Als het leven ingewikkeld wordt, laten kinderen dat in hun gedrag zien. Spel kan een goede ingang bieden in diagnostiek en behandeling wanneer kinderen ingrijpende of traumatische ervaringen hebben meegemaakt. Spelenderwijs kun je een kind helpen om de verstoring in de emotionele of sociale ontwikkeling op te lossen.
Programma in het kort
Tijdens het plenaire ochtendprogramma gaat Yael Meijer dieper in op het creëren van speelruimte binnen de 'window of tolerance' en het betrekken van ouders binnen de therapie. Pim van der Pol neemt ons mee in wat we geleerd hebben uit wetenschappelijk onderzoek naar spel, en wat momenteel bestudeerd wordt in Nederland. De nadruk in zijn lezing ligt op hoe je deze actuele inzichten toepast in het dagelijks werken met kinderen en hun gezinnen. Tineke Brug leert ons over het continuüm volgen en sturen en keuzes mbt regie in het spel, het creëren van veiligheid voor ouder en kind, specifieke spel therapeutische interventies in de driehoek ouder-kind en therapeut en gaat in op de bewustwording van wat je doet in het spelcontact en hoe je dit kan uitbreiden.’s Middags volg je twee verdiepende sessies naar keuze. Theresa Foks-Appelman leert je in een interactieve sessie de nieuwste inzichten over welke spelvorm je wanneer kunt inzetten en met welk beoogd resultaat. Je kan zelf ook een spelvorm inbrengen waar je graag op in wil gaan. Fieke Klein Wassink wil je leren hoe je kinderen met lichaamsgerichte interventies kunt helpen om emoties te reguleren, waarna je de speltherapie effectiever kunt hervatten. Else Goossensen laat je oefenen met het betrekken van ouders via therapeutische interventies in ouder-kind speltherapie. Ze deelt meer over goed-genoeg ouderschap en intersubjectiviteit aan de hand van speelsheid, acceptatie, nieuwsgierigheid en empathie. Ankie de Gelder heeft veel ervaring met speltherapie voor ernstig getraumatiseerde kinderen zoals vluchtelingenkinderen en gaat onder andere in op systeem- en contextgericht werken met deze kinderen.
Wat leer je?
- Herkennen van stress- en traumagerelateerde signalen in je spelkamer
- Speelruimte creëren binnen een kleine window of tolerance
- De belangrijke ander van het kind binnen of buiten de spelkamer? Afwegingen ten aanzien van loyaliteit, autonomie, relationele veiligheid, generalisatie en hanteren van geheimen
- Falen is het nieuwe leren: het belang van reflectie, intervisie en supervisie
- Actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek toepassen in het dagelijks werk
- Continuüm volgen-sturen, de keuzes mbt regie in het spel en het creëren van veiligheid voor kind en ouder
- Speltherapeutische interventies in de driehoek ouder-kind-therapeut
- Bewustwording van wat je al doet in het spelcontact met kind en ouder en hoe je dit kan uitbreiden
- Lichaamsgericht en neuro-geïnformeerd werken
- Hoe je een kind door lichaamsgerichte interventies kunt helpen reguleren
- Adequaat gedrag bij oplopende spanning herkennen en bekrachtigen
- Intersubjectiviteit gebruiken in het betrekken van ouders
- Therapeutische interventies om ouder-kindspeltherapie te geven
- Systeemgericht speltherapie inzetten na ernstige traumatische ervaringen zoals vluchten uit oorlogssituaties
- De diepere betekenis van een verschillende spelvormen onderzoeken
- De betekenis onderzoeken en begrijpen van een kind dat niet wil spelen, juist steeds hetzelfde speelt of iets kapot wil maken
- Herkennen en leren wat te doen wanneer er sprake kan zijn van overdracht en tegenoverdracht
Inhoud
Yael Meijer
Een kind in de spelkamer is niet alleen: traumabehandeling binnen speltherapieAls professional beschik je over een veelheid aan interventies om kinderen binnen hun speelruimte te helpen wanneer ze in hun ontwikkeling vastlopen door bijvoorbeeld angst, woedebuien, stressklachten, somberheid of problemen met hun zelfbeeld. Maar wat als een kind onder de tafel blijft zitten? Als een spel of verhaal zich niet ontvouwt en ontwikkelt? Als je vast lijkt te zitten als therapeut? Oftewel, als de speelruimte niet ontstaat? Aan de hand van een concrete casus gaan we in op de uitdagingen van speltherapie binnen een complex kader van trauma, pleegzorg en conflicten tussen de belangrijke volwassenen om de kinderen.
Pim van der Pol
Spelen is geen spelletje: wetenschappelijk onderzoek verkend en vertaald naar de praktijkEvidence-based werken en speltherapie is een lastige combinatie. Elk kind heeft immers zijn eigen thematiek en hoe normeer je inhoudelijk spel? Toch wordt er wel degelijk onderzoek gedaan. Aan de hand van verschillende zienswijzen op spel kijken we naar (on)mogelijkheden van research van vorm en inhoud van spel. Pim gaat onder andere in op de vraag welke aspecten in de spelontwikkeling bijzondere aandacht verdienen. We sluiten de presentatie af met een kort rollenspel en discussie om de vertaling naar de praktijk te maken.
Tineke Brug
Ouder en kind speltherapieOm als speltherapeut aan het werk te kunnen gaan met ouder-kind speltherapie maak je gebruik van kennis van hechting, de ontwikkeling van de ouder-kind relatie en kennis van spelontwikkeling. Op welke manier kan je ouder-kind spel veilig laten plaats vinden in de therapie en wat heb jij daar als therapeut voor nodig?
Je leert van Tineke over verdiepende speltherapeutische interventies en over het continuüm volgen-sturen. Wie heeft wanneer regie en welke keuzes maak je als speltherapeut gedurende de sessie met ouder en kind. Hoe je zelfkennis als therapeut en je reflectieve mogelijkheden je daarbij helpen.
Je vaardigheden om een therapeutische relatie aan te gaan met ouder en kind, het omgaan met afstand en nabijheid, en de ervaringen die je hebt om in het spel in contact te zijn met ouder en kind steunen je om een ouder-kind sessie met vertrouwen in/aan te gaan.
Tineke neemt je mee naar wat je al doet in de behandelkamer met ouder en kind en laat zien hoe en welke theorie dit ondersteunt en verder aanmoedigt. We besteden aandacht aan wat therapie met ouder en kind ook bij jezelf als therapeut te weeg brengt.
Je hebt keuze uit 2 van de onderstaande verdiepende sessies: