Bij cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) is het vaak erg moeilijk te onderscheiden waar sociaal niet-aangepast, niet op de ander afgestemd gedrag vandaan komt. De gevolgen van een verstandelijke beperking en de gevolgen van tekorten in de sociale en emotionele ontwikkeling kunnen een forse overlap vertonen met de kenmerken van een persoonlijkheidsstoornis. Maar al te vaak is in de beschrijvende diagnostiek ook al een persoonlijkheidsstoornis als classificatie opgenomen.
Wanneer iemand met een LVB gedragskenmerken van een persoonlijkheidsstoornis vertoont, lopen veel diagnostici vast omdat er nog erg weinig bekend is over deze dubbele diagnose, over het onderscheid tussen 'tekort' en 'stoornis'. Er is nauwelijks wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en de gebruikelijke theoretische kaders over persoonlijkheidsstoornissen schieten tekort. Daarbij zijn de diagnostische instrumenten niet geschikt voor afname bij mensen met een beperkt begripsvermogen.
Ook op het gebied van behandeling zijn er weinig wetenschappelijk en effectief bewezen interventies specifiek voor cliënten met een LVB en persoonlijkheidsproblemen. Toch kunnen mensen met LVB profijt hebben van de gebruikelijke behandelmethoden. Voorwaarde is dan wel dat bestaande interventies afgestemd worden op de leerstijl die samenhangt met de LVB. Behandelvormen moeten aangepast worden aan de mogelijkheden, behoeften en beperkingen van mensen met LVB.
Persoonlijkheidsproblematiek bij mensen met lichte verstandelijke beperking (LVB) (IC273)
Diagnostiek en behandeling vanuit diverse therapievormen
€ 685
Inschrijven is niet (meer) mogelijk
- Inhoud
We verwachten de uitvoering dit najaar klassikaal te kunnen verzorgen, omdat deze cursus zich onvoldoende leent voor online lessen. Uiteraard volgen we de coronamaatregelen nauwgezet en houden we je op de hoogte.
Klassikaal
Wat leer je?
- Je leert vanuit verschillende perspectieven te kijken en krijgt handvatten voor een systematisch diagnostisch onderzoek, indicatiestelling en therapeutische behandeling vanuit diverse therapievormen zoals schematherapie, cognitieve gedragstherapie en cliënt-centered psychotherapie.
- Meer specifieke doelen m.b.t. diagnostiek
Vanuit een meer ontwikkelingspsychologisch georiënteerd model inzicht geven in: - de verhouding tussen een beperkte persoonlijkheidsontwikkeling (vanuit het handicapmodel) en gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling (= differentiaaldiagnostische overwegingen)
- onderzoeksmethodische overwegingen en mogelijkheden
- de valkuilen in de diagnostiek van psychopathie
- Meer specifiek doel m.b.t. indicatiestelling:
- handvatten krijgen in de onderbouwing voor een indicatie voor therapie; welke behandeling, in welke opbouw, met welke behandeldoelen
- Meer specifieke doelen m.b.t. behandelen
- Je leert vanuit een ontwikkelingsgericht perspectief qua behandeling af te stemmen op mensen met een LVB en persoonlijkheidsproblematiek. Het gaat hierbij om afstemming op specifieke cognitieve, sociale, emotionele en persoonlijkheidskenmerken, passend bij de ontwikkelingsleeftijd.
- Je krijgt zicht op hoe je als behandelaar creatief kunt insteken bij de cliënt middels diverse therapeutische interventies passend bij de kalenderleeftijd en tegelijkertijd bij de ontwikkelingsleeftijd.
Werkwijze
Dag 1
a. Diagnostiek van de persoonlijkheidsontwikkeling bij mensen met een VB:- begripsbepaling in verband met de verstandelijke ontwikkelingsstoornis (DSM-5)
- stand van zaken met betrekking tot persoonlijkheidsdiagnostiek; in literatuur, richtlijnen wetenschappelijk onderzoek
- diagnostische modellen
- handicap en een ontwikkelingspsychologisch onderzoeksmodel: sociale en emotionele ontwikkeling centraal
- beschrijvende modellen
- risicofactoren voor het ontstaan van persoonlijkheidsproblemen
- differentiaal diagnostisch redeneren (comorbiditeiten)
- richtlijnen in het diagnostisch onderzoek naar persoonlijkheid bij mensen met een LVB
- cliënt-kenmerken
- therapie-kenmerken
- therapeut-kenmerken
Dag 2
b. Vervolg: indicatiestelling voor behandeling
c. Behandeling:- algemene aandachtspunten bij behandeling van cliënten met LVB
- aandachtspunten bij behandeling van cliënten met LVB en persoonlijkheidsproblematiek, o.a. attitude
- bespreken, vertalen en afstemmen van diverse therapievormen, zoals (dialectische) gedragstherapie, ACT op LVB
- verdieping m.b.t schematherapie specifiek voor cliënten met LVB en persoonlijkheidsproblematiek
- werkvormen afwisselend zowel theoretisch als interactief
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Toetsen
Tien werkdagen voor de cursus dien je een casus in met een geformuleerde vraagstelling m.b.t. diagnostiek en/of behandeling van een cliënt met een LVB en persoonlijkheidsproblematiek.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- DatumsDeze 2-daagse cursus wordt, in overleg, incompany uitgevoerd.
(Omvang: 12 uur) - Accreditatie
- FGzPt - Herregistratie Klinisch (Neuro)Psycholoog- Wordt aangevraagd
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog- Wordt aangevraagd
- NVvP - Nascholing Psychiater- Wordt aangevraagd
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog- Wordt aangevraagd
- VGCt - Herregistratie Cognitief Gedragstherapeut- Wordt aangevraagd
- VSR - Herregistratie Verpleegkundig Specialist- Wordt aangevraagd
- vLOGO - Vereniging Landelijk Orgaan Gz-opleidingen1 ECT Persoonlijkheidsleer
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Gz-psycholoog BIG
- Psychotherapeut BIG
- Klinisch psycholoog BIG
- Klinisch neuropsycholoog BIG
- Psychiater
- die goed op de hoogte zijn van concepten met betrekking tot de diagnostiek van verstandelijke beperking
- die goed op de hoogte zijn van de behandelprincipes en -mogelijkheden bij mensen met een verstandelijke beperking, ten minste op het niveau van de basisopleiding van de VGCt
- Docenten
- Literatuur
- Reviews