Scholingstraject Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP  (KJ25A)

€ 13.980

Inschrijven

Mogelijk t/m 28 februari 2025,
tenzij eerder vol

Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
De RINO Groep biedt je de kans om een compleet scholingstraject te volgen waarmee je invulling kunt geven aan het onderdeel scholing van het individuele opleidingstraject K&J Psycholoog NIP. Je volgt in een vaste groep een gestructureerde opleiding, met een rode draad en inhoudelijk op elkaar afgestemde lesdagen, verzorgd door meer van 20 experts op hun vakgebied. Wij hebben al gezorgd voor een goede verdeling tussen diagnostiek, behandeling en overige taken, en plannen de lessen.
 
  • Inhoud

    Een integraal scholingstraject: meer leerrendement en gemak
    Dit tweejarig onderwijstraject (380 uur) is erop gericht jou op te leiden tot Kinder- en Jeugdpsycholoog die, vanuit een levensloopperspectief en met voldoende kennis en vaardigheden op het gebied van preventie, diagnostiek en interventie, toegerust is voor zelfstandige beroepsuitoefening in verschillende werkvelden. Uitgangspunt is een doorlopende leerlijn met veel samenhang en alleen doelmatige overlap in het programma. Uiteraard worden hierbij succesvolle onderdelen uit bestaande cursussen en opleidingen ingezet, die waar nodig zijn aangepast, om te passen binnen de totale opleiding. Daarnaast is een aanzienlijk deel van de cursussen en bijeenkomsten nieuw ontwikkeld.

    Ons integrale scholingstraject biedt je veel voordelen, zoals:

    • een vaste opleidingsgroep, je leert met en van elkaar
    • de zekerheid van een generalistische opleiding, met een goede verhouding tussen diagnostiek, behandeling en overige taken
    • een duidelijke rode draad in het programma
    • de samenhang en minimale overlap tussen de verschillende lesdagen
    • de eerste 2 modules van onze Infant Mental Health (IMH) opleiding zijn integraal opgenomen
    • de inhoud en planning zijn voor je georganiseerd
    • de toetsen zijn semester-overstijgend en handelingsgericht, ook zijn er portfolio-opdrachten om je vakbekwaamheid verder te ontwikkelen
    Accreditatie
    Het gehele tweejarige scholingstraject (380 uur) is geaccrediteerd door het NIP.

    Tijdens de opleiding komen onderstaande hoofdthema’s en vakken aan bod, onder voorbehoud van tussentijdse wijzigingen. Klik ze open om meer te lezen.

    • Visie en vaardigheden gericht op de ouder-kindrelatie in context (IMH module 1 en 2)
    • Mentale gezondheid: gezond en veilig opgroeien – thuis en op school
    • Ontwikkelingspsychologie en -psychopathologie – etiologie en passende interventies
    • Misbruik, mishandeling en verwaarlozing
    • Leren en leerproblemen

    • Diagnostische cyclus, fases en besluitvorming
    • Diagnostiek van sociaal-emotionele, gedrags- en leerproblemen
    • Testtheorie, psychometrie en interpreteren
    • Verklaringsanalyse
    • Professionele standaarden
    • Neuropsychologische diagnostiek
    • Risicotaxatie
    • Indicatiestelling

    • Systeemgericht werken
    • Oplossingsgericht en kortdurend werken
    • Psychofarmacologie
    • Traumasensitief werken

    • Motiverende gespreksvoering
    • Effectief beïnvloeden en strategisch communiceren
    • Regievoering in onderwijs en jeugdhulp
    • Coachen en begeleiden van professionals

    • Kinder- en Jeugdpsycholoog als scientist-practitioner
    • Rechten van het kind
    • Jeugdrecht
    • Beroepsethiek

    Bekijk hier een overzicht van alle vakken. (Programma is onder voorbehoud van eventuele wijzigingen) Kernbegrippen van dit scholingstraject zijn:

    • Ontwikkelingspsychologisch denkkader
    • Systeemgerichte en integrale focus
    • Versterking van kinderen via ouders en andere volwassenen
    • Handelingsgericht werken
    • Wetenschappelijke basis
    Cognitieve gedragstherapie
    Omdat veel psychologen en orthopedagogen de 100-urige basiscursus CGT al hebben gevolgd, is deze niet opgenomen in het huidige scholingstraject.

