Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige  (F2402)

€ 2.325

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Deze zevendaagse leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een verstandelijke beperking. Centraal staat je eigen rol en positie als gedragskundige bij het realiseren van veranderingen bij ernstig en aanhoudend probleemgedrag. De cursus gaat uit van de visie van CCE op de aard en het ontstaan van probleemgedrag.
 
  • Inhoud

    De visie van CCE over aard en ontstaan van ernstig en aanhoudend probleemgedrag is het uitgangspunt van deze leergang. Op basis van deze visie vindt een kritische reflectie plaats op je eigen rol en positie als gedragskundige. Dat doen we door een theoretisch kader aan te bieden, door het behandelen van casuïstiek binnen dit kader en door vertaling naar je eigen, concrete werksituatie. Dit is dus geen leergang over bepaalde diagnostische categorieën, specifieke methodieken en praktische oplossingen voor bepaalde typen van probleemsituaties. Het is een leergang waarin CCE zijn expertise ten aanzien van rol en positie van de gedragskundige overdraagt.

    Wat leer je?

    Het programma van de leergang voor gedragskundigen is vooral gericht op toepassing van kennis, inzicht en vaardigheden in complexe situaties. Het innemen van een inhoudelijke regisseursrol door de gedragskundige in het veranderingsproces staat daarbij centraal. Kritische reflectie op positionering, motiveren van teams, samenwerken en afstemmen komen in dit programma nadrukkelijk aan de orde. Ook oefenen met eigen gedrag als gedragskundige is een belangrijk onderdeel.

    Werkwijze

    Het realiseren van veranderingen bij probleemgedrag is in onze benadering een methodisch proces. Dit bestaat uit beeldvorming, idiografische theorie, interventieplan en effectbeoordeling. De cliënt wordt altijd bezien in relatie tot zijn of haar omgeving. Het innemen van een inhoudelijke regisseursrol door de gedragskundige in het veranderingsproces staat daarbij centraal.

    Dag 1
    Theoretisch kader: probleemgedrag in context (de CCE visie); interdisciplinariteit en de ideografische benadering

    Dag 2
    Beeldvorming en idiografische theorie, vanuit gedragskundig- en interdisciplinair perspectief; aan de hand van casuïstiek van deelnemers

    Dag 3
    Interventie op basis van een idiografische theorie

    Dag 4
    Evaluatie en de rol van de gedragskundige

    Dag 5
    Samenwerken met teams bij ernstig probleemgedrag
    Omgaan met weerstand en andere samenwerkingsdilemma’s

    Dag 6
    Invloed van en op de organisatorische context bij ernstig probleemgedrag

    Dag 7
    Integratie van het geleerde in de praktijk, leerrendement (inclusief actieplan voor implementatie) en evaluatie van de leergang.

    Reken per lesdag op twee tot drie uur zelfstudie (voorbereiding, verwerking en vertaling naar eigen casus) en aan het einde van de leergang twee tot drie uren extra voor het eindverslag

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    De deelnemers werken tijdens de leergang aan een eigen casus. Je krijgt na iedere lesdag een opdracht om de theorie te koppelen aan je eigen casus. Hieraan werk je tussen de lesdagen door met een oefengroep om samen verder te oefenen.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Neem hiervoor contact op met Inge Anthonijsz van CCE (088-44 66 186).  Vraag een offerte aan.

  • Datums
    Ma. 18 november 2024 van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht

    Ma. 9 december van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht

    Ma. 6 januari 2025 van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht

    Ma. 3 februari van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht

    Ma. 3 maart van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht

    Ma. 24 maart van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht

    Ma. 14 april van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht



    (Omvang: 49 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    De leergang is bedoeld voor gedragskundigen die werken met mensen met een verstandelijke beperking.
     
    Wij hanteren bij plaatsing de volgende criteria:
    • je hebt een universitaire opleiding tot gedragskundige
    • je werkt met mensen met een verstandelijke beperking én ernstig en langdurig probleemgedrag
    • je werkt daarbij samen met familie en begeleiders (de context)
    De leergang is niet bedoeld voor gedragskundigen die incidenteel met probleemgedrag te maken hebben.

  • Docenten
    drs. Carmen van Bussel

    drs. Carmen van Bussel

    Carmen van Bussel is orthopedagoog, GZ-psycholoog en EMDR therapeut (VEN). Zij werkt 25 jaar in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en is gespecialiseerd in de beeldvorming en behandeling van probleemgedrag, met name bij mensen met zelfverwonding en mensen met psychiatrische problemen.
    Carmen is zelfstandig gevestigd en werkt onder andere als consulent voor het CCE.Lees meer
    drs. Matthijs Heijstek

    drs. Matthijs Heijstek

    Matthijs Heijstek is orthopedagoog-generalist. Hij is werkzaam als gedragswetenschapper bij Zozijn. Hij is onderzoeker en docent bij de Universiteit Utrecht en doet onderzoek naar stress bij mensen met een verstandelijke beperking. Hij is als docent verbonden aan de opleiding tot orthopedagoog-generalist in Utrecht, Leiden en Amsterdam. Namens de NVO is Matthijs één van de orthopedagogen die zich in de media uitspreekt over de gehandicaptenzorg. Dit doet hij meestal in vorm van artikelen in de landelijke dagbladen.

    Matthijs is auteur van de boeken Methode ARGOS (2014), Werken met De Curve (2014) en Geef mij je hand (2018).

    Lees meer
    drs. Martin de Vor

    drs. Martin de Vor

    Martin de Vor is NVO Orthopedagoog-generalist, Gezondheidszorgpsycholoog BIG en NVO/NIP Supervisor. Hij is tientallen jaren bij verschillende instellingen als senior gedragskundige werkzaam geweest. Vanuit die achtergrond is hij thans actief als consulent en docent in het postacademisch onderwijs.
    Martin is auteur van het boek Active Support, een handreiking voor de ondersteuning aan mensen met een beperking. Dit boek is verschenen in 2014.Lees meer
    Yvonne Zimmerman

    Yvonne Zimmerman

    Yvonne Zimmerman is werkzaam bij het CCE als adviseur Leren en Opleiden. Zij heeft ruime ervaring in het begeleiden van medewerkers in het omgaan met probleemgedrag. Daarnaast is zij opleider op het gebied van video interventie.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews