Workshop krachtgericht werken met jongeren aan hun copingstrategieën  (D2196)

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Werk jij met kinderen en jongeren in het onderwijs of de zorg en wil je hen beter begeleiden bij hun problemen en vragen in deze coronatijd? Wil je jezelf verder ontwikkelen in hoe je (online) met hen in gesprek gaat? ? In deze online workshop geven wij toegankelijke en doeltreffende handvatten waarmee je direct aan de slag kunt. Je leert hoe je aansluiting kunt vinden bij de jeugd met behulp van de vier kernhandelingen en hoe je hen helpt hun krachten en mogelijkheden aan te boren.
 
  • Inhoud

    Welke vragen stel je aan een jongere? Lukt het jou om stil te staan bij wat niet goed gaat en wat wel? Hoe zorg je ervoor dat een jongere jou laat merken wat er in hem speelt? Hoe maak je zijn problemen bespreekbaar? En met welke bril kijk jij naar een jongere, meer gericht op cognitie en schoolcontext of meer op sociaal-emotionele ontwikkeling? Met deze vragen gaan we aan de slag tijdens deze workshop, waarin je onder meer leert dat je vanuit verschillende perspectieven kunt kijken. We doen dit in een kleine groep van maximaal 12 personen, zodat er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht en het uitwisselen van casuïstiek.

    Corona heeft de wereld van jongeren flink overhoop gehaald. Veel van hen hebben te maken met verlieservaringen: van sociale contacten (eenzaamheid), vertraging van opleiding, verlies van je zinvol voelen (zie ook het interview met Evelien Croone) en soms zelfs ‘t verlies door overlijden van naasten. Een nare tijd waarin je er als professional graag wilt zijn om hen te ondersteunen. Maar hoe doe je dit, zeker als je alleen online met ze in contact staat? In deze workshop leer je hoe je deze jongeren met onder meer de vier kernhandelingen en de krachtenmatrix verder kunt helpen.


    Vier kernhandelingen

    De vier kernhandelingen verbinden, verstaan, verzekeren en versterken (Wilken 2010) helpen je om aansluiting te maken en ervoor te zorgen dat de jongere zich gehoord voelt. Je wordt je bewust van wat dit van jou vraagt als professional en hoe je ‘present’ (Andries Baart 2001/20018) blijft in het leven van een jongere. We spitsen dit ook toe op hoe je dit online doet en welke randvoorwaarden er nodig zijn.


    Krachtenmatrix

    Met de krachtenmatrix (C. Rapp, the Strengths model 2007) kun je samen met een jongere zijn mogelijkheden en ervaringen expliciet maken. Denk aan zijn vaardigheden, persoonseigenschappen, de mensen en alles in zijn omgeving, levenswijsheid (coping in deze tijd) en wensen met onderliggende behoeften. Samen met hem zoek je naar zijn kwetsbaarheden, die soms door de beperkende coronamaatregelen zijn versterkt. Welke krachten, mogelijkheden en levenswijsheid kan hij inzetten? Je oefent welke vragen je kunt stellen en wat andere creatieve manieren zijn om met een jongere een basis te leggen om ‘steviger’ deze/elke crisis door te komen.

    Belangrijk daarbij is dat je ook stilstaat bij wat al wel (een beetje) goed gaat, door succeservaringen te delen en hiervan te leren. In deze workshop oefen je hoe je hiervoor gespreksruimte creëert en welke vragen je kunt stellen.


    Dimensies van psychologisch welbevinden

    We zoomen ook in op de behoeften achter een wens en koppelen deze aan de zes dimensies van psychologisch welbevinden: zinvolheid en doelgerichtheid, persoonlijke groei, autonomie, zelfacceptatie, positieve relaties en adequaat omgaan met de omgeving (onderzoek Ryff @ Keyes 1995, Ryff & Singer, 1998; Ryff 2-14; Bohlmeijer e.a. 2013).

    Wat leer je?

    Na afloop van deze workshop:

    • ken je de kernhandelingen en weet je hoe je die kunt inzetten
    • kun je de krachtenmatrix toepassen
    • heb je geoefend met gespreksruimte maken door vragen te stellen, succeservaringen te delen en andere creatieve werkvormen toe te passen
    • kun je psychologisch welbevinden koppelen aan eigen casuïstiek
    • weet je hoe je de jongere kunt helpen om zijn krachten en mogelijkheden te vinden en gebruiken

    Werkwijze

    Een week voor de workshop krijg je toegang tot een inspirerende online omgeving met uitleg over de basisprincipes, interessante artikelen over dit thema en een voorbereidende opdracht. In het forum kun je alvast je eerste vragen plaatsen die je graag wil meenemen naar de workshop. Zo kunnen we tijdens de workshop al snel to the point komen.

    De workshop heeft de vorm van een interactief college waarin het toepassen van de theorie, het bespreken van voorbeelden en veel oefenen centraal staan.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datum

    Omvang

    1 donderdag van 09:00-12:00 uur

    Datum

    30 september 2021

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • POH-GGZ
    • Ggz-agoog
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Jeugdverpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er

  • Docenten
    Mitchell Tiber

    Mitchell Tiber

    Mitchell Tiber is systeemtherapeut (NVRG-geregistreerd), sociaal psychiatrisch verpleegkundige (BIG-geregistreerd) en kerndocent SRH. In zijn dagelijkse werkzaamheden werkt hij met jongeren met een licht verstandelijke beperking en een psychiatrische stoornis, en hun gezinnen. Ook is hij als systeemtherapeut betrokken bij REstart. Dit project van een school voor speciaal onderwijs heeft als doel heeft om langdurige thuiszitters weer naar school te krijgen.

    Mitchell: 'Ik geloof in de kracht van verbondenheid. Verbondenheid met jezelf en de ander als belangrijke kracht voor herstel. Vanuit deze verbondenheid geef ik invulling aan mijn werk. Werken met gezinnen en systemen en hierin de onderlinge verbondenheid vergroten vind ik hierbij belangrijk. Als docent wil ik hulpverleners graag leren om dit in hun werk toe te passen.'Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews