Prof. dr. Anika Bexkens
Hoofdopleider van de BIG-opleiding tot Gz-psycholoog K&J Leiden/Rotterdam
Prof. dr. Anika Bexkens is klinisch psycholoog en universitair hoofddocent. Zij is werkzaam bij GGZ Delfland op een brede jeugdafdeling en geeft les aan de Universiteit Leiden in de masteropleiding ontwikkelingspsychologie, waar zij ook betrokken is bij het Leids Kenniscentrum Stress en Angst bij jeugdigen dat zich richt op het vroeg herkennen en verhelpen van angst.
Daarnaast doet Bexkens wetenschappelijk onderzoek naar o.a. gevoeligheid voor groepsdruk en het inzetten van ervaringsdeskundigheid bij jongeren met een licht verstandelijke beperking.
Bij de RINO Groep is prof. dr. Anika Bexkens hoofdopleider van de BIG-opleiding tot Gz-psycholoog K&J Leiden.
Prof. dr. Anika Bexkens is klinisch psycholoog en universitair hoofddocent. Zij is werkzaam bij GGZ Delfland op een brede jeugdafdeling en geeft les aan de Universiteit Leiden in de masteropleiding ontwikkelingspsychologie, waar zij ook betrokken is bij het Leids Kenniscentrum Stress en Angst bij jeugdigen dat zich richt op het vroeg herkennen en verhelpen van angst.
Daarnaast doet Bexkens wetenschappelijk onderzoek naar o.a. gevoeligheid voor groepsdruk en het inzetten van ervaringsdeskundigheid bij jongeren met een licht verstandelijke beperking.
Bij de RINO Groep is prof. dr. Anika Bexkens hoofdopleider van de BIG-opleiding tot Gz-psycholoog K&J Leiden.
Persoonlijke drijfveren in ggz:
Prof. dr. Anika Bexkens zet zich met haar academische inspanningen in om vroegherkenning en interventie van psychische problematiek te verbeteren: ‘Het is altijd mijn ambitie geweest om een brug te zijn tussen onderzoek, onderwijs en praktijk, omdat samenwerking tussen deze velden essentieel is om optimale mentale zorg aan kinderen en jongeren en hun ouders te kunnen bieden.’Recente Publicaties:
- Freher, N. S. K., Bexkens, A., van Bennekom, M., Veling, W., & Bockting, C. L. (2022). Virtual reality for psycho-education on self-stigma in depression: Design of a randomised controlled trial. Psychiatry Research Communications, 2(4), 100086
- van de Groep, I. H., Bos, M. G., Jansen, L. M., Kocevska, D., Bexkens, A., Cohn, M., ... & Crone, E. A. (2022). Resisting aggression in social contexts: The influence of life-course persistent antisocial behavior on behavioral and neural responses to social feedback. Neuroimage: clinical, 34, 102973
- Wagemaker, E., van Hoorn, J., & Bexkens, A. (2022). Susceptibility to peer influence on prosocial behavior in adolescents with Mild Intellectual Disability or Borderline Intellectual Functioning. Research in Developmental Disabilities, 120, 104143.
- Draai D.A. van der, Duijn E. van, Beurs D.P. de, Bexkens A. & Beekman A.T.F. (2021), Factors of specialized mental health care use in the Netherlands: a scoping review applying Andersen-Newman's care utilization model, HEALTH SERVICES INSIGHTS 14: 1-13.
- Olivier E., Roos C. de & Bexkens A. (2021), Eye movement desensitization and reprocessing in young children (ages 4-8) with posttraumatic stress disorder: a multiple-baseline evaluation (Sept, 10.1007/s10578-021-01237-z, 2021), CHILD PSYCHIATRY & HUMAN DEVELOPMENT.
- Asscheman J.S., Zanolie K., Bexkens A. & Bos M.G.N. (2020), Mood variability among early adolescents in times of social constraints: a daily diary study during the COVID-19 pandemic, Open Science Framework.