevolg afgerond
    - De aanwezigheidseis geldt voor de online meetings en de face to face bijeenkomsten gezamenlijk

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Gedragstherapeut
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts
    • Verpleegkundig specialist
    Je bent afgestudeerd in de sociale wetenschappen of geneeskunde. Basiskennis van psychiatrie (op wo-niveau) wordt verondersteld.
    Vanaf het verdiepende deel (lesdag 4) is het van belang dat je in de praktijk zelf cliënten behandelt met cognitieve gedragstherapie. Je dient dan minimaal twaalf uur per week werkzaam te zijn op het gebied van de ggz, jeugdzorg of onderwijs, waarvan minstens zes uur besteed aan cognitieve gedragsbehandelingen. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Twijfel je over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde? Neem dan contact op met de RINO Groep. Kijk voor meer informatie over de eisen voor lidmaatschap VGCt en de basiscursus op: www.vgct.nl

  • Docenten
    drs. Ilse Zwanenburg

    drs. Ilse Zwanenburg

    Ilse Zwanenburg is geregistreerd gezondheidszorgpsycholoog BIG. Zij combineert het werk als psycholoog vanuit haar eigen praktijk met het docentschap op het gebied cognitief gedragstherapie. Sinds januari 2022 is zij hoofdopleider van de opleiding CGT bij de RINO Groep.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews