Fysieke en emotionele veiligheid binnen de ouder-kindrelatie is van belang voor de ontwikkeling van het jonge kind. Gelukkig blijkt de meerderheid (60-70%) van de gezonde, thuis opgroeiende kinderen in de leeftijd van een tot twaalf jaar voldoende veiligheid te ervaren in de relatie met hun ouders.
Veiligheid is niet hetzelfde als afwezigheid van stress en ingrijpende gebeurtenissen. Ingrijpende gebeurtenissen horen bij het leven en stress hoort bij ontwikkelen en groeien. Veiligheid in de relatie gaat over het stimuleren van de nieuwsgierigheid en de ontdekkingsreis van het kind in ontwikkeling en het daarin hanteerbaar houden, begrijpen en helpen reguleren van stress, emoties en (ingrijpende) gebeurtenissen. Veiligheid is een interactiecirkel met een veilige haven en een veilig baken van waaruit het jonge kind de wereld kan ontdekken en zich kan ontwikkelen.
Fysieke en emotionele veiligheid in de relatie is van levensbelang voor het (jonge) kind, omdat het een belangrijke buffer is voor het hanteren van ingrijpende gebeurtenissen en toxische stress. Ingrijpende gebeurtenissen en toxische stress in het leven van jonge kinderen vergroten de kans op problemen in de fysieke en geestelijke gezondheid.
Maar wat als ouders en belangrijke anderen in de omgeving van het kind deze veiligheid niet (altijd) kunnen bieden, tijdelijk of structureel? Zo’n 30 tot 40% van de kinderen ervaart niet of in mindere mate veiligheid in de relatie met hun ouders. Wanneer herken je dat als (jeugd)professional en wanneer kan of moet je er iets aan doen? En wat kan en mag je dan doen, oftewel waartoe ben je vakbekwaam?
In deze cursus ontdek je als (jeugd)professional jouw mogelijkheden binnen jouw vakgebied om signalen te herkennen van onveiligheid en stress in de interactie tussen het kind en de ouders en de belangrijke anderen in de omgeving van het kind. Je verkent hoe jij hen kan ondersteunen en begeleiden naar een (trauma)sensitievere interactie, met als doel de veiligheid binnen de relatie te vergroten. Je maakt ook kennis met de mogelijkheden van behandeling, zodat je kan bepalen wat er binnen jouw vakbekwaamheid past en wanneer en hoe je beter kunt doorverwijzen naar specialistische hulp.
Hoe kun je als jeugdprofessional voelen of zien dat er iets speelt in deze ouder-kindrelatie en dat onder woorden brengen? Hoe kun je aansluiten bij ouder en/of kind om een impactvolle gebeurtenis woorden te geven? Hoe maak je onderscheid tussen een impactvolle en een traumatische gebeurtenis? Hoe kun je door herkennen, erkennen en signaleren de gebeurtenis begeleiden in deze ouder-kindrelatie danwel doorverwijzen als dat nodig is?
Signaleren en begeleiden van trauma in de ouder-kindrelatie (IMH) (B2597)
Herkennen, erkennen en onderscheiden van trauma en impactvolle gebeurtenissen bij ouder(s) en hun jonge kind
€ 925
Mogelijk t/m 7 november 2025,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
Op basis van de theoretische concepten en casuïstiek leer je:
- nog beter herkennen, erkennen en signaleren wanneer er sprake zou kunnen zijn van toxische stress in een ouder-kindrelatie
- het effect van ingrijpende gebeurtenissen relationeel vanuit een IECMH-visie begrijpen
- het verschil zien tussen ingrijpende gebeurtenissen en (post)traumatische stress
- wat je kan doen binnen jouw eigen vakgebied om de veiligheid in de ouder-kindrelatie te vergroten en te ondersteunen in het herstel na het meemaken van ingrijpende gebeurtenissen
- reflecteren op eigen belevingen, reacties en het kunnen bieden van veiligheid in de relatie, bij het herkennen van signalen van onveiligheid in de ouder-kindrelatie
- het bespreken van dilemma’s die je als professional rondom het thema van toxische stress, trauma en (on)veiligheid in de ouder-kindrelatie tegenkomt, met de ouders, je collega’s en de verwijzer
Werkwijze
- Modellen uit de Infant Mental Health gebruiken om traumasensitief naar de ouder-kindrelatie te kijken
