Inleiding
Tijdens de eerste editie van dit congres bieden we nieuwe inzichten over de vroege ontwikkeling van mentale gezondheid. Hiervoor gaan we allereerst terug naar de kern. Letterlijk, naar het moment van conceptie en hoe een kind zich vanaf dat moment op een normale manier ontwikkelt, inclusief het ontstaan van het mentale apparaat. Ook krijg je inzicht in de bedreigingen die een normale ontwikkeling in de weg staan.
Als die ontwikkeling dan afwijkt en er worden (mentale) problemen gesignaleerd bij het kind, dan verdient het natuurlijk de beste aandacht vanuit de ggz. Een vroeg behandeltraject voorkomt mogelijk verdere problemen, maar zijn we er té vroeg bij, dan kan dat de algemene ontwikkeling van een kind in de weg staan. Zeker omdat deze in de leeftijd van 0 tot 6 nog erg variabel is. En aangezien het (gezins)systeem rondom het kind in deze leeftijdsfase ook een erg belangrijke rol speelt, besteden we daar ook uitgebreid aandacht aan. Want uiteindelijk blijft de ouder-kindrelatie de grootste voorspeller van de ontwikkeling van een kind. Hoe gaat het eigenlijk met de ouder zelf? Geen onbelangrijke vraag!
Programma in het kort
Tijdens het congres richten we ons op vroegsignalering, gangbare diagnoses en (mis)diagnostiek én krijg je als professional diepgaande en nieuwe inzichten in wat er nog meer aan de hand kan zijn. Ook jouw rol als hulpverlener komt daarbij aan bod. Want hoe stel je jezelf op in de dagelijkse praktijk? Ben je voldoende in staat om je werk en je houding ter discussie te stellen? Door te blijven reflecteren, kom je misschien wel sneller tot een antwoord op de eigenlijke hulpvraag van een ouder en daarin zijn nog grote stappen te zetten.
Aangezien onze jongste generatie ook onze toekomstige generatie is, benaderen we thema’s vanuit medisch-, biologisch-, pedagogisch- én maatschappelijk perspectief. Zo komen we dichterbij de kern van het kind én daar vinden we de waarheid.
Tijdens het congres leer je meer over:
- De ontwikkeling van een kind vanuit psychologisch en neurobiologisch perspectief
- Het ontstaan van het mentale apparaat van een kind van 0-6 jaar
- De bedreigingen die een normale ontwikkeling in de weg staan
- Wat de samenhang is tussen verschillende (psychische) problemen (mis)diagnostiek in relatie tot vroegsignalering
- De rol die het gezinssysteem speelt bij de ontwikkeling van een kind
- De grote invloed van de ouder-kindrelatie op het welzijn en de ontwikkeling van een kind
- Wat er bij problemen nog meer aan de hand kan zijn met o.a. workshops over FASD, slaapproblematiek, (mis)diagnose bij kinderen met een hoog ontwikkelpotentieel
- Hoe je de signalen van het kind op de juiste manier opvangt en verwerkt
- Welke rol de maatschappij en in het bijzonder Jeugdzorg speelt in o.a. het diagnose-behandeldenken
- Hoe je als hulpverlener jezelf en je werk op een opbouwende manier ter discussie stelt waardoor je jezelf voortdurend blijft ontwikkelen
Voorlopig programma
08:45 – 09:30 – Registratie en ontvangst
09:30 – 10:00 – Lezing: Centrale opening Het kernteam van een kind - deel 1 door dagvoorzitter drs. Lisa Numann
10:00 – 10:45 – Lezing: Het kind, dé kern van waarheid door drs. Marcel Schmeets
10:45 – 11:00 – Koffiepauze
11:00 – 11:45 – Lezing: Leefwereld en beleidswereld; twee kanten van dezelfde medaille door drs. Anita Kraak
11:45 – 12:15 – Lezing: Het kernteam van een kind - deel 2 door drs. Lisa Numann
12:15 – 13:00 – Uitgebreide lunch
13:00 – 14:30 – Ronde 1 verdiepingssessies
14:30 – 14:45 – Koffiepauze
14:45 – 16:00 – Ronde 2 verdiepingssessies
16:00 – 16:45 – Paneldiscussie: Reflecteren om te kunnen leren | afsluiting
Omschrijving lezing: Het kernteam van een Kind
In een tweeluik van psychotherapeut en Infant Mental Heath specialist Lisa Numann staat het algehele welzijn van een kind centraal. Als dagvoorzitter opent ze het congres door stil te staan bij het brede ontwikkelingsverloop van een kind. Het samenspel tussen omgeving, biologische factoren en de ouder-kindrelatie komt hierbij ruim aan bod. Deel 1 van deze lezing krijgt een vervolg met meer verdieping tijdens de lezing van kinder- en jeugdpsychiater drs. Marcel Schmeets (zie omschrijving onder).
Aan het eind van de ochtend staat deel 2 van Lisa's lezing op het programma. Aan de hand van een casus vanuit de praktijk maakt ze inzichtelijk hoe een multidisciplinaire aanpak bijdraagt aan het effectief en positief behandelen van een hulpvraagstuk rondom een kind in de leeftijd van 0 tot 6.
Hoe kun je vanuit verschillende invalshoeken en methodieken tot de kern van een hulpvraag komen? Hoe werk je als professional effectief en multidisciplinair samen met o.a. gemeentes en andere organisaties? Welke vroegsignalen vang je op en hoe kom je tot een interventie om problemen te voorkomen, te beperken of bijv. de band tussen ouder en kind te versterken? Aan het eind van de lezing staan we stil bij jouw rol en houding als professional. Een onderwerp dat tijdens de afsluitende plenaire sessie aan het eind van de congresdag namelijk centraal staat.
Omschrijving Lezing: Het kind, dé kern van waarheid
Tijdens de lezing van kinder- en jeugdpsychiater drs. Marcel Schmeets staat de vroege ontwikkeling van een kind centraal. Zijn startpunt daarbij ligt vroeg, bij het moment van conceptie en zelfs daarvoor. Tijdens zijn lezing gebruikt Marcel o.a. interessante ontwikkelingen vanuit de neurowetenschap in combinatie met de psychoanalyse en maakt inzichtelijk hoe het mentale apparaat van een kind ontstaat. Marcel besteedt aandacht aan de bedreigingen (vroegsignalering) die een normale mentale ontwikkeling van een kind in de weg kunnen staan en hoe je daar als professional op in kunt spelen in de dagelijkse praktijk.
Omschrijving Lezing: Leefwereld en beleidswereld; twee kanten van dezelfde medaille
Namens het Nederlands Jeugdinstituut neemt Anita Kraak (Arts Maatschappij en Gezondheid en expert bij het NJI) ons mee in onze ogenschijnlijke vanzelfsprekendheden. Hoe gaan we in Nederland om met kinderen en gezinnen die vastlopen? Dit doet ze vanuit het perspectief van de samenleving, de professional en de opvoeder. Onder de noemer ‘je kunt van alles een probleem maken waar een professionele interventie op nodig is’, deelt ze haar zorgen over het toegenomen jeugdzorggebruik, het problematiseren van normale opvoed- en opgroeivragen en de lange wachtlijsten voor hen die hulp echt nodig hebben. De manier waarop we de hulp georganiseerd hebben roept soms machteloosheid op bij gezinnen, professionals en bestuurders. Wat zou er gebeuren als we iets meer afstappen van het diagnose-behandeldenken? Als we iets meer vanuit een leer- en ontwikkelperspectief kunnen kijken? Is dat niet waar opgroeien in de kern over gaat? Draagt dat bij aan een verschuiving van medicaliseren naar normaliseren? En tegelijkertijd snellere, kwalitatief hoogstaande hulp voor hen die dat nodig hebben? En wat is dan stap 1? Misschien in de spiegel kijken naar onze eigen vanzelfsprekendheden? Wij samen zijn dat systeem…
Omschrijving panel discussie: Reflecteren om te kunnen leren
Jouw rol en houding als professional komt tijdens eerdere lezingen en verdiepingssessies ruim aan bod. Tijdens de centrale afsluiting staat een paneldiscussie met enkele specialisten op het programma. De nadruk van de discussie ligt op het vermogen om te blijven reflecteren en goed te blijven kijken hoe we onszelf bijvoorbeeld opleiden in Nederland. Als hulpverlener doe je er namelijk goed aan om jezelf voortdurend ter discussie te blijven stellen. In de praktijk kies je mogelijk soms voor te snelle interventies en is het misschien wel een beter idee om eerst eens uitgebreid stil te staan bij je gevoel. Interessante opvattingen en meningen gegarandeerd tijdens deze afsluitende panel discussie.
Verdiepingssessies
Bij je inschrijving kun je uit de volgende vier verdiepingssessies kiezen. Per ronde kun je één sessie kiezen, twee in totaal: