Mirjam Heinemans verzorgt samen met Erik Jongman de keuzemodule ‘Forensische zorg & complexe MPG problematiek: Systeemgerichte interventies’. Jongeren met ernstige gedragsproblemen zijn zeer moeilijk te behandelen. Uitgangspunt van deze keuzemodule is dat juist ouders, familie en omgeving (school) deze jongeren uiteindelijk positief kunnen beïnvloeden. Toch kiezen veel behandelaren ervoor om individueel te starten, omdat dit het ‘makkelijkst’ of het ‘veiligst’ voelt.
Mirjam: ‘In deze module leer je hoe je als Gz-psycholoog omgaat met gezinnen met een pechdossier. Denk aan gezinnen met getraumatiseerde relaties, onveilige hechting of gebrekkige communicatie; gezinnen waarin de gezinsleden veel coping hebben ontwikkeld om te overleven met elkaar.’
‘Doorgaans hangt het succes van de behandeling van deze gezinnen voor een groot deel af van de mate waarin zij in gesprek blijven met de therapeut. De eigen houding en bijdragen van de therapeut zijn hierin een belangrijke factor. Ook therapeuten kunnen soms vanuit goede intenties het verkeerde doen.’
‘Ook therapeuten kunnen soms vanuit goede intenties het verkeerde doen’
Interview met Mirjam Heinemans
Deelnemers van de GZ-opleiding volgen in het voorjaar van het tweede opleidingsjaar een keuzemodule. Hiermee bevordert de RINO Groep het gepersonaliseerd opleiden van deelnemers, rekening houdend met de al aanwezige kennis, kunde en ervaring. Drie docenten geven een voorproefje van de inhoud, met als derde: Mirjam Heinemans.
'In deze module leren deelnemers hoe ze met hun houding en laagdrempelige benadering een gezin met een pechdossier kunnen triggeren om in gesprek te blijven.'
Mirjam Heinemans
‘De deelnemers van deze keuzemodule zien het belang van goede bescherming bij traumatische relaties. Al zijn zij vaak zoekend naar de juiste bewoording om gezinnen bij te staan; hoe je directief kunt zijn zonder beschuldigend over te komen. Dat hangt heel erg af van de situatie. Daarom geven we veel praktijkvoorbeelden om hun referentiekader te verbreden.’
‘Erik en ik geven al heel lang les samen. Ook hebben we lang samengewerkt, waardoor we goed op elkaar zijn ingespeeld. Dat deze keuzemodule vanwege de coronamaatregelen online doorgang vond, heeft ervoor gezorgd dat we onze taken beter verdeelden en minder door elkaar heen kletsten dan we in een klassikale les doen. We hadden meer structuur en orde. In die zin was de module dit jaar ook een les voor ons.’