Applicatiecursus diagnostiek en indicatiestelling voor psychotherapeuten kind en jeugd  (D2180)

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Sinds 2016 omvat de opleiding tot psychotherapeut een vastgesteld minimum aantal uren psychopathologie, diagnostiek en indicatiestelling. Met deze cursus til je als eerder opgeleide psychotherapeut K&J je kennis en vaardigheden naar dit niveau. De cursus is met name gericht op de onderwerpen ontwikkeling en persoonlijkheid in intake en diagnostiek, en op persoonlijkheidsdiagnostiek, ontwikkelingspathologie en indicatiestelling.
 
  • Inhoud

    Ben jij tussen 2005 en 2014 je opleiding tot psychotherapeut differentiatie Kinderen & Jeugd (K&J) gestart bij de Stichting PDO-GGZ Utrecht of Leiden/Rotterdam (RINO Groep)? En wil jij deze onderwerpen op het nieuwe niveau beheersen? Dat kan met deze aanvullende cursus. Je leert een inschatting te maken van de persoonlijkheidsontwikkeling en deze kennis te integreren in het diagnostisch proces en de casusconceptualisatie. Vanuit de casusconceptualisatie leer je een behandelindicatie én gerichte therapiedoelen te formuleren, rekening houdend met persoonlijkheid.

    Op basis van deze tweedaagse cursus in combinatie met jouw psychotherapie-opleiding (differentiatie K&J) kun je voldoen aan de cursorische (her)registratie-eisen op het gebied van diagnostiek van het Kwaliteitsregister Psychotherapie van de NVP.

    Online lessen 

    De online lessen vinden plaats via Zoom. Zoom biedt veel ruimte voor interactie, werken in subgroepjes etc. De accreditaties zijn ongewijzigd. Bekijk ook de veelgestelde vragen over online onderwijs.

    Wat leer je?

    Na de eerste lesdag:

    • heb je kennis van de invloed van kindfactoren en systemische factoren op de ontwikkeling van persoonlijkheid en psychopathologie
    • kun je een inschatting maken van de persoonlijkheidsontwikkeling en deze kennis integreren in het diagnostisch proces en de casusconceptualisatie
    Na de tweede lesdag:
    • kun je op basis van het hypothese toetsend model een gestructureerd proces van psychodiagnostiek doorlopen
    • kun je op basis van diagnostische informatie vanuit een casusconceptualisatie een behandelindicatie én gerichte therapiedoelen formuleren, rekening houdend met persoonlijkheid

    Werkwijze

    De eerste lesdag start met een theoretische inleiding over de ontwikkeling van persoonlijkheid, persoonlijkheidsorganisatie en psychopathologie. We oefenen met het hypothese toetsend model binnen psychodiagnostiek. Daarnaast oefenen we overstijgende diagnostische vaardigheden, zowel voor wat betreft het diagnostisch proces in het algemeen als specifiek binnen de eigen praktijkinstelling.

    De tweede lesdag besteden we aandacht aan persoonlijkheidsdiagnostiek en werken we van casusconceptualisatie naar indicatiestelling voor psychotherapie. Ook gaan we aan de slag met het formuleren van therapiedoelen op basis van een casusconceptualisatie.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datums

    Omvang

    2 dagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    volgen zo spoedig mogelijk

    Locatie

    Online
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Psychotherapeut BIG
    Deze cursus is relevant voor psychotherapeuten die tussen 2005 en 2014 met hun opleiding tot psychotherapeut differentiatie K&J bij de RINO Groep zijn gestart (vanaf PJ15 zat dit onderdeel vast in het curriculum).

  • Docenten
    drs. Maartje Agterberg

    drs. Maartje Agterberg

    drs. Mareille Schalkx-Hermans

    drs. Mareille Schalkx-Hermans

    Mareille Schalkx is klinisch psycholoog en psychotherapeut. Ze is momenteel werkzaam bij Fornhese Almere (GGz Centraal) waar zij als hoofd behandelinhoudelijke zaken verantwoordelijk is voor de klinische (psycho-) diagnostiek en behandeling van jongeren tussen 12-18 jaar. Daarnaast werkt zij in haar eigen praktijk UPPP.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews