Post-hbo opleiding forensische psychiatrie  (FP25A)

€ 5.500

Inschrijven

Mogelijk t/m 10 maart 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Werken in de forensische psychiatrie vraagt om specifieke kennis, vaardigheden en een bijbehorende attitude. Die doe je op in deze opleiding. Je leert cliënten in de forensische psychiatrie beter te begrijpen, behandelen en begeleiden. Je doet ervaring op in het omgaan met specifieke thema's als drang en dwang, veiligheid en het afleggen van verantwoording. De praktijk staat steeds centraal, zodat je direct kunt toepassen wat je leert.
 
  • Inhoud

    Het werken in de forensische psychiatrie verschilt op wezenlijke punten van het werken in de reguliere hulpverlening. Het vereist een specifieke benadering en deskundigheid. Hulpverlening binnen een justitieel kader heeft gevolgen voor de doelstelling van de hulpverlening, voor het methodisch handelen en voor de verantwoording die over de hulpverlening moet worden afgelegd. Het vraagt om integrale, sectoroverschrijdende samenwerking. In deze opleiding ontwikkel je de benodigde competenties in het forensisch psychiatrisch werken. Daarnaast is de opleiding erop gericht om informatie-uitwisseling en nauwere samenwerking tussen medewerkers van de instellingen op gang te brengen. De leergebieden die worden behandeld zijn: psychopathologie, risicotaxatie, juridische aspecten van forensisch werken en beroepsmatig en methodisch handelen (de-escalatie en dwangzorg, gesprekstechnieken, herstelgericht werken en intercultureel werken).

    De uitvoering van de opleiding ligt in handen van gespecialiseerde docenten uit de praktijk, die in staat zijn om een inspirerende leeromgeving vorm te geven. De opleiding omvat 20 lesdagen, verdeeld over de volgende leergebieden:

    Psychopathologie
    Je vergroot je kennis op het gebied van psychiatrie en delictgedrag. Er wordt ingegaan op de verschillende relevante stoornissen, hun verschijningsvorm en de herkenning van ziektebeelden. Er wordt een koppeling gemaakt naar de kenmerken die kunnen samenhangen met delictgedrag en de behandeling ervan. Er is aandacht voor het afstemmen van jouw eigen handelen daarop en het inschatten van de mogelijkheden en beperkingen van cliënten.

    Risicotaxatie
    Het inschatten van direct en toekomstig gevaar van de cliënt voor zichzelf of voor anderen staat centraal. Je leert relevante risicofactoren te herkennen en deze te plaatsen en hanteren binnen risicomanagement en signaleringsplannen.

    Juridische aspecten van forensisch werk
    Je leert om te gaan met het spanningsveld tussen het juridische denken (sterk gebaseerd op feiten) en het sociaal-agogisch denken (sterk gericht op gedrag, cognities en emoties). Er wordt ingegaan op de sociale kaart van het forensisch werkveld, de rechtsgang die de cliënt doorloopt, en de rechtspositie van de cliënt en die van de hulpverlener ten opzichte van de cliënt en de maatschappij. 

    Beroepsmatig en methodisch werken
    Dit leergebied is sterk gericht op het verder ontwikkelen van jouw professionele vaardigheden en houding. Er wordt aandacht besteed aan het afstemmen van je eigen handelen rondom het hanteren van specifieke onderwerpen; denk aan cultuurspecifieke aspecten, de-escalatie en dwangzorg en gesprekstechnieken. Je leert om te gaan met je eigen emoties in het werk, zowel naar collega’s als naar de cliënt. 

    Naast de lesdagen vorm je een intervisiegroep met mede-cursisten. De intervisie vindt plaats in de vorm van een werkbezoek. De intervisiegroepen zullen bestaan uit personen die bij andere instellingen werkzaam zijn, zodat daadwerkelijk vier verschillende instellingen kunnen worden bezocht. Deze bezoeken worden door de deelnemers in onderling overleg gepland en zijn niet opgenomen in de geplande lesdata.

    Wat leer je?

    • Je ontwikkelt vaardigheden in een integratie van kennis, vaardigheden en een professionele attitude.
    • Je doet ervaring op met de benodigde competenties in het forensisch psychiatrisch werken. 
    • Je bent in staat om informatie-uitwisseling en nauwere samenwerking tussen medewerkers van de instellingen op gang te brengen. 
    • Doel van de opleiding is het verder ontwikkelen van de benodigde competenties in het forensisch psychiatrisch werken. Daarnaast wordt ook beoogd dat er informatie-uitwisseling en nauwere samenwerking tussen medewerkers van de instellingen op gang gebracht wordt.

    Werkwijze

    De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Toetsen

    Toetsing van deze opleiding bestaat uit:
    • schriftelijke kennis- en vaardigheidstoetsen w.o. gevalsbeschrijvingen
    • actieve deelname aan cursorische onderwijsonderdelen
    • het maken van een eindopdracht met als onderdeel een reflectieverslag

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze opleiding volgen? Dat kan! Deze opleiding kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums
    Ma 14 april 2025 09:30-16:30
    Vr 16 mei 2025 09:30-16:30
    Ma 16 juni 2025 09:30-16:30
    Vr 27 juni 2025 09:30-16:30
    Ma 7 juli 2025 09:30-16:30
    Ma 1 september 2025 09:30-16:30
    Vr 19 september 2025 09:30-16:30
    Vr 3 oktober 2025 09:30-16:30
    Ma 13 oktober 2025 09:30-16:30
    Ma 27 oktober 2025 09:30-16:30
    Ma 10 november 2025 09:30-16:30
    Ma 24 november 2025 09:30-16:30
    Ma 8 december 2025 09:30-16:30
    Ma 15 december 2025 09:30-16:30
    Ma 12 januari 2026 09:30-16:30
    Ma 19 januari 2026 09:30-16:30
    Ma 2 februari 2026 09:30-16:30
    Ma 23 februari 2026 09:30-16:30
    Ma 9 maart 2026 09:30-16:30
    Ma 23 maart 2026 09:30-16:30
     
    (omvang 120 uur)
     
    Datums onder voorbehoud
     
    Locatie
    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Verpleegkundig specialist
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende
    • Vaktherapeut
    Professionals die in hun dagelijkse werk in aanraking komen met volwassenen met psychische stoornissen of problemen, veelal binnen een juridisch kader maar soms ook vrijwillig ter preventie van delictgedrag. Bijvoorbeeld sociotherapeuten, verpleegkundigen, activiteitenbegeleiders, maatschappelijk werkers, reclasseringswerkers, medewerkers werkzaam bij justitiële instellingen, maatschappelijke opvang en in de woonbegeleiding. Een vooropleiding op hbo-niveau is vereist.

  • Docenten
    Minco Ruiter

    Hoofdopleider: Minco Ruiter

    Minco Ruiter is 1 op 1 begeleider, trainer en adviseur/ aandachtsfunctionaris dwangzorg bij Inforsa, Arkin. Hij combineert dit met het docentschap bij de RINO Groep voor de opleiding Forensische psychiatrie op post-hbo niveau voor FPW's in de module beroepsmatig en professioneel handelen, het onderwerp: dwangzorg en de-escalatie.Lees meer
    dr. Petra Schaftenaar

    Hoofdopleider: dr. Petra Schaftenaar

    Petra Schaftenaar werkt sinds 1993 in verschillende functies in de (forensische) psychiatrie en ggz. Sinds 2018 is zij haar eigen bedrijf begonnen: Metis Zorg. Vanuit dit bedrijf verzorgt zij scholing, onderzoek en interim zorg- en managementopdrachten in de (forensische) ggz.

    Petra Schaftenaar heeft de afgelopen jaren wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de waarde in betekenis van relationele zorg conform de presentiebenadering en het contact houden na behandeling in de klinische forensische psychiatrie. Met dit onderzoek is zij gepromoveerd aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht.

    Als co-auteur van het boek leefklimaat in de klinische forensische zorg omschrijft zij de moeilijke taak van sociotherapeuten om een sociaal-pedagogisch klimaat neer te zetten op een leefgroep dat aansluit bij recent wetenschappelijk onderzoek.




     Lees meer
    Carolien van Aar

    Carolien van Aar

    Cilia Bor MA

    Cilia Bor MA

    Jet van der Kooy Msc.

    Jet van der Kooy Msc.

    prof. dr. Frank Kortmann

    prof. dr. Frank Kortmann

    Frank Kortmann is emeritus hoogleraar transculturele psychiatrie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en als psychotherapeut werkzaam voor allochtone tbs-ers aan de Pompekliniek in Nijmegen.Lees meer
    Henrieke Lamers Msc

    Henrieke Lamers Msc

    Gerard Lohuis

    Gerard Lohuis

    Gerard Lohuis  is sociaal psychiatrisch verpleegkundige, docent en stafmedewerker bij Lentis. Hij heeft zeer ruime ervaring op het gebied van de oggz, zorgcoördinatie, rehabilitatie en dubbele diagnose problematiek. Hij is auteur van o.a. het boek ‘Van bemoei- naar groeizorg’. 
    Lees meer
    dr. Wineke Smid

    dr. Wineke Smid

    Wineke Smid is psycholoog. Als hoofd onderzoek bij de Van der Hoeven Kliniek (De Forensische Zorgspecialisten) is zij betrokken bij diverse onderzoeksprojecten. Daarnaast is ze actief als hoofdopleider van de incompany zeden-opleiding en medelid van de stuurgroep van de Forensische Academie bij de RINO Groep. Bovendien is zij de enige die als mastertrainer in Europa trainers mag opleiden in het toepassen van de veelgebruikte risicotaxatie-instrumenten STATIC-(R), STABLE-2007 en ACUTE-2007 (SSA).

    Wineke Smid schreef mee aan 'Zicht op Zedendelinquenten' (Boom uitgevers Amsterdam ISBN 9789024430512), een boek met actuele wetenschappelijke inzichten over zedendelinquenten.Lees meer
    drs. Chefren ten Noever de Brauw

    drs. Chefren ten Noever de Brauw

  • Literatuur

    Verplichte literatuur:

    • Kortman, F. (2020). Culturele competenties in de ggz. Van Gorcum, Assen ISBN: 9789023256717
    • Schaftenaar, P. & Ruiter, M. (2023). De-escalatie en dwangreductie. Een praktijkboek voor de klinische intensieve en forensische zorg. SWP-uitgevers. ISBN: 9789085602538 
  • Reviews