    Heb je in de afgelopen vijf jaar deze 100-urige basiscursus CGT gevolgd die is erkend in het kader van de registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP? Dan kun je deze (met terugwerkende kracht) laten meetellen in je opleidingsplan, zoals je dat indient bij het NIP.
    Heb je deze basiscursus nog niet gevolgd en wil je dat wel? Geef dat aan op je inschrijfformulier, dan kunnen wij je informeren op welke manier je dit alsnog kunt volgen.
    Registratietraject Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    Met dit opleidingsdeel helpen we je als K&J psycholoog vakbekwaam te worden en te voldoen aan de opleidingseisen die het NIP stelt voor (het scholingsdeel van) het individuele opleidingstraject K&J. De inhoud van dit opleidingsdeel is samengesteld in afstemming met het NIP. Parallel hieraan organiseer je zelf de werkervaring, supervisie en schrijf je zes casusverslagen.

    Meer weten over de registratie-eisen en de aanmeldingsprocedure? Lees het op deze pagina.

    Postmaster SKJ-registratie
    Als Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP kom je in aanmerking voor de Postmaster SKJ-registratie. Hiermee ben je binnen de jeugdwet gelijkwaardig aan een Gezondheidszorg-psycholoog en orthopedagoog-generalist.Wil je graag advies?Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

    Veelgestelde vragen

    In het Jeugddomein (doelgroep onder 18 jaar) is het beroep Kinder- en Jeugdpsycholoog goed verankerd. De Jeugdwet schrijft voor dat professionals geregistreerd moeten zijn in het BIG-register of het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ); de Kinder- en Jeugdpsycholoog is één van de postmasterregistraties binnen SKJ. Bij het NIP geregistreerde Kinder- en Jeugdpsychologen kunnen zich (ook) bij SKJ laten registreren als Kinder- en Jeugdpsycholoog SKJ.
     
    Wanneer jongeren 18 worden, valt de vergoeding van psychische hulp onder de Zorgverzekeringswet. In uitvoeringsregels en bij bekostiging van deze hulp wordt uitgegaan van de BIG-registratie als voorwaarde om zelfstandig te kunnen declareren bij de zorgverzekeraar. Ook in het Kwaliteitsstatuut GGZ is de eis opgenomen dat alleen BIG-geregistreerden als regiebehandelaar kunnen optreden.
     
    In lijn met het Advies Beroepenstructuur psychologische zorg heeft het ministerie besloten dat er per 1 januari 2025 één basisberoep is voor de psychologische zorg in de Wet BIG: de gezondheidszorgpsycholoog-generalist. In dit nieuwe beroep worden de bestaande gezondheidszorgpsychologen en de kinder- en jeugdpsychologen samengebracht. Lees meer over de Academische beroepenstructuur in de psychologische zorg op de website van het NIP.

    Het is mooi om te zien hoeveel psychologen in het jeugddomein zich willen professionaliseren door scholing te volgen. Er is aanhoudende interesse in de individuele route tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP en we helpen veel mensen op weg om een opleidingsplan op maat samen te stellen. We bieden daarnaast graag een complete scholingstraject aan met de genoemde meerwaarden. De afgelopen jaren hebben we met het NIP, hoofdopleiders en een klankbordgroep opgetrokken om de inhoud, competenties en didactiek optimaal op elkaar af te stemmen.

    Dit traject is bedoeld voor basispsychologen die zich verder willen specialiseren in het werken met kinderen, jongeren en hun gezinnen, en willen toewerken naar een postmasterregistratie als Kinder- en Jeugdpsycholoog. Orthopedagogen mogen uiteraard de scholing volgen, maar kunnen zich niet registeren als KJ psycholoog NIP.

    Met dit opleidingsdeel en de Basiscursus CGT kun je voldoen aan de scholingseis (480 uur geaccrediteerde scholing) van het individuele opleidingstraject tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP.

    Om voor registratie in aanmerking te komen, moet je vanzelfsprekend ook voldoen aan de andere eisen van het opleidingstraject, waaronder werkervaring op een door het NIP goedgekeurde werkplek, werkbegeleiding en supervisie. Zie voor de volledige eisen de website van het NIP. 

    Deze opleiding biedt diverse inhoudelijke en organisatorische voordelen. De opleiding is vooral aantrekkelijk wanneer je 3 tot 4 dagen in de week werkt en daarnaast tijd hebt voor de lesdagen en de voorbereiding en verwerking van de stof. Je kunt het traject dan in ongeveer twee jaar afronden.
    Werk je minder uren in de week en wil je liever wat langer de tijd nemen voor het registratietraject? Voorzie je een periode waarin je minder beschikbaar zult zijn door bijvoorbeeld een sabbatical of zwangerschap? Wil je graag een traject op maat samen stellen waarin je zelf meer inhoudelijke keuze hebt? Dan raden we je aan om te kiezen voor een individueel leertraject. In dat geval denken we graag met je mee over een bij jou passend opleidingstraject.

    Het is belangrijk dat je naast de opleiding in de praktijk ervaring op doet. Het NIP stelt eisen aan je werkplek om te borgen dat je een gedegen generalistische basis legt. Bij je aanmelding bij het NIP geef je een beschrijving van je werkplek op. Ben je onzeker of jouw werkplek voldoet, overleg dan met het NIP over de mogelijkheden.  

    Een meerwaarde van dit gestructureerde scholingstraject is dat je volop van en met elkaar leert. Daarom ga je bij sommige lesonderdelen en opdrachten meekijken in de praktijk van een collega-deelnemer en omgekeerd. Zo kun je ook in de praktijk van elkaar leren, zie je meerdere werkvelden en verstevig je je beeld en samenwerking in de ketenzorg. 

    We gaan uit van een wekelijkse opleidingsdag, waarbij we de schoolvakanties ontzien. Ons streven is dat je de opleiding medio 2027 afrondt. De investering in voorbereiding en verwerking van de lessen verschilt per opleidingsdag en per deelnemer. Gemiddeld genomen verwachten we dat je per opleidingsdag ongeveer 6 uur aanvullende studiebelasting hebt.

    We volgen de eisen van het NIP en sluiten aan bij de structuur van de GZ-opleiding. Concreet betekent dit dat we de opleiding organiseren met ruimte voor vrijstelling van de Basiscursus CGT. Verder volg je het volledige programma. Heb je op een bepaald thema veel expertise, dan kunnen we met jou en de docenten kijken naar een werkvorm waarin ook jij je kennis en vaardigheden op dit gebied verrijkt.

    De kosten voor het gestructureerde scholingstraject bedragen € 13.980. Je kunt dit in termijnen betalen.

    Tijdens de opleiding stellen we veel literatuur digitaal beschikbaar. Daarnaast is het van belang dat je over bepaalde boeken beschikt. De volledige boekenlijst wordt nog vastgesteld. Je kunt uitgaan van ca. € 1.200 wanneer je alle boeken nieuw aanschaft.

    Als je nog geen Basiscursus CGT hebt gevolgd en deze wilt toevoegen aan je opleidingsplan, kun je uitgaan van ca. € 2.765, excl. boeken.

    Supervisoren zijn vrij in het hanteren van hun eigen tarieven. Gemiddeld hanteren ze € 90 per 45 minuten. Uitgaande van 90 supervisie-uren kun je dus rekenen met ca. € 10.800. Het is belangrijk dat je geen afhankelijkheidsrelatie met je supervisor hebt en dat deze door het NIP erkend is. Een tip is om met collega-deelnemers te kijken of jullie werkgevers 'met gesloten beurzen' supervisoren kunnen uitwisselen. 

    NB de genoemde bedragen betreffen nadrukkelijk een indicatie, de werkelijke bedragen kunnen afwijken.

    Je kunt je voor dit scholingstraject inschrijven op deze cursuspagina via de gele button rechtsboven. Wij kunnen je toelaten op basis van je vooropleiding en werkplek. 
    Naast de aanmelding voor dit scholingstraject is het belangrijk dat je je aanmeldt bij het NIP voor het registratietraject. Je doet dit door lid te worden van het NIP en alle gevraagde documenten in te sturen.

    Update 15 november 2024: ontwikkelingen programma beroepenstructuur. Minister Agema van VWS schrijft in de verzamelbrief Wet BIG dat het wetsvoorstel voor aanpassing van de Wet BIG (ten behoeve van aanpassing van de beroepenstructuur psychologische BIG-beroepen) wordt ingetrokken.
     

    Lees meer over de ontwikkelingen programma beroepenstructuur op de website van het NIP.

    Wil je graag studieadvies?

    Werkwijze

    De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    Het toetsprogramma bestaat voornamelijk uit semester-overstijgende en portfolio-opdrachten. De semester-overstijgende opdrachten meten met name het kennisniveau en de toepassing van deze kennis. Het portfolio richt zich voornamelijk op de ontwikkeling van je vakbekwaamheid en reflectief vermogen, met veel ruimte om deze aan te laten sluiten bij jouw eigen werkpraktijk en je persoonlijke professionele ontwikkeling. Je toont hiermee aan de (deel)competenties uit het beroepsprofiel te bezitten.

  • Datums

    Omvang

    64 vrijdagen van 9.30-16.30 uur (380 uur) vanaf 28 maart 2024. Er wordt op dit moment nog gepland, de exacte datums volgen later.

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Beroepsregistratie

    Het gehele tweejarige scholingstraject (380 uur) is geaccrediteerd door het NIP.

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    Orthopedagogen kunnen zich inschrijven mits aangemeld voor het opleidingstraject K&J-psycholoog NIP vóór september 2023

  • Docenten
    dr. Helen Bakker

    Hoofdopleider: dr. Helen Bakker

    Helen Bakker is Gezondheidszorgpsycholoog en Kinder- en Jeugdpsycholoog-Specialist NIP. Ze werkt als Universitair Hoofddocent Kinder- en Jeugdpsychologie bij de Universiteit Utrecht. Bij de RINO Groep is ze ontwikkelaar en hoofdopleider van het Scholingstraject Kinder- en Jeugdpsycholoog. Ook is ze bij twee andere opleidingsinstellingen hoofdopleider van de postmaster opleiding Schoolpsycholoog.

    Lees meer
    mw. drs. Elle Ankone

    mw. drs. Elle Ankone

    Elle Ankone is NVO Orthopedagoog-Generalist BIG, NVRG Gezins- en relatietherapeut, supervisor NVO OG/NIP K&J en onderwijskundige. Ze is al meer dan 30 jaar bij Praktijk De Engh als eigenaar/regiebehandelaar werkzaam binnen de specialistische jeugd-ggz op het gebied van psychosociale problemen, relatie- en gezinsproblematiek, psychiatrische problematiek en leerstoornissen.

    Daarnaast werkt ze aan een promotieonderzoek op het gebied van onveilige gehechtheid en leerproblemen, biedt ze supervisie en nascholing aan gedragsdeskundigen en is ze een van de oprichters van Expertisecentrum Ponto.Lees meer
    drs. Saskia Bakker

    drs. Saskia Bakker

    Na mijn academische opleiding tot kinderarts in het Amsterdam UMC heb ik 3 jaar op de zuigelingenafdeling gewerkt. Daar leerde ik veel van de opgenomen kinderen, hun ouders en de verpleegkundigen. Ruim een half jaar later begon ik in het UMC in Utrecht mijn fellowship neonatologie van 2 jaar en 6 maanden. Mijn ogen openden zich voor zoveel kwetsbare, vaak heel kleine, zieke kinderen, die een intensieve behandeling moesten ondergaan om te kunnen overleven.

    Mijn focus ligt ook nu nog op 0-7 jarigen, die zich niet ontwikkelen zoals verwacht, een syndroom blijken te hebben, niet gaan praten, bijzondere uiterlijke kenmerken hebben of bijvoorbeeld een aangeboren aandoening. Voor de ouders ligt er daarmee een zware taak op hun schouders. Sinds ik in 2010 begon met de 2- jarige opleiding tot Infant Mental Health-specialist, ben ik me er steeds van bewust, hoe enorm belangrijk voor elk kind de eerste 1.000 dagen zijn, indien de ouder- kindrelatie zich optimaal van beide kanten kan ontwikkelen. Ouders van een zich anders dan anders ontwikkelend kind draag ik dan ook een heel warm hart toe!
     
     Lees meer
    drs. Afke van Beek

    drs. Afke van Beek

    Drs. A.R. van Beek (Afke) heeft jarenlange ervaring als behandelaar in de specialistische GGZ. Zij werkt als regiebehandelaar binnen een multidisciplinair team met kinderen en jongeren tot ongeveer 21 jaar en hun systeem. Zij is K&J Psycholoog NIP, Cognitief gedragstherapeut VGCt en EMDR Practitioner. Daarnaast heeft zij lange tijd klinisch onderwijs ontwikkeld en gegeven aan de Universiteit Utrecht, aan professionals binnen het VO en in de afgelopen jaren binnen postdoctorale opleidingen aan psychologen en pedagogen. In haar cursussen en trainingen legt zij graag op een interactieve manier de verbinding tussen theorie en praktijk.Lees meer
    Jojanneke van der Beek MSc

    Jojanneke van der Beek MSc

    Jojanneke van der Beek is Orthopedagoog-Generalist (BIG), docent aan de Universiteit Utrecht en promovendus aan de Radboud Universiteit. Ook geeft zij postacademisch onderwijs op het gebied van (complexe) leerstoornissen en is zij medeontwikkelaar en -auteur van de ‘Rekenbelevingsschaal’ en het cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma ‘Wegwijs in dyslexie en dyscalculie’. Daarnaast is zij betrokken bij de module 'Cognitieve ontwikkeling en leren: Individuele verschillen' binnen onze opleiding Kinder- en Jeugdpsycholoog NIPLees meer
    dr. Annematt Collot d'Escury

    dr. Annematt Collot d'Escury

    Annematt Collot d'Escury is K&J-specialist, Gz-psycholoog en forensisch psycholoog. Zij is verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen en voorzitter Sector Jeugd Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP).Lees meer
    Moniek Coorn-Baaij MSc

    Moniek Coorn-Baaij MSc

    drs. Gertjan van Hinsberg

    drs. Gertjan van Hinsberg

    Gertjan van Hinsberg is Gz-psycholoog, psychotherapeut, systeemtherapeut en EMDR-practitioner. Hij is werkzaam bij RIO zorg in Den Haag.Lees meer
    drs. Yael Meijer

    drs. Yael Meijer

    Yael Meijer is klinisch psycho­loog-psycho­thera­peut, met een specialisatie in Kinder & Jeugd. Daarnaast is Yael IMH-specialist DAIMH, gedrags­thera­peut, super­visor en leerthera­peut VGCt, VKJP en NVP en super­visor NIP K&J. Zij werkt als inhoudelijk leidinggevende in het team 0-6 Amersfoort-Ermelo van Fornhese-GGZcentraal en een dag per week in het DGT team centraal van Levvel. 
    Zij is ook eigenaar van het Amsterdams Centrum voor Familie thera­pie, met als specialisme regulatieproble­ma­tiek bij het jonge kind en bij jongeren en hun gezin­nen, van waaruit zij nu overwegend als docent lesgeeft op diverse nascholings-opleidingsinstituten en leertherapie en supervisie heeft. Verder doet Yael bestuurswerk voor het NIP, is zij lid van de wetenschappelijke raad van het kenniscentrum K&J psychiatrie en lid van het college van specialismen GZ en PT.Lees meer
    Manon Merkus

    Manon Merkus

    Manon Merkus is Gezondheidszorgpsycholoog, specialisatie Kind & Jeugd. Met een brede achtergrond en ervaring in zowel de basis- als specialistische GGZ, heeft zij in 2020 de overstap gemaakt naar 113 Zelfmoordpreventie. Daar houdt zij zich onder andere bezig met de inhoudelijke ontwikkelingen voor zowel de gesprekken in de hulplijn, als voor de online therapie. Vanuit deze ervaring verzorgt zij een lesdag Suicidepreventie.Lees meer
    Chris Mulder

    Chris Mulder

    Chris Mulder is vaardigheidstrainer en gecertificeerd coach (NLP-TA-TMA). Zijn opleidingen deed hij bij Loo van Eck en Phoenix Opleidingen in Utrecht. Hij is oprichter van zijn eigen bureau ReinCom en werkt veel samen met opleider Van der Hilst Communicatie.

