Het concept ‘emotionele ontwikkeling’ is in de Nederlandse gehandicaptenzorg ingeburgerd. Het concept is daar een ‘vaste waarde’ geworden als het gaat om het begrijpen van ernstig probleemgedrag. Ook in de andere zorgsectoren wordt het concept ‘emotionele ontwikkeling’ en toenemende mate gebruikt.
Deelnemers maken in deze cursus kennis met verschillende invalshoeken van emotionele ontwikkeling. We gaan op een interactieve manier de dialoog hierover voeren. Het vormen van een eigen mening over het concept emotionele ontwikkeling staat centraal. De docenten beschikken over zowel theoretische als praktijkgerichte expertise. Deze cursus gaat uit van de visie van CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise) op probleemgedrag. Deze cursus is mede gebaseerd op de uitgebreide kennis en ervaring die CCE heeft opgedaan tijdens haar consultaties aan professionals die dagelijks te maken hebben met ernstig en aanhoudend probleemgedrag.
Thema's die aan de orde komen zijn:
- CCE-visie op probleemgedrag
- De theorie onder het instrument SEO en de huidige ontwikkelingen
- Het stressmodel: probleemgedrag als gevolg van stress
- Een andere ingang voor emotionele ontwikkeling kijken vanuit de polyvagaal theorie;
- Het ontdekken van en de theorie van de ervaringsordening (co-regulatie);
- De draad tussen begeleider en cliënt als factor bij het ontstaan en voorkomen van probleemgedrag