- Principes en uitgangspunten (presentie en relatiegericht werken, krachtgericht werken, herstel en ontwikkeling, het werken met en in de omgeving en participatie)
- Inzicht verkrijgen in het belang van aansluiten bij het verhaal van jongere
- Kennis en inzicht over werken in de triade, met het systeem, keuze maken waar je kunt starten: jongere, jongere en verzorgers of bij de verzorgers
- Kennis en inzicht methodisch opbouwen van een samenwerkingsrelatie
- Vaardigheden om een samenwerkingsrelatie op te bouwen
- Bewust zijn en toepassing van de kernhandelingen: verbinden, verstaan, verzekeren en versterken.
- Toepassing van krachten sprokkelen
- Kennis, inzicht en oefenen Methodische cyclus van SRH om van krachten sprokkelen te komen tot uitvoer plan
- Kennis en inzicht in wanneer je een ondersteuningsprofiel of een ondersteuningsplan gebruikt
- Toepassen van circulaire vragen (onderdeel successen uitvragen)
- Kennis over wat is omgevingsgerichte zorg
- Inzicht en toepassing van verschillende hulpmiddelen van SRH
- Vaardigheden in het toepassen van creatieve werkvormen
- Kennis en inzicht van het toepassen van de groepscoaching
Persoonlijke- en professionele groei als professional door: beter zicht op je attitude en de daaruit voortkomende eigen wijze van werken, hoe deze voegt bij herstel- en ontwikkelingsgericht werken en hoe je deze verder kunt ontwikkelen en versterken.
De reguliere en de blended basisopleiding bestaat uit lesdagen en Methodische Werkbegeleiding (MWB). Tijdens de lesdagen wordt de basis van SRH verkend en getoetst aan de eigen werkpraktijk. De MWB biedt de verdieping om SRH te integreren in de dagelijkse werkwijze.
Bij de blended variant plaats je de voorbereiding met vragen voorafgaand aan de lesdag of MWB op Onderwijsportaal. Daarbij worden de e-modules voorafgaand aan de lesdag gemaakt. Hierdoor kan er op de lesdagen en de MWB sneller de verdieping gemaakt worden.
Beide varianten zijn praktisch van opzet en hebben een interactief karakter. Als didactische werkwijzen wordt plenaire informatieoverdracht afgewisseld met opdrachten en oefeningen om vaardigheden te trainen.
Je reflecteert op jouw werkpraktijk waardoor je bewuster wordt van je attitude, vaardigheden, kennis en inzichten. De zogenaamde groepscoaching is een vorm van cliëntbespreking en wordt gebruikt om professionals te ondersteunen in het begeleiden van herstelprocessen.
Elke deelnemer ontvangt een cursusmap waarin de basisprincipes van de methodiek, oefeningen en een selectie aan hulpmiddelen staan.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Beide varianten worden afgesloten met een opdracht waaraan je tijdens de hele opleiding werkt, zodat deze klaar is bij de laatste bijeenkomst.