Welke vragen stel je aan een jongere? Lukt het jou om stil te staan bij wat niet goed gaat en wat wel? Hoe zorg je ervoor dat een jongere jou laat merken wat er in hem speelt? Hoe maak je zijn problemen bespreekbaar? En met welke bril kijk jij naar een jongere, meer gericht op cognitie en schoolcontext of meer op sociaal-emotionele ontwikkeling? Met deze vragen gaan we aan de slag tijdens deze workshop, waarin je onder meer leert dat je vanuit verschillende perspectieven kunt kijken. We doen dit in een kleine groep van maximaal 12 personen, zodat er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht en het uitwisselen van casuïstiek.
Corona heeft de wereld van jongeren flink overhoop gehaald. Veel van hen hebben te maken met verlieservaringen: van sociale contacten (eenzaamheid), vertraging van opleiding, verlies van je zinvol voelen (zie ook het interview met Evelien Croone) en soms zelfs ‘t verlies door overlijden van naasten. Een nare tijd waarin je er als professional graag wilt zijn om hen te ondersteunen. Maar hoe doe je dit, zeker als je alleen online met ze in contact staat? In deze workshop leer je hoe je deze jongeren met onder meer de vier kernhandelingen en de krachtenmatrix verder kunt helpen.
Vier kernhandelingen
De vier kernhandelingen verbinden, verstaan, verzekeren en versterken (Wilken 2010) helpen je om aansluiting te maken en ervoor te zorgen dat de jongere zich gehoord voelt. Je wordt je bewust van wat dit van jou vraagt als professional en hoe je ‘present’ (Andries Baart 2001/20018) blijft in het leven van een jongere. We spitsen dit ook toe op hoe je dit online doet en welke randvoorwaarden er nodig zijn.
Krachtenmatrix
Met de krachtenmatrix (C. Rapp, the Strengths model 2007) kun je samen met een jongere zijn mogelijkheden en ervaringen expliciet maken. Denk aan zijn vaardigheden, persoonseigenschappen, de mensen en alles in zijn omgeving, levenswijsheid (coping in deze tijd) en wensen met onderliggende behoeften. Samen met hem zoek je naar zijn kwetsbaarheden, die soms door de beperkende coronamaatregelen zijn versterkt. Welke krachten, mogelijkheden en levenswijsheid kan hij inzetten? Je oefent welke vragen je kunt stellen en wat andere creatieve manieren zijn om met een jongere een basis te leggen om ‘steviger’ deze/elke crisis door te komen.Belangrijk daarbij is dat je ook stilstaat bij wat al wel (een beetje) goed gaat, door succeservaringen te delen en hiervan te leren. In deze workshop oefen je hoe je hiervoor gespreksruimte creëert en welke vragen je kunt stellen.