Vertalen van neurodiagnose naar praktisch handelen bij kinderen en jeugdigen  (F2405)

Doorgronden van en betekenis geven aan onderzoeksgegevens

€ 540

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
In de jeugdhulpverlening wordt er volop intelligentie- en neuropsychologisch onderzoek uitgevoerd. De betekenis van deze gegevens is niet altijd makkelijk leesbaar en zeker niet eenvoudig om te zetten naar handelen in de praktijk. In deze cursus leer je intelligentie- en neuropsychologische onderzoeken te lezen en betekenis te geven, en om te zetten in hulpverlening. Zo kun je zorg bieden die beter is toegepast op wat jouw cliënt nodig heeft.
 
  • Inhoud

    Werk je in de (kinder- en jeugd)psychiatrie, de jeugdzorg en andere hulpverleningsvelden, en ben je nog minder ervaren in het omzetten van de neuropsychologische diagnostiek? Dan is deze cursus iets voor jou. Om deel te nemen is het handig dat je beschikt over psychologische onderzoeken die in jouw werkomgeving zijn gerealiseerd. Deze kun je gebruiken als materiaal om in de cursus mee te werken.
     

    Wat leer je?

    Na het doorlopen van deze cursus beschik je over meer kennis om een psychologisch onderzoek en in het bijzonder een intelligentie- en neuropsychologisch onderzoek te kunnen begrijpen. Je leert hoe je de bevindingen uit het onderzoek kunt omzetten in hulpverlening. Zodoende kun je zorg bieden die beter is toegepast op wat de cliënt nodig heeft.

    Werkwijze

    Op de eerste lesdag gaan we in op intelligentieonderzoek en onderzoek naar geheugen. Tijdens de tweede lesdag staat het onderzoek naar aandacht en executieve functies centraal.

    De volgende onderwerpen komen aan bod: 

    • De relatie tussen hersenen en gedrag
    • (Neuro)psychologische diagnostiek; welk gedrag van de cliënt verwijst naar welke neurologische functie? 
    • Instrumenten voor neuropsychologische diagnostiek; wat meet je en wat betekent dit voor de alledaagse vaardigheden van de cliënt?
    • Wat wordt er geconcludeerd en wat betekent dat voor je handelen als hulpverlener? Hoe leg je dit uit aan de cliënt?
    • Illustratie aan de hand van enkele beelden, bijvoorbeeld ADHD, ASS en hechting

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    Je rondt deze cursus af door het interpreteren van een door de docent aangereikt intelligentie- en neuropsychologisch onderzoek.



    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Omvang

    2 maandagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    4 november en 2 december 2024

    Locatie

    Online
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Toegepast psycholoog
    • POH-GGZ
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende
    • Vaktherapeut
    • Vaktherapeut (speltherapie)
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er

  • Docenten
    drs. Marina Reijns

    drs. Marina Reijns

    Marina Reijns is Gz-psycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut. Zij is werkzaam bij Fier, psychotraumacentrum.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews