In deze cursus besteden we afwisselend aandacht aan de diagnostiek van de verschillende neuropsychologische cognitieve functies en het testmateriaal dat deze functiegebieden kan meten, zoals sociale cognitie en executieve functies. Bovendien maken we de vertaalslag van de theorie naar de praktijk aan de hand van casuïstiek bij een aantal neuropsychiatrische stoornissen en de wijze van informatieverwerking.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- de relatie tussen hersenen en gedrag
- uitvoeren van neuropsychologische diagnostiek bij kinderen, jeugdigen en volwassenen: waarop observeer je tijdens de testafname, en hoe neem je deze observaties mee
- (nieuwe) instrumenten voor neuropsychologische diagnostiek bij kinderen, jeugdigen en volwassenen: op basis van welke criteria kies je je instrument en hoe stel je een testbatterij samen
- oefenen met instrumenten en je vaardigheid vergroten van de uitwerking en de interpretatie ervan
- de specifieke onderzoeksgebieden voor kinderen, jeugdigen en volwassenen
- illustratie aan de hand van enkele beelden, bijvoorbeeld ADHD, ASS en hechting