In de BIG-opleidingen tot Gz-psycholoog, psychotherapeut en klinisch psycholoog van de RINO Groep en van Opleidingsinstituut PPO heeft groepsdynamica/groepstherapie een prominente plek in het curriculum. Niet alleen omdat moderne vormen van groepstherapie steeds belangrijker worden in de huidige gezondheidszorg. Maar ook omdat de afgestudeerde cursist straks als regiebehandelaar in staat moet zijn om teams aan te sturen en in samenwerkingsnetwerken te functioneren. Bovendien hebben we ontdekt dat de lessen groepsdynamica bijdragen aan een constructief werkklimaat in de opleidingsgroep en dat cursisten ook iets kunnen leren van het eigen groepsproces.
Workshop didactiek voor aspirant-docenten groepsdynamica of groepstherapie
Interview met Willem de Haas en Marc Daemen, beiden klinisch psycholoog en opleider bij de Nederlandse Vereniging voor Groepsdynamica en groep
Op 29 maart en 26 april gaven Willem de Haas en Marc Daemen, beiden klinisch psycholoog en opleider bij de Nederlandse Vereniging voor Groepsdynamica en groepspsychotherapie (NVGP), een workshop didactiek voor aspirant-docenten. Willem is een zeer ervaren docent en auteur van het praktijkboek 'Groepsbehandeling en groepsbegeleiding in de gezondheidszorg'. Hij geeft les aan het Opleidingsinstituut PPO in Groningen en in eigen praktijk. Marc is actief als docent bij de RINO Groep en de Brabant Academie. In dit interview vertellen Willem en Marc over hun workshop.
Waarom groepsdynamica?
Lesgeven is een vak apart: hoe trek je collega’s over de streep?
Om dit goed neer te zetten volstaat het niet dat je een senior groepstherapeut bent of anderszins ervaring hebt ik het werken met groepen. Dat helpt natuurlijk wel, maar lesgeven blijft een vak apart.
Omdat we steeds op zoek zijn naar nieuwe docenten en veel collega’s een drempel ervaren, besloten we deze gratis workshop aan te bieden. Een schot in de roos! Binnen een week was de eerste workshop op 23 maart overtekend. We hebben meteen een tweede workshop gepland op 26 april en die was ook in geen tijd vol.
Kunnen jullie iets vertellen over het toepassen van didactische werkvormen?
In de workshop demonstreren we een aantal werkvormen. Eén hiervan is het reflectief practicum: in een groepsgesprek ervaren de cursisten aan den lijve hoe de groepsleider een specifieke groepsdynamiek hanteert en in de nabespreking verhelderen we het onderliggende theoretische concept. Voor deze workshop leverde de vraag ‘hoe verbonden voel jij je met deze groep aspirant-docenten?’ het nodige reflectiemateriaal op. Het werd duidelijk dat de deelnemers een aantal onzekerheden met elkaar gemeen hebben: ‘Heb ik wel voldoende te bieden aan een groep cursisten?’, ‘Kan ik de deelnemers de hele tijd blijven boeien?’, ‘Wat als er lastige vragen worden gesteld?’. Dit zorgde voor wederzijdse herkenning en - precies zoals dat in een groepsbehandeling gaat - voor enige opluchting.
Tijdens de evaluatie gaf men aan de ervaringsgerichte aanpak te waarderen, evenals de afwisselende werkvormen. Ook de informatie over het opzetten en laten certificeren van een cursus viel in goede aarde. Voor een aantal deelnemers werd hiermee de stap naar het docentschap minder groot.
Hoe nu verder?
De deelnemers krijgen ondersteuning bij het aanvragen van een erkenning als NVGP-opleider. Zo sturen we hen na afloop enkele van onze cursusdraaiboeken toe, ter inspiratie voor het eigen draaiboek dat ze hiervoor dienen in te leveren. En voor wie dit wenst, bestaat de mogelijkheid om een keer als co-docent mee te lopen met een ervaren collega.
En: het resultaat?
Ongetwijfeld zal deze workshop de RINO Groep enkele enthousiaste nieuwe docenten groepsdynamica/groepstherapie opleveren!