Als het leven ingewikkeld wordt, laten kinderen dat in hun gedrag zien. Spel kan een goede ingang bieden in diagnostiek en behandeling wanneer kinderen ingrijpende of traumatische ervaringen hebben meegemaakt. Spelenderwijs kun je een kind helpen om de verstoring in de emotionele of sociale ontwikkeling op te lossen.
Tijdens het plenaire ochtendprogramma gaat Yael Meijer dieper in op het creëren van speelruimte binnen de 'window of tolerance' en het betrekken van ouders binnen de therapie. Theresa Foks-Appelman deelt de nieuwste inzichten over welke spelvorm je wanneer kunt inzetten en met welk beoogd resultaat. Pim van der Pol neemt ons mee in wat we geleerd hebben uit wetenschappelijk onderzoek naar spel, en wat momenteel bestudeerd wordt in Nederland. De nadruk in zijn lezing ligt op hoe je deze actuele inzichten toepast in het dagelijks werken met kinderen en hun gezinnen.
’s Middags volg je twee verdiepende sessies naar keuze. Martijn Hell vertelt over enkele elementen uit het programma Zachtjes balen. Zij leert je onder andere hoe je de spanningsmeter kunt gebruiken en geeft concrete interventies om spelenderwijs het mentaliseren te bevorderen. Anneke Vinke wil je leren hoe je kinderen met lichaamsgerichte interventies kunt helpen om emoties te reguleren, waarna je de speltherapie effectiever kunt hervatten. Else Goossensen laat je oefenen met het betrekken van ouders via therapeutische interventies in ouder-kind speltherapie. Ze deelt meer over goed-genoeg ouderschap en intersubjectiviteit aan de hand van speelsheid, acceptatie, nieuwsgierigheid en empathie. Ankie de Gelder heeft veel ervaring met speltherapie voor vluchtelingenkinderen en gaat onder andere in op systeem- en contextgericht werken met ernstig getraumatiseerde kinderen.
Wat leer je
- Herkennen van stress- en traumagerelateerde signalen in je spelkamer
- Speelruimte creëren binnen een kleine window of tolerance
- De belangrijke ander van het kind binnen of buiten de spelkamer? Afwegingen ten aanzien van loyaliteit, autonomie, relationele veiligheid, generalisatie en hanteren van geheimen
- Falen is het nieuwe leren: het belang van reflectie, intervisie en supervisie
- Herkennen van spelthema’s in relatie tot de psychologische ontwikkeling van baby tot peuter
- De betekenis van een spel begrijpen en daardoor een keuze kunnen maken in het aanbieden voor specifiek spel
- Actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek toepassen in het dagelijks werk
Afhankelijk van de verdiepende sessies die je kiest, leer je:
- Lichaamsgericht en neuro-geïnformeerd werken
- Hoe je een kind door lichaamsgerichte interventies kunt helpen reguleren
- Adequaat gedrag bij oplopende spanning herkennen en bekrachtigen
- Interventies toepassen om mentaliseren te bevorderen en de window of tolerance op te rekken
- Intersubjectiviteit gebruiken in het betrekken van ouders
- Therapeutische interventies om ouder-kindspeltherapie te geven
- Systeemgericht speltherapie inzetten na ernstige traumatische ervaringen zoals vluchten uit oorlogssituaties