- Inzicht in het transactioneel ontwikkelmodel en de traumatische gebeurtenis
- Port of Entry als ingang om het vermoeden van trauma in de ouder-kindrelatie te bespreken
- De methode van de Immediate story gebruiken om de essentie van een ingrijpende of traumatische gebeurtenis te leren herkennen en erkennen (waar gaat het nou echt over)
- De essentie van een gebeurtenis tijdens je spreekuur met de ouder en het jonge kind te voelen, niet te duiden en wel in woorden om te zetten zodat duidelijker wordt wat er onder het gedrag (of de interactie) in deze ouder-kindrelatie ligt
- een ingrijpende of traumatische gebeurtenis inzichtelijk maken, objectiveren en feitelijk maken
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Toetsen
Casusbeschrijving met reflectie
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- DatumsVr 12 december 2025 van 09:30 tot 16:30
Vr 23 januari 2026 van 09:30 tot 16:30
Vr 6 maart 2026 van 09:30 tot 16:30
(omvang 18 uur)
Locatie: Utrecht - Accreditatie
- DAIMH - Herregistratie IMH-consulent- Wordt aangevraagd
- POH-GGZ - Kwaliteitsregister POH-GGZ18 punten nascholing praktijkondersteuners
- Registerplein - Registratie Sociaal Professionals46,5 punten deskundigheidsbevordering GGZ-Agogen, 46,5 punten deskundigheidsbevordering Kinderwerkers/Jongerenwerkers, 46,5 punten deskundigheidsbevordering Psychodiagnostisch Werkenden, 46,5 punten deskundigheidsbevordering Sociaal Agogen, 46,5 punten deskundigheidsbevordering Sociaal Werker
- SKJ hbo - Herreg. Jeugdzorgwerker/Jeugd- en gezinsprofessionals- Wordt aangevraagd
- (Her)registratie Vaktherapeut - Register Vaktherapie33 punten beroepsspecifieke bij- en nascholing vooraf geaccrediteerd - Wordt aangevraagd
- V&V - Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden- Wordt aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- POH-GGZ
- Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
- Jeugdverpleegkundige
- Hbo-verpleegkundige
- Jeugdzorgwerker
- Sociaal pedagogisch hulpverlener
- Social worker
- Maatschappelijk werker
- Vaktherapeut
- Vaktherapeut (speltherapie)
Deze cursus is ook interessant voor de jeugdarts, verloskundige, verpleegkundige neonatologie, kinderfysiotherapeut, kinderlogopedist, kinderergotherapeut, gezinswerker in buurt- en wijkteams of gezinsteams, IMH-Consulent.
-
Docenten
drs. Gerinda van Haaften
Gerinda is werkzaam als gezondheidszorgpsycholoog/Infant Mental Health-specialist/EMDR practitioner. Gerinda heeft zeven jaar op een zuigelingenafdeling van een ziekenhuis gewerkt en werkt sinds 2012 in kleinschalige kinder- en jeugdpsychotherapie praktijken. Ze behandelt de jongste kinderen en hun gezin en zwangeren en jonge ouders met psychische problemen. Daarnaast is ze als trainer verbonden aan het Institute for Chronically Traumatized Children, Babywerk en IMH Nederland. De thema’s trauma en hechting zijn altijd een onderdeel van haar werk geweest.Lees meerdrs. Yael Meijer
Yael Meijer is klinisch psycholoog-psychotherapeut, met een specialisatie in Kinder & Jeugd. Daarnaast is Yael IMH-specialist DAIMH, gedragstherapeut, supervisor en leertherapeut VGCt, VKJP en NVP en supervisor NIP K&J. Zij werkt als inhoudelijk leidinggevende in het team 0-6 Amersfoort-Ermelo van Fornhese-GGZcentraal en een dag per week in het DGT team centraal van Levvel.
Zij is ook eigenaar van het Amsterdams Centrum voor Familie therapie, met als specialisme regulatieproblematiek bij het jonge kind en bij jongeren en hun gezinnen, van waaruit zij nu overwegend als docent lesgeeft op diverse nascholings-opleidingsinstituten en leertherapie en supervisie heeft. Verder doet Yael bestuurswerk voor het NIP, is zij lid van de wetenschappelijke raad van het kenniscentrum K&J psychiatrie en lid van het college van specialismen GZ en PT.Lees meer - LiteratuurTijdens de cursus dien je te beschikken over het volgende boek: Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
- Reviews