Elke bijeenkomst start je met een (korte) bespreking van de theorie en het huiswerk. Vervolgens worden de verschillende thema's met behulp van praktische oefeningen, rollenspel en actieve uitwisseling tussen mede-cursisten en met de docent aan de orde gesteld. De theorie wordt getoetst. Daarnaast word je geacht een casus uit eigen praktijk te beschrijven in gedragstherapeutische termen. Kennis en vaardigheid wordt tijdens de bijeenkomsten getoetst en beoordeeld op inbreng en functioneren in de groep. Naast de 30 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 105 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten).
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van blended learning: een optimale mix van leervormen, zowel klassikaal als online, individuele zelfstudie en samen. Gaat je voorkeur uit naar de volledig online versie? Kies dan voor de Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Inleiding (30 uur) - Online.
De volgende thema's komen aan bod:
- filosofische en historische achtergrond van de gedragstherapie
- leermodel en leerprincipes
- functie-analyses
- betekenisanalyse
- holistische theorie
- modificatieprocedures
- overige elementen van het gedragstherapeutische proces zoals: metingen, behandelplan, de relatie therapeut-cliënt en evaluatie van de behandeling.