prof. dr. Anneloes van Baar

prof. dr. Anneloes van Baar
Hoofdopleider van de BIG-opleiding tot Gz-psycholoog K&J regio Utrecht
 
Prof. dr. Anneloes van Baar is Gz-psycholoog en als hoogleraar Pedagogische diagnostiek en Behandeling verbonden aan de Universiteit Utrecht, Pedagogische Wetenschappen.
 
Door de Stichting BoPP Midden-Nederland is prof. dr. Anneloes van Baar sinds 2010 aangesteld als hoofdopleider van de GZ-opleiding kinderen & jeugd in de regio Utrecht.
 
Van Baar is voorzitter van het Landelijk Hoofdopleiders en Coordinatoren Overleg (HCO) en lid van de Opleidingsraad van de Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en psychotherapeuten (FGzPt). Binnen het Programma APV is zij lid van de projectgroep Aansluiting Master-GZ (AMG). Binnen het programma Beroepenstructuur is zij lid van de Adviesraad.


Prof. dr. Anneloes van Baar over de toekomst van de ggz:

‘Ik hoop dat er in de toekomst voldoende goed opgeleide Gz-psychologen zijn. Dat is niet alleen van belang voor de kwaliteit van zorg en het beperken van de wachtlijsten, maar ook voor het verlagen van de werkdruk van de zorgverleners.’ Belangrijkste hobbel bij het realiseren van deze ambities is het op één lijn krijgen van alle betrokken organisaties en partijen (ministerie, opleidingsinstellingen, universiteiten, praktijkopleidingsinstellingen) verwacht Van Baar. ‘Zij hebben allemaal hun eigen belangen. Het is complex om iedereen echt met elkaar te laten samenwerken en zorg te dragen voor voldoende financiering van de opleidingen. Iedereen lijkt op dit moment echter van goede wil. Dus de inzet is zeker de moeite waard!’


Recente Publicaties:

  • Egberts, M.R., Verkaik, D., van Baar, A.L., Mooren, T.T.M., Spuij, M., de Paauw-Telman, L.G.E., Boelen, P.A. (2022). Child Posttraumatic Stress after Parental Cancer: Associations with Individual and Family Factors. Journal of Pediatric Psychology, 47, 1031-1043. doi: 10.1093/jpepsy/jsac041.
  • Krijnen, L.J.G., Verhoeven, M., & Van Baar A.L. (2022). Is maternal negative affectivity related to psychosocial behavior of preterm and term-born toddlers through mother-child interaction? Frontiers in Psychology, 13. doi: 10.3389/fpsyg.2022.975124
  • Van Beek, P. E., Leemhuis, A. G., Abu-Hanna, A., Pajkrt, E., Aarnoudse-Moens, C. S. H., van Baar, A. L., Andriessen, P., & Ravelli, A. C. J. (2022). Preterm Birth is Associated with Lower Academic Attainment at Age 12 Years: A Matched Cohort Study by Linkage of Population-Based Datasets. The Journal of pediatrics251, 60–66.e3. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2022.07.049
  • Verbraak, M., Visser, S., van Baar, A.L. & Bouman, T. (2020). Handboek voor gz-psychologen. (324 p.). Amsterdam: Boom uitgevers.
  • Van Den Heuvel, Marieke W. H., Stikkelbroek, Yvonne A. J., Bodden, Denise H. M. & Van Baar, Anneloes L. (2020). Coping with stressful life events - Cognitive emotion regulation profiles and depressive symptoms in adolescentsDevelopment and Psychopathology, 32 (3), (pp. 985-995) (11 p.).
  • Bogicevic, L., Verhoeven, M. & van Baar, A.L. (2020). Distinct Profiles of Attention in Children Born Moderate-to-Late Preterm at 6 YearsJournal of Pediatric Psychology, 45 (6), (pp. 685-694).
  • Deutz, Marike H.F., Geeraerts, Sanne B., Belsky, Jay, Deković, Maja, van Baar, Anneloes L., Prinzie, Peter & Patalay, Praveetha (2020). General Psychopathology and Dysregulation Profile in a Longitudinal Community Sample - Stability, Antecedents and OutcomesChild Psychiatry and Human Development, 51, (pp. 114–126) (13 p.).