De eerstelijnszorg en een deel van de tweedelijnszorg vormen vanaf 2014 samen de generalistische basis ggz. Deze kent vier zorgproducten:
- kort voor lichte, enkelvoudige maar persisterende stoornissen met een laag risico
- middel voor stoornissen van matige ernst, een enkelvoudig of laag complex beeld en laag tot matig risico
- intensief voor ernstige problematiek, een enkelvoudig of laag complex beeld en laag tot matig risico
- chronisch voor stabiele chronische problematiek, waarbij sprake is van een laag tot matig risico
De vierdaagse cursus richt zich twee dagen op diagnostiek bij kinderen en jeugdigen en twee dagen op diagnostiek bij volwassenen. Centraal staan de praktische benadering, de verschillende mogelijkheden binnen het kader van de GB-GGZ en het snel en efficiënt kunnen diagnosticeren.
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- het patroon van het klachtgedrag van cliënt binnen de context van de cliënt en het systeem waarbinnen hij/zij zich beweegt
- het afnemen van een doelgerichte intake, met de hulpvraag centraal
- middels diagnostiek en gesprekstechnieken op een snelle en pragmatische wijze komen tot werkhypothesen, behandelplan en interventies
- het formuleren van diagnostische hypothesen aan de hand van beperkte informatie
- middels diagnostiek en gesprekstechnieken op een pragmatische wijze komen tot diagnostische hypothesen
- het samenstellen van een diagnostische testbatterij
- het interpreteren van resultaten van diagnostische vragenlijsten in het kader van de problematiek van de cliënt
- het samenvoegen van diagnostische kennis met hulpvraag van de cliënt en het formuleren van behandeldoelen in een behandelplan
- het kiezen van interventies; welke zijn geschikt binnen de generalistische basis ggz en welke niet?