    Bij de RINO Groep is hij trainer/docent in Effectief Beïnvloeden en/of Strategisch Communiceren. Ervaar zijn veilige empathische benadering maar eens. Je krijgt alle ruimte om stappen te maken in je eigen tempo. Hij noemt zijn werkwijze ervarend leren. Je kunt de geleerde vaardigheden de volgende dag direct al toepassen. Welkom!Lees meer
    Vera Naber

    Vera Naber

    Jojanneke Oomen

    Jojanneke Oomen

    Jojanneke Oomen is Systeemtherapeut. Ze is werkzaam bij MoleMann Mental Health.Lees meer
    mr. dr. Carla van Os

    mr. dr. Carla van Os

    drs. Marina Reijns

    drs. Marina Reijns

    Marina Reijns is Gz-psycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut. Zij is werkzaam bij Fier, psychotraumacentrum.Lees meer
    drs. Myrthe Sluijs

    drs. Myrthe Sluijs

    Laura Stroo

    Laura Stroo

    Laura is opgeleid als schoolpsycholoog, kinder- en jeugdpsycholoog NIP, orthopedagoog, supervisor K&J NIP, leerkracht en ib’er.Laura geeft trainingen rondom sociaal emotioneel leren, welbevinden van leerlingen en schoolteams, ACT in onderwijs en zij begeleidt scholen bij duurzame implementatie van alles rondom levenskunde in de klas. Laura werkt in scholen, besturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten en als postacademisch docent en supervisor met schoolpsychologen (in spé). Bovendien maakt zij deel uit van de Expertgroep Schoolpsychologen Mentale Gezondheid NIP en van hieruit ook aan de Coalitie Welbevinden, is lid van de SIG ACT & Onderwijs en bestuurslid Sectie Jeugd NIP, werkgroep schoolpsychologen.Lees meer
    mr. Rosalinde Visser

    mr. Rosalinde Visser

    Rosalinde Visser is jurist, gespecialiseerd in het gezondheidsrecht. Zij is werkzaam als stafmedewerker beroepsethiek bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). Tevens is zij als docent recht en ethiek en juridische aspecten verbonden aan diverse opleidingen tot Gz-psycholoog, schoolpsycholoog en psycholoog mediator.Lees meer
    dr. Evelien Visser-Dirks

    dr. Evelien Visser-Dirks

    drs. Martin de Vor

    drs. Martin de Vor

    Martin de Vor is NVO Orthopedagoog-generalist, Gezondheidszorgpsycholoog BIG en NVO/NIP Supervisor. Hij is tientallen jaren bij verschillende instellingen als senior gedragskundige werkzaam geweest. Vanuit die achtergrond is hij thans actief als consulent en docent in het postacademisch onderwijs.
    Martin is auteur van het boek Active Support, een handreiking voor de ondersteuning aan mensen met een beperking. Dit boek is verschenen in 2014.Lees meer
    drs. Paula Wesselink

    drs. Paula Wesselink

    drs. Elisabeth de Zeeuw-van der Heide

    drs. Elisabeth de Zeeuw-van der Heide

    Elisabeth de Zeeuw-van der Heide is GZ-psycholoog, gezins- en relatietherapeut en IMH-specialist. Zij werkt bij Kenter Jeugdhulp (afdeling Kinder- en Jeugd Trauma Centrum) in Haarlem en geeft daar “Kinderen uit de Knel”, een behandelprogramma voor gezinnen verwikkeld in complexe conflictscheiding. Zij is ontwikkelaar en trainer voor Stichting Kinderen uit de Knel en ze heeft een bestuursfunctie bij Villa Pinedo (stichting voor en door kinderen met gescheiden ouders).

    Daarnaast werkt zij bij Nuhoff Psychotherapie in Haarlem. Bij de RINO groep geeft ze “Systeemgerichte hulp aan ouders en kinderen na scheiding”.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews