Focus op praktijk
In de cursus is veel ruimte voor interactie en praktijkgerichte feedback. ‘Aan het begin van iedere les mochten we zelf leerdoelen in brengen, zoals een literatuuronderwerp of een praktijkcasus. Alle onderwerpen werden behandeld,’ vertelt Brandsma. Dit maakte de cursus bijzonder relevant voor haar werk. ‘Het was in zijn geheel minder theoretisch dan ik had gedacht, wat ik prettig vind. Ik leerde hoe je technieken zoals gedachteformulieren en de functie- en betekenisanalyse effectief kan toepassen’.
Leren van én met elkaar
Een andere techniek die Brandsma tijdens de cursus leerde en nu vaak toepast in haar werk, is imaginaire exposure, met name geschikt voor cliënten met trauma. Het hoogtepunt van de cursus? ‘Dat was het oefenen met een acteur,’ vertelt Brandsma. Een ervaring die haar hielp om in een veilige setting haar vaardigheden te ontwikkelen. De diversiteit van de deelnemers, met verschillende achtergronden en niveaus van ervaring, droeg volgens haar bij aan een dynamische en leerzame cursus. ‘Het is echt bijzonder om te leren van collega’s uit verschillende werkvelden, zoals de tbs- en verslavingszorg. Dat biedt nieuwe perspectieven,’ aldus Brandsma.
Oefenen in een veilige omgeving
Als eindopdracht filmden deelnemers een behandelsessie, om deze gezamenlijk in de les te bekijken. ‘De docente pakte dit heel goed aan. Dit is natuurlijk superspannend. Maar de docente zorgde voor een veilige sfeer. Ze noemde het de ‘complimentendouche’. Eerst gaven we elkaar een compliment en daarna gingen we inhoudelijk op de video in.’ Brandsma vult aan: ‘nu ik de GZ-opleiding doe, moet ik ook regelmatig behandelsessies filmen. Door de ervaring in de les voel ik me een stuk zelfverzekerder.’