Wanneer ouders betrokken zijn bij de behandeling van hun kind, of er zelfs een actieve rol in spelen, vergroot dat de kans op een succesvolle therapie. Het versterken van de hechtingsrelatie tussen ouder en kind krijgt dan ook steeds meer aandacht in de behandeling van kinderen.
In deze cursus verdiepen we ons in ouder-kind speltherapie. De hechtingstheorie en de theorie over intersubjectiviteit vormen daarbij de basis. Theorie en oefeningen wisselen elkaar af, zodat je ervaart op welke manier ouder-kind spel van waarde kan zijn binnen jouw behandeling.
Spel in de behandeling van de ouder-kind relatie (D2552)
speltherapie aan ouder en kind
€ 920
Mogelijk t/m 22 september 2025,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
- Je hebt kennis van de theorie van intersubjectiviteit, hechting, betekenis van ouderschap en spelontwikkeling.
- Je zet bovenstaande theorie om naar therapeutische interventies gericht op het versterken van de ouder-kind relatie.
- Je onderbouwt je keuzes voor de behandeling met ouder, kind en spel.
- Je kiest speltherapeutische interventies in de driehoek ouder-kind-therapeut
- Je maakt passende keuzes op het continuüm volgen en sturen, met het oog op regie in het spel en het creëren van veiligheid voor kind en ouder
- Je ontwikkelt een houding die de veerkracht van ouder en kind versterkt.
- Je onderbouwt je afwegingen ten aanzien van loyaliteit, autonomie, relationele veiligheid, generalisatie en hanteren van geheimen
- Je sluit aan bij het spel van ouder en kind, en spel in de behandeling.
Werkwijze
In deze cursus verdiepen we ons in ouder-kind therapie. Hoe maak je een goede inschatting over de manier waarop je de ouder betrekt bij de behandeling van het kind? Welke theoretische onderbouwing is er voor ouder-kind therapie? Hoe kan spel de ouder-kind relatie helpen versterken? Wie krijgt de regie? Welke houding vraagt dit van de therapeut en welke interventies zijn passend?
Programma-opbouw
In deze 3-daagse cursus verdiepen we ons in ouder-kind therapie, waarbij spel wordt ingezet in de behandeling. De hechtingstheorie en de theorie over intersubjectiviteit vormen daarbij de basis. Betekenisvol spel biedt een diepgaande en therapeutische ervaring aan ouder en kind, waarmee verbinding ontstaat tussen de verschillende belevingswerelden. Op deze manier ontstaat er ruimte voor momenten van intersubjectiviteit en kan de ouder-kind band versterkt worden. Vanuit deze band kunnen de stress- en emotieregulatie van het kind zich verder ontwikkelen. Ook de veerkracht van ouder en kind kan dan vergroot worden.
In de cursus verdiepen we ons ook in de theorie over ouderschap. Hoe sluit je aan bij de spelontwikkeling van het kind, en op welke manier betrek je de ouder hier bij? Ook staan we stil bij de contra-indicaties voor ouder-kind therapie.
Ieder traject is uniek. Je krijgt in deze cursus dan ook geen pasklare werkvormen aangereikt, maar je krijgt de kapstok voor ouder-kind speltherapie. We hangen de therapeutische interventies als het ware onder deze kapstok. Theorie en oefeningen wisselen elkaar af, zodat je ervaart op welke manier ouder-kindspel van waarde kan zijn binnen jouw behandeling.
Ook ervaar je welke therapeutische houding van belang is. Wat vraagt het van jou wanneer je werkt aan (het herstel van) gehechtheid en het versterken van de ouder-kind relatie? In de cursus wordt de cliënt-centered basishouding als uitgangspunt gebruikt.De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Toetsen
Voorafgaand aan lesdag 2 maken deelnemers een literatuuropdracht, KAVV (kerncitaat, analyse, verband en vraag). En na lesdag 3 is er een eindopdracht die twee weken na afloop van de cursus ingeleverd moet worden waarbij deelnemers in beeld en tekst laten zien zien hoe minimaal 2 van geleerde doelen behaald zijn.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- DatumsMa 27 oktober 2025 van 09:30-16:30
Ma 10 november 2025 van 09:30-16:30
Ma 1 december 2025 van 09:30-16:30
Locatie: Utrecht
(Omvang 18 uur) - Accreditatie
- (Her)registratie Vaktherapeut - Register Vaktherapie- Wordt aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Vaktherapeut
- Vaktherapeut (speltherapie)
Je bent ook welkom als je bij ons de Postmaster opleiding speltherapie of de Post-hbo opleiding spelobservatie hebt gevolgd. -
Docenten
Tineke Brug MSc
Tineke Brug Msc is speltherapeut (NVVS/FvB) en pedagoog (RUL). Zij ziet ouders en kinderen voor specialistische jeugdhulp in het Hart van Brabant vanuit haar praktijk Tineke Brug Speltherapie en ouderbegeleiding. Zij is mede-bestuurder van Wij zijn KAS, een jeugdhulporganisatie in Midden-Brabant. Tineke geeft nascholing en supervisie. Vanuit haar betrokkenheid bij de kracht van spel en de betekenis van de ouder-kindrelatie ontwikkelde zij samen met anderen kennis over en ervaring in ouder-kind speltherapie.
Lees meerElse Goossensen-Bredemeijer
Else Goossensen is cliënt-centered speltherapeut en sinds 2014 werkzaam in haar praktijk Speltherapie Friesland. In 2021 heeft ze de Master-Speltherapie afgerond met haar onderzoek naar intersubjectiviteit binnen ouder-kind speltherapie. In haar praktijk geeft ze zowel individuele- als ouder-kind speltherapie. Het is haar passie dat ouder-kind speltherapie steeds meer ingebed wordt in de speltherapeutische behandeling van kinderen en hun ouder(s). Dit doet ze door mee te werken aan verder onderzoek en, zoals bij dit congres, door het geven van workshops.Lees meer - Literatuur
- Reviews