‘Ik ben zelf voor het eerst in aanraking gekomen met ‘herstel’ toen ik in 2013 uitviel met een zware burn-out. Ik wilde heel graag heel snel re-integreren op mijn oude werkplek, maar dat lukte niet omdat ik écht eerst moest herstellen. In mijn zoektocht naar zelfacceptatie kwam ik terecht bij een herstelcursus van Steunpunt GGZ Utrecht, waar ik andere ervaringsdeskundigen ontmoette. Praten over- en werken aan herstel binnen deze groep heeft mij ontzettend geholpen, eerst met het accepteren van mijn situatie en vervolgens met de start van mijn herstel.’
Een kijkje in iemands hoofd
‘Als hersteldocent heb ik een manier gevonden om mijn kennis en ervaring rond mijn kwetsbaarheid in te zetten als kracht. Ik kan anderen een kijkje geven in mijn hoofd; vertellen wat mij heeft geholpen in mijn proces, maar ook wat niet. Voor iedere les stem ik af met de methodiekdocent, zodat onze verhalen op elkaar en bij de deelnemers aansluiten. Mijn verhaal bestaat in ieder geval voor een deel uit mijn ervaringen en voor een deel uit mijn herstel. Wat mijn krachten zijn, zit daarin verborgen. Deelnemers worden namelijk na mijn verhaal uitgenodigd om samen met mij mijn krachtenmatrix in te vullen.’
‘Tijdens de lessen merk ik dat de deelnemers het fijn vinden om iets te kunnen begrijpen van de processen die zich in het hoofd van iemand met een depressie of suïcidale gedachten kunnen afspelen. Ook merk ik wel eens dat mijn verhaal bij sommige professionals emoties losmaakt. Dat probeer ik in de gaten te houden om op tijd te kunnen vragen of iemand misschien iets nodig heeft. Soms komt iemand na een les zelf nog even naar me toe. Daar sta ik ook voor open.’
Ervaringsdeskundigen in onderwijs
‘Ik vind het fantastisch dat de RINO Groep ervaringsdeskundigen inzet in het onderwijs. Naar mijn mening gebeurt dat nu namelijk nog veel te weinig. Want als het om de kwaliteit van de zorgverlening gaat, valt daar op sommige onderdelen nog een wereld mee te winnen.’
‘Er zijn heel veel onderwerpen die niet alleen voorkomen in de ggz, maar in alle lagen van de samenleving. Eenzaamheid is zo’n voorbeeld. Aan onderwijs over dit soort thema’s zou een ervaringsdeskundige een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Als je als professional namelijk niet bekend bent met een bepaalde emotie, kun je het als lastig ervaren iemand op dat stuk goed bij te kunnen staan. Aanvullende inzichten en handvatten vanuit een ervaringsdeskundige kunnen resulteren in een ander soort contact met een cliënt. En dat is waar het uiteindelijk om gaat: oprechte verbinding en in contact zijn met elkaar.’