Nena Pool werkt bij Syndion met mensen met uiteenlopende problematiek: van een lichamelijke of verstandelijke beperking tot niet-aangeboren hersenletsel. Haar werkgever erkent de toegevoegde waarde van de orthopedagoog-generalist en besloot mede als gevolg van de invoering van de Wet zorg en dwang (Wzd) twee opleidingsplaatsen te creëren, waarvan Pool er najaar 2020 één toegewezen kreeg.
‘De opleiding tot orthopedagoog-generalist daagt mij steeds uit te reflecteren op mijn keuzes’
Interview met Nena Pool
Met de komst van de Wvggz en Wzd is het voor instellingen die zorg verlenen aan mensen bij wie een psychische stoornis kan leiden tot ernstig gedrag, belangrijker geworden om een orthopedagoog-generalist of gz-psycholoog in dienst te hebben. Reden te meer voor gedragskundige Nena Pool om de BIG-opleiding tot orthopedagoog-generalist te gaan volgen. ‘Ik verwacht dat het aantal orthopedagoog-generalisten de komende jaren flink zal toenemen.’
‘De opleiding brengt verdieping, zelfkennis en helpt om je als hulpverlener steviger te positioneren’
Nena Pool
Bewust bekwaam als professional
De BIG-opleiding tot orthopedagoog-generalist is voor professionals die breed georiënteerd zijn en werkzaam willen zijn in de gehandicaptenzorg, het onderwijs, jeugdhulp, wijkteams, in de geestelijke gezondheidszorg of in de ouderenzorg. Deelnemers volgen 480 uur cursorisch onderwijs, maken 2.790 praktijkuren inclusief praktijk- en werkbegeleiding en volgen daarnaast supervisie bij minimaal twee supervisoren.‘De opleiding brengt verdieping, zelfkennis en helpt om je als hulpverlener steviger te positioneren’, zegt Pool. ‘Je bent in je werk heel erg bezig met het helpen van andere mensen. Dat vraagt ook om zelfreflectie. Waarom doe ik wat ik doe en met welke onderbouwing? De OG-opleiding daagt mij steeds uit te reflecteren op mijn keuzes. Zo ontwikkel ik mijzelf van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam.'
Iets brengen in de opleiding
‘Het helpt als je enige werkervaring hebt opgedaan als orthopedagoog. Dit zorgt ervoor dat de lesstof en casuïstiek herkenbaar is en beter blijft hangen’, vertelt Pool. ‘Voor je met de opleiding begint, schrijf je ook een zelfreflectie voor het sollicitatiegesprek met de hoofdopleider. Hierin geef je aan wat wilt leren en hoopt te bereiken, maar ook hoe je zelf van toevoeging kan zijn op de groep. Er is veel uitwisseling tussen deelnemers in casuïstiek, diagnostiek en literatuur. Je komt iets halen in de opleiding, maar je komt ook zeker iets brengen.’‘Je komt als deelnemer iets halen én iets brengen in de BIG-opleiding tot orthopedagoog-generalist’
Nena Pool
Verschillende invalshoeken
In de lesblokken worden naast verschillende thema’s ook verschillende invalshoeken behandeld. Pool noemt als voorbeeld het blok ouderbegeleiding dat gaat over jezelf in je rol naar ouders toe: ‘Je hebt vaak met een heel systeem te maken van allerlei instanties, ouders en begeleiders. Het is belangrijk dat je als hulpverlener je plek leert kennen. Zelf ben ik, omdat ik in de gehandicaptenzorg werk, veel in gesprek met hulpverleners die op de groep staan. Hierdoor ontstaat een meer indirecte behandeling vanuit een parallel proces’, aldus Pool.De meerwaarde van de opleiding voor haar werkgever is het op overstijgend niveau leren meedenken op maatschappelijke en organisatorische thema’s, denkt Pool. ‘Het gaat over je plek in de organisatie én over je plek in het maatschappelijk veld. Hoe laat de orthopedagoog-generalist van zichzelf horen - in een multidisciplinair team, maar vooral ook op beleidsniveau en in het nieuws? Dat de orthopedagoog nu is opgenomen in het BIG-register geeft erkenning voor onze stem in het debat.’