Conflicten in therapiegroepen: constructief benutten  (A2644)

€ 350

Selecteer uitvoering:
Inschrijven

Mogelijk t/m 10 maart 2026,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Bij groepstherapie kunnen conflicten tussen de groepsleden en tussen groepsleden en therapeut soms uitgroeien tot escalaties. In deze cursus leer je hoe je conflictsituaties in therapiegroepen constructief kunt benutten. Hoe ontstaan destructieve groepsprocessen, welke fasen van groepsontwikkeling zijn er, hoe hanteer je conflicten in elke fase en welke concrete interventies kun je inzetten en leer je stagnaties in jet groepsproces weer vlot te trekken.
 
  • Inhoud

    Nederland kent een grote diversiteit aan psychologische, psychiatrische en psychotherapeutische behandelingen in een groep. Vaak zijn de behandelingen effectief gebleken in een individueel format, maar ontstaan er conflicten in groepsvorm bij de behandeling van patiënten met complexe problematiek. Conflicten tussen de groepsleden en tussen groepsleden en therapeut kunnen uitgroeien tot escalaties ten gevolge van wederzijds onbegrip en leiden tot destructieve processen als splitsen en acting-out en stagnaties in het groepsproces. Dit alles met een onveilige werksfeer, vroegtijdige beëindiging en iatrogene schade als gevolg.
     
    Kunnen conflicten ook de ontwikkeling van een veilige en productieve werksfeer bevorderen? En zo ja: hoe begeleid je een therapiegroep in zo’n ‘gezonde’ conflictsituatie? Dat leer je tijdens deze cursus. De cursus gaat in op het ontstaan van destructieve groepsprocessen, de fasen van groepsontwikkeling en conflicten. Je leert hoe je in welke fase conflicten hanteert, om de therapiegroep te helpen aan de taak te blijven werken en stagnatie tegen te gaan. Je krijgt een aantal concrete interventies aangereikt. Ook wordt er aandacht besteed aan wat de verschillen en overeenkomsten zijn in open en gesloten groepen , voor wat betreft de behandelingsaanpak van bovengenoemde  groepsprocessen.

    Wat leer je?

    Het doel van de cursus is: het vergroten van je competentie om conflictsituaties in therapiegroepen constructief te kunnen benutten.

    Werkwijze

    Tijdens de cursus wordt theorie afgewisseld met rollenspel en geïllustreerd met videomateriaal. De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datum
    Di 14 april 2026 van 09:30-16:30

    (omvang 6 uur)

    Locatie: Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Gedragstherapeut
    • Psychiater
    Gz-psychologen, psychotherapeuten, klinisch psychologen, cognitieve gedragstherapeuten  en psychiaters, al dan niet in opleiding. Deelnemers hebben enige basiskennis van groepsprocessen, gelijkwaardig aan bijvoorbeeld een basiscursus groepsdynamica, en geven twee jaar of langer psychotherapeutische of psychologische behandelingen in groepsverband.

  • Docenten
    drs. Jan Bernard

    drs. Jan Bernard

    drs. Jan Bernard is Klinisch Psycholoog en Supervisor VGCt. Hij heeft meer dan 40 jaar werkervaring in de specialistische en forensische GGZ (RIAGG, de Waag Amsterdam, Sinai Centrum Amersfoort). Hij schreef het zelfhulp/opleidingsboek 'Over de Rooie'. Momenteel is hij werkzaam als  Workshopgever en als co–docent  aan de Radboud Universiteit.Lees meer
    drs. Mirjam Hospers

    drs. Mirjam Hospers

    Mirjam Hospers is GZ-psycholoog, supervisor bij de VGCt en EMDR practitioner. Zij werkt in haar eigen praktijk 'De groene praktijk', gevestigd in Utrecht.Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
  • Reviews