Net als bij een alcohol- of drugsverslaving heb je steeds meer nodig om tot hetzelfde resultaat te komen. Mensen verwonden zichzelf niet alleen vaker, maar ook ernstiger. En hoewel suïcide niet het doel is, kan de beschadiging wel levensbedreigend zijn. Kool: ‘Zolang de zelfbeschadiging werkt, is het vaak oké voor mensen. Als het niet meer het gewenste resultaat geeft, zie je dat sommigen wanhopig worden en dat kan wel tot suïcidaal gedrag leiden.’
Naasten betrekken in therapie
Zelfbeschadiging kan pas stoppen als een cliënt dat zelf wil en er vertrouwen in krijgt dat er alternatieven zijn, bijvoorbeeld door therapie. Te denken valt aan emotieregulatie technieken, die bestaan uit het herkennen, uiten, dragen en verdragen van emoties. ‘Vaak is het een lange weg en verschilt het van persoon tot persoon hoeveel en welke therapie iemand nodig heeft’, vertelt Kool. ‘Hierbij moet uiteraard ook de onderliggende problematiek aangepakt worden. Mijn advies is om als hulpverlener naast iemand te gaan staan en te vragen of je samen mag kijken naar waarom iemand zichzelf beschadigt.’
Over het algemeen is zelfbeschadiging een overlevingsmechanisme. Voor de omgeving is het meestal niet zichtbaar, totdat het niet meer te verbloemen is. ‘Mijn ervaring is dat familie en naasten bijna altijd, en vaak onterecht, bang zijn voor zelfmoord. Ze willen dat het stopt, terwijl de persoon waar het om draait dit júíst niet wil. Als hulpverlener is het belangrijk dat je naasten betrekt en als intermediair optreedt. Samen met de cliënt kun je de naaste(n) informeren.’ Volgens Kool is het belangrijk dat je dit altijd in afstemming doet met de cliënt. Dat je de cliënt de regie geeft, zelf transparant bent en vooraf duidelijk afspreekt wat je zegt en in welk tempo.
Achter de littekens
Hulpverleners, maatschappelijk werkers, zorgcoördinatoren en leerkrachten of leerlingenbegeleiders die in hun werk te maken hebben met mensen die zelfbeschadigend gedrag vertonen en die daar meer over willen weten, kunnen bij de RINO Groep de cursus ‘
Hulpverlenen en begeleiden bij zelfbeschadiging - Achter de littekens’ volgen.
Kool: ‘Tijdens de cursus bespreken we wat zelfbeschadiging is, waar het vandaan komt, wat de functies zijn en hoe het in stand gehouden wordt. Maar ook wat de impact is voor hulpverleners en hoe je ervoor zorgt dat er geen onenigheid binnen teams ontstaat over de aanpak.’
De cursus wordt gegeven in samenwerking met een ervaringsdeskundige die goed kan vertellen wat wel en niet werkt bij hulp en ondersteuning aan iemand die zichzelf beschadigt. Er is ook een ervaringsdeskundige naaste bij de cursus betrokken. In dit geval een moeder die vertelt wat de zelfbeschadiging van haar dochter betekende voor het gezin.