De identiteitsontwikkeling is bij jongeren nog volop bezig. Bij identiteitsontwikkeling hoort ook een zekere polarisatie: wie lijkt er op mij, waar hoor ik bij, waar zet ik me tegen af? De laatste jaren is er in toenemende mate sprake van polarisatie in de maatschappij. Thema’s als vaccineren, zwarte piet, genderdiversiteit en actuele oorlogen en de spanningen hieromtrent komen we ook tegen op scholen, in de jeugdhulpverlening en binnen therapie. Dit gaat verder dan meningsverschillen waar we wel uit kunnen komen of verschillen die we gemakkelijk kunnen accepteren: het raakt ons als mens, in onze waarden, in onze identiteit.
Daarnaast blijkt uit onderzoek van het Kennisplatform Inclusief Samenleven dat er ook in de Jeugdzorg sprake is van discriminatie: vanuit professionals naar cliënten, tussen cliënten onderling en ook is er sprake van institutioneel racisme. Movisie adviseert dan ook dat antidiscriminatie explicieter opgenomen dient te worden in het aanbod van bij- en nascholing. In deze eendaagse training bespreken we theoretische uitgangspunten rond identiteitsontwikkeling, racisme en polarisatie. Daarna gaan we met verschillende werkvormen aan de slag zodat je handvaten hebt om met deze gevoelige thema’s om te gaan.
Identiteitsontwikkeling - de impact van oorlog, racisme en polarisatie (B2545)
Wat als een jongere opvattingen uit die niet passen bij jouw waarden en normen?
€ 350
Mogelijk t/m 25 augustus 2025,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
- Je leert ontwikkelingspsychologische en pedagogische theorieën rond de ontwikkeling van vooroordelen en polarisatie.
- Je ontwikkelt diepere bewustwording van de eigen houding, achtergrond, blinde vlekken.
- Je doet vaardigheden op om de dialoog aan te gaan met mensen van wie de opvattingen ver verwijderd zijn van je eigen standpunten en waarden.
- Je ontdekt de rol van je eigen organisatie: wat helpt en wat helpt niet?
Werkwijze
Theorie over:
- Identiteit, deelidentiteit, intersectionaliteit.
- De ontwikkeling van vooroordelen.
- Uitleg over de dialoog als uitweg tussen de dichotomie: monisme versus cultureel relativisme.
Oefeningen:- Omgaan met verschillende waarden
- Oplossingsstrategieën voor vastgelopen gesprekken
- Manieren om gebruik te maken van diversiteit.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- DatumMa 29 september 2025 van 9:30-16:30
(omvang 6 uur)
Locatie: Utrecht - Accreditatie
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Is aangevraagd
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Is aangevraagd
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist- Is aangevraagd
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog- Is aangevraagd
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog- Is aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Orthopedagoog-generalist BIG
- Gz-psycholoog BIG
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
-
Docenten
Fatima Ait Takassit
Fatima Ait Takassit is orthopedagoog-generalist met ruime ervaring met forensische jongeren. Zij werkt in de jeugdzorg en kinder- en jeugdpsychiatrie en daarnaast als trainer. Ait Takassit heeft veel expertise en passie voor het onderwerp polarisatie, is kritisch maar ook verbindend.Lees meerdrs. Andries Schilperoord
Drs. Andries Schilperoord is Gz-Psycholoog en heeft lang gewerkt in de jeugdzorg en kinder- en jeugdpsychiatrie. Hij werkt momenteel in de verstandelijk gehandicaptenzorg en is daarnaast werkzaam als docent bij de RINO Groep. Ook is hij voorzitter van de klachtenadviescommissie van de Raad voor de Kinderbescherming en doet hij als onafhankelijk psycholoog beoordelingen in de gesloten jeugdzorg.Lees meer - LiteratuurUiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
- Reviews