In de jeugdhulp binnen het onderwijsveld zijn OG'ers van toegevoegde waarde

Interview met drs. Irene Broos-Swaters

30 oktober 2024
 

Drs. Irene Broos-Swaters

Praktijkopleiders zorgen voor het overzicht op de ontwikkeling van de medewerkers die in opleiding zijn. Zo ook bij ZIEN in de klas, een onderwijsadviesbureau dat onderwijsdiensten combineert met jeugdhulpverlening. Drs. Irene Broos-Swaters, orthopedagoog-generalist (OG) is praktijkopleider voor de OG-opleiding. Zij vertelt waarom de OG’er een brug kan slaan tussen verschillende disciplines.

Hart voor onderwijs

Irene Broos’ hart ligt bij het onderwijs. Ze werkt als NVO Orthopedagoog-generalist/ regiebehandelaar en praktijkopleider voor de opleiding tot orthopedagoog-generalist (OG) bij ZIEN in de klas. Dit onderwijsadviesbureau werkt op basisscholen in heel Nederland en houdt zich in brede zin bezig met onderwijs. Het bureau is actief in het verzorgen van interim - en schoolbegeleiding, het maken van onderwijsinnovaties en het uitgeven van diensten, trainingen en materiaal. 

Irene: ‘Ik heb eerst de PABO gedaan omdat ik als leerkracht in het onderwijs wilde werken. Vanuit de behoefte aan verdieping ben ik daarna orthopedagogiek gaan studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vandaaruit ben ik eigenlijk meteen in de onderwijsadvieswereld gestapt. Sinds een jaar of acht werk ik nu bij ZIEN in de klas. Daar komen de werelden van onderwijs en zorg heel mooi samen en dat maakt het voor mij een interessante omgeving om in te werken.’

Juiste ondersteuning voor kinderen

Zo hebben we bijvoorbeeld een aantal Wijzers ontwikkeld, zoals de Wijzer in Leesmotivatie, de Wijzer in Veerkracht en de Wijzer  in Leren. Op scholen bieden we schoolbegeleiding, waarbij we scholen ondersteunen in hun kwaliteitsbeleid, begeleiding van directies en ook de interim IB/KC (intern begeleider/Kwaliteitscoördinator). Ikzelf hou me het meeste bezig met de jeugdhulptak. Daarin bieden we vergoede dyslexiezorg en bij enkele gemeenten basis ggz-diensten aan.’

De functie van Irene binnen ZIEN in de klas is heel divers ingevuld. ‘Ik zit bij meerdere gemeenten in werkgroepen voor het versterken van het leesonderwijs, zowel als het gaat om het  basisaanbod lezen (ON1) en de verlengde instructie (ON2), als om de extra hulp op ON3 en de vergoede behandeling (ON4). Zo werken we in Lelystad al een aantal jaren samen met de gemeente, het samenwerkingsverband en een collega zorgaanbieder aan het versterken van het leesonderwijs op alle niveaus.  Daarnaast ben ik manager, supervisor en regiebehandelaar.’

 

Het mooie van de inzet van de orthopedagoog-generalist is dat deze de context waarin het kind opgroeit betrekt: welke plaats heeft deze leerling binnen deze school, deze klas en deze leerkracht in combinatie met zijn thuissituatie.

Drs. Irene Broos-Swaters

OG'er betrekt de context

In de jeugdhulp in het onderwijsveld leveren de OG’ers toegevoegde waarde. ‘Niet alleen voor onderzoek en behandeling in de ggz, maar ook binnen de schoolbegeleiding, waarbij we niet alleen naar kindkenmerken kijken, maar vooral ook naar gedrag van de leerkracht en naar de systemen waarin het kind functioneert. Het mooie van de inzet van de orthopedagoog-generalist is dat deze de context waarin het kind opgroeit betrekt: welke plaats heeft deze leerling binnen deze school, deze klas en deze leerkracht in combinatie met zijn thuissituatie. Ook hebben we een aantal OG'ers in dienst die niet in de jeugdhulptak zitten, maar een constructieve bijdrage leveren in de schoolbegeleiding en arrangementenbegeleiding, door hun opgedane kennis en vaardigheden van onder andere CGT.’

De OG’ers gaan de scholen in en denken mee met de leerkrachten en de ouders over de onderwijsbehoeftes van het kind. Irene: ‘Soms is daar onderzoek voor nodig, maar we kijken graag handelingsgericht naar de behoeften van het kind. Een groot deel van de OG’ers binnen de jeugdhulp zitten in het regiebehandelaren-team. Daarin is het onze taak om meer overkoepelend te kijken en een coachende rol te hebben naar de orthopedagogen en psychologen toe. Zo voeren we meerdere keren per jaar coaching gesprekken met de onderzoekers en behandelaren. Daarin gaat het zowel over de casussen, als over het eigen functioneren en de leerdoelen die de orthopedagogen en psychologen hebben voor de uitvoering van behandelingen.’

Betrouwbaar onderzoek

De regiebehandelaren overleggen regelmatig over bepaalde casussen. ‘In een diagnostisch traject kan het dan bijvoorbeeld gaan om een kind met extreme faalangst’, licht Irene toe. ‘We kijken of het onderzoek betrouwbaar genoeg is en of er eerst iets anders nodig is. We stellen elkaar vragen als: Kun je meer informatie vanuit school verkrijgen over hoe de faalangst zich daar manifesteert? Kunnen we wel of niet ernstige dyslexie vaststellen?

Als praktijkopleider ben ik aanwezig bij de halfjaarlijkse gesprekken van de opleiding en vul ik de      beoordelingsformulieren in. Daarnaast hou ik de vinger aan de pols wat de voortgang betreft door regelmatig ook met degenen die de opleiding volgen, te praten en te overleggen. Onze medewerkers zijn zeer tevreden over de opleiding. Als ze een wens mogen uiten is het de mogelijkheid om digitaal aan te sluiten. Die flexibiliteit kan prettig zijn wanneer iemand niet aanwezig kan zijn en scheelt een praktijkopdracht inhalen.’

Door de helikopterview kan de OG’er breder kijken en andere verbanden zien. ‘Collega’s die de OG-opleiding hebben gedaan, hebben we echt zien groeien. Van een meedraaiende collega worden ze een senior, zowel in kennis als in vaardigheden. Ze zijn in staat collega’s te coachen en te begeleiden en stralen dat ook uit.’     

 

 

 

 

Wil je meer weten over de opleiding tot orthopedagoog-generalist?

Wil je meer weten over het opleiden van medewerkers tot BIG-professional?