Congres Het jonge kind vanuit systemisch perspectief  (C2505)

Vroegsignalering en (mis)diagnostiek bij nul- tot zesjarigen

€ 285

Inschrijven

Mogelijk t/m 16 januari 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Er is toenemende problematiek als het gaat om de mentale gezondheid van onze (aller)jongste generatie, kinderen van 0 tot 6 jaar. Als professional draag je een grote verantwoordelijkheid om zo goed mogelijk te reageren op de uitdagingen die je tijdens je werk signaleert bij het kind. Het is daarbij de vraag of we tegenwoordig niet te snel kiezen voor een diagnose, een behandelplan en medicatie. Want weten we het eigenlijk wel zeker? Of probeert het kind ons iets anders te vertellen?
 
  • Inhoud

    Inleiding 
    Tijdens de eerste editie van dit congres bieden we nieuwe inzichten over de vroege ontwikkeling van mentale gezondheid. Hiervoor gaan we allereerst terug naar de kern. Letterlijk, naar het moment van conceptie en hoe een kind zich vanaf dat moment op een normale manier ontwikkelt, inclusief het ontstaan van het mentale apparaat. Ook krijg je inzicht in de bedreigingen die een normale ontwikkeling in de weg staan. 

    Als die ontwikkeling dan afwijkt en er worden (mentale) problemen gesignaleerd bij het kind, dan verdient het natuurlijk de beste aandacht vanuit de ggz. Een vroeg behandeltraject voorkomt mogelijk verdere problemen, maar zijn we er té vroeg bij, dan kan dat de algemene ontwikkeling van een kind in de weg staan. Zeker omdat deze in de leeftijd van 0 tot 6 nog erg variabel is. En aangezien het (gezins)systeem rondom het kind in deze leeftijdsfase ook een erg belangrijke rol speelt, besteden we daar ook uitgebreid aandacht aan. Want uiteindelijk blijft de ouder-kindrelatie de grootste voorspeller van de ontwikkeling van een kind. Hoe gaat het eigenlijk met de ouder zelf? Geen onbelangrijke vraag! 

    Programma in het kort 
    Tijdens het congres richten we ons op vroegsignalering, gangbare diagnoses en (mis)diagnostiek én krijg je als professional diepgaande en nieuwe inzichten in wat er nog meer aan de hand kan zijn. Ook jouw rol als hulpverlener komt daarbij aan bod. Want hoe stel je jezelf op in de dagelijkse praktijk? Ben je voldoende in staat om je werk en je houding ter discussie te stellen? Door te blijven reflecteren, kom je misschien wel sneller tot een antwoord op de eigenlijke hulpvraag van een ouder en daarin zijn nog grote stappen te zetten. 

    Aangezien onze jongste generatie ook onze toekomstige generatie is, benaderen we thema’s vanuit medisch-, biologisch-, pedagogisch- én maatschappelijk perspectief. Zo komen we dichterbij de kern van het kind én daar vinden we de waarheid. 

    Tijdens het congres leer je meer over: 

    • De ontwikkeling van een kind vanuit psychologisch en neurobiologisch perspectief 
    • Het ontstaan van het mentale apparaat van een kind van 0-6 jaar 
    • De bedreigingen die een normale ontwikkeling in de weg staan 
    • Wat de samenhang is tussen verschillende (psychische) problemen (mis)diagnostiek in relatie tot vroegsignalering 
    • De rol die het gezinssysteem speelt bij de ontwikkeling van een kind 
    • De grote invloed van de ouder-kindrelatie op het welzijn en de ontwikkeling van een kind 
    • Wat er bij problemen nog meer aan de hand kan zijn met o.a. workshops over FASD, slaapproblematiek, (mis)diagnose bij kinderen met een hoog ontwikkelpotentieel 
    • Hoe je de signalen van het kind op de juiste manier opvangt en verwerkt 
    • Welke rol de maatschappij en in het bijzonder Jeugdzorg speelt in o.a. het diagnose-behandeldenken 
    • Hoe je als hulpverlener jezelf en je werk op een opbouwende manier ter discussie stelt waardoor je jezelf voortdurend blijft ontwikkelen 

    Voorlopig programma 
    09:00 – 09:30 – Registratie en ontvangst 
    09:30 – 10:00 – Lezing: Centrale opening Het kernteam van een kind - deel 1 door dagvoorzitter drs. Lisa Numann 
    10:00 – 10:45 – Lezing: Het kind, dé kern van waarheid door drs. Marcel Schmeets 
    10:45 – 11:00 – Koffiepauze 
    11:00 – 11:45 – Lezing: Leefwereld en beleidswereld; twee kanten van dezelfde medaille door drs. Anita Kraak 
    11:45 – 12:15 – Lezing: Het kernteam van een kind - deel 2 door drs. Lisa Numann 
    12:15 – 13:00 – Uitgebreide lunch 
    13:00 – 14:30 – Ronde 1 verdiepingssessies
    14:30 – 14:45 – Koffiepauze 
    14:45 – 16:00 – Ronde 2 verdiepingssessies
    16:00 – 16:45 – Paneldiscussie: Reflecteren om te kunnen leren | afsluiting 

    Omschrijving lezing: Het kernteam van een Kind 
    In een tweeluik van psychotherapeut en Infant Mental Heath specialist Lisa Numann staat het algehele welzijn van een kind centraal. Als dagvoorzitter opent ze het congres door stil te staan bij het brede ontwikkelingsverloop van een kind. Het samenspel tussen omgeving, biologische factoren en de ouder-kindrelatie komt hierbij ruim aan bod. Deel 1 van deze lezing krijgt een vervolg met meer verdieping tijdens de lezing van kinder- en jeugdpsychiater drs. Marcel Schmeets (zie omschrijving onder). 

    Aan het eind van de ochtend staat deel 2 van Lisa's lezing op het programma. Aan de hand van een casus vanuit de praktijk maakt ze inzichtelijk hoe een multidisciplinaire aanpak bijdraagt aan het effectief en positief behandelen van een hulpvraagstuk rondom een kind in de leeftijd van 0 tot 6. 

    Hoe kun je vanuit verschillende invalshoeken en methodieken tot de kern van een hulpvraag komen? Hoe werk je als professional effectief en multidisciplinair samen met o.a. gemeentes en andere organisaties? Welke vroegsignalen vang je op en hoe kom je tot een interventie om problemen te voorkomen, te beperken of bijv. de band tussen ouder en kind te versterken? Aan het eind van de lezing staan we stil bij jouw rol en houding als professional. Een onderwerp dat tijdens de afsluitende plenaire sessie aan het eind van de congresdag namelijk centraal staat. 

    Omschrijving Lezing: Het kind, dé kern van waarheid 
    Tijdens de lezing van kinder- en jeugdpsychiater drs. Marcel Schmeets staat de vroege ontwikkeling van een kind centraal. Zijn startpunt daarbij ligt vroeg, bij het moment van conceptie en zelfs daarvoor. Tijdens zijn lezing gebruikt Marcel o.a. interessante ontwikkelingen vanuit de neurowetenschap in combinatie met de psychoanalyse en maakt inzichtelijk hoe het mentale apparaat van een kind ontstaat. Marcel besteedt aandacht aan de bedreigingen (vroegsignalering) die een normale mentale ontwikkeling van een kind in de weg kunnen staan en hoe je daar als professional op in kunt spelen in de dagelijkse praktijk.  

    Omschrijving Lezing: Leefwereld en beleidswereld; twee kanten van dezelfde medaille 
    Namens het Nederlands Jeugdinstituut neemt Anita Kraak (Arts Maatschappij en Gezondheid en expert bij het NJI) ons mee in onze ogenschijnlijke vanzelfsprekendheden. Hoe gaan we in Nederland om met kinderen en gezinnen die vastlopen? Dit doet ze vanuit het perspectief van de samenleving, de professional en de opvoeder. Onder de noemer ‘je kunt van alles een probleem maken waar een professionele interventie op nodig is’, deelt ze haar zorgen over het toegenomen jeugdzorggebruik, het problematiseren van normale opvoed- en opgroeivragen en de lange wachtlijsten voor hen die hulp echt nodig hebben. De manier waarop we de hulp georganiseerd hebben roept soms machteloosheid op bij gezinnen, professionals en bestuurders. Wat zou er gebeuren als we iets meer afstappen van het diagnose-behandeldenken? Als we iets meer vanuit een leer- en ontwikkelperspectief kunnen kijken? Is dat niet waar opgroeien in de kern over gaat?  Draagt dat bij aan een verschuiving van medicaliseren naar normaliseren? En tegelijkertijd snellere, kwalitatief hoogstaande hulp voor hen die dat nodig hebben? En wat is dan stap 1? Misschien in de spiegel kijken naar onze eigen vanzelfsprekendheden? Wij samen zijn dat systeem… 

    Omschrijving panel discussie: Reflecteren om te kunnen leren 
    Jouw rol en houding als professional komt tijdens eerdere lezingen en verdiepingssessies ruim aan bod. Tijdens de centrale afsluiting staat een paneldiscussie met enkele specialisten op het programma. De nadruk van de discussie ligt op het vermogen om te blijven reflecteren en goed te blijven kijken hoe we onszelf bijvoorbeeld opleiden in Nederland. Als hulpverlener doe je er namelijk goed aan om jezelf voortdurend ter discussie te blijven stellen. In de praktijk kies je mogelijk soms voor te snelle interventies en is het misschien wel een beter idee om eerst eens uitgebreid stil te staan bij je gevoel. Interessante opvattingen en meningen gegarandeerd tijdens deze afsluitende panel discussie. 

    Verdiepingssessies
    Bij je inschrijving kun je uit de volgende vier verdiepingssessies kiezen. Per ronde kun je één sessie kiezen, twee in totaal:

    Alcoholgebruik is in onze cultuur een normale gewoonte. En hoewel veel mensen weten dat je tijdens de zwangerschap niet moet drinken, is het niet altijd bekend dat zelfs lichte alcoholconsumptie al tot onherstelbare schade kan leiden bij een (ongeboren) kind. De gevolgen van deze schade zijn ook nog eens moeilijk te herkennen, met misdiagnoses en verkeerde behandeltrajecten tot gevolg wanneer problemen zich voordoen. 

    In deze verdiepingssessie geeft Jan de Vries (GZ-psycholoog, Orthopedagoog-generalist) inzicht in Foetaal Alcohol Spectrum Disorder (FASD). FASD is een overkoepelende term die een reeks aan geboortedefecten en hersenschade door alcoholgebruik tijdens de zwangerschap aangeeft. Hoeveel komt het eigenlijk voor in Nederland, wat zijn dan precies de gevolgen en hoe kun je het als professional herkennen en ondersteuning bieden? Op onder meer deze vragen krijg je antwoord tijdens de sessie.

    Wist je dat bijna 30% van de kinderen slaapproblemen heeft? Bij kinderen met psychische problemen en kinderen die opgroeien in een stressvolle gezinsomgeving is dat getal nog veel hoger. Daarbij zijn slaapproblemen vaak niet alleen het gevolg van psychopathologie, maar soms zelfs de oorzaak. In deze verdiepingssessie neemt Gz-psycholoog en Somnoloog Arina de Vries je mee in de wereld van slaap. Je leert over de basisbeginselen van slaap en hoe je als professional slaapproblemen herkent. Ook krijg je handvatten om de eerste stappen te kunnen zetten in het behandelen van slaapproblemen.   

    Hoogbegaafde kinderen in de ggz lopen het risico op misdiagnose wanneer kennis over deze doelgroep ontbreekt. Daardoor wordt de werkelijke problematiek in veel gevallen laat opgemerkt en krijgt het kind niet de juiste hulp. Bij zeer jonge kinderen is het risico op misdiagnose nog groter. Een ontwikkelvoorsprong is soms op te merken, maar een daadwerkelijk instrument om een hoog ontwikkelpotentieel te onderscheiden van andere diagnoses ontbreekt. Drs. Mia Frumau-van Pinxten (Ontwikkelingspsycholoog, Gz-psycholoog, Psychotherapeut) geeft je in deze sessie handvatten voor het herkennen en signaleren van de complexe asynchrone ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen. 

    ‘Noem me bij mijn diepste naam’… Een regel uit het prachtige gedicht van Neeltje Maria Min. Een gedicht over de behoefte aan verbinding, aan echt gezien willen worden in wie je bent, ten diepste. Een behoefte die je als professional in vele verschijningsvormen tegen kan komen in je werk. Hoe bijzonder is het dat je in de behandeling van kinderen die ‘diepste naam’ zo dikwijls ziet verschijnen in (onder andere) het spel van het kind. En dat je dan kan ervaren dat een kind zich even ‘geborgen weet’, in het spel, in de therapiesessie, bij jou.
     
    Maar hoe is dat voor de ouders van dit kind? Als 'hulpverlener kind-en jeugd' werk je doorgaans ook samen met ouders. Zo volgen zij bijvoorbeeld een ouderbegeleidingstraject waarin de eigen vragen van ouders aan bod komen of zijn de oudercontacten gericht op afstemming over het therapieproces van hun kind. De hulpverleners-relatie met de ouder is een bijzondere, de ouder komt immers doorgaans via de hulpvraag voor zijn/ haar kind met je in contact. Het gaat dan over het kind. Maar tegelijkertijd gaat het over zoveel meer. Er spelen o.a. allerlei verwachtingen, ook die niets met het kind te maken hebben. Dit vraagt om een groot bewustzijn van jouw als hulpverlener. Het kind kan zich dan wel ‘gezien’ weten in zijn therapie, maar hoe is dat bij de ouder? 
     

    • Hoe benader je ouders zodanig dat zij zich gezien en gehoord (‘geborgen’) voelen? 
    • Kies je er voor om de ouderbegeleiding in één hand te houden of is de ouderbegeleider een andere persoon dan de kindertherapeut? 
    • Hoe kun je in het therapeutisch proces bij het kind zien en begrijpen welke rol de ouderschapsbeleving speelt?
    • Hoe kun je dat proces zó in woorden gieten dat het voor de ouder ook ‘te verstaan’ is? 
    • Wanneer is het voor ouder, kind én therapeut helpend om ouder(s) en kind samen in de therapiekamer te gaan zien?
    In deze interactieve verdiepingssessie zullen drs. Els van der Ploeg, klinisch psycholoog/ Psychotherapeut en Mechel Oortgijs Msc, GZ-psycholoog/ orthopedagoog, aan de hand van casuïstiek antwoord geven op deze en andere vraagstukken.  En dat met de ouderschapstheorie van Alice van der Pas (1934-2017) als kader/vertrekpunt.

  • Datum

    Datum

    Donderdag 30 januari 2025 van 9.30 - 16.30 uur



    Adres: Hotel Theater FIGI, Het Rond 2, 3701 HS Zeist

    Locatie

    Zeist
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en het congres met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Psychiater
    • Verpleegkundig specialist
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch werker
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende
    • IMH-Specialist
    • IMH-Consulent
    Naast onze primaire doelgroep, zijn ook paramedici welkom:
    • Logopedist 
    • Ergotherapeut 
    • Fysiotherapeut 
    • Oefentherapeut  

  • Sprekers
    drs. Lisa Numann

    Spreker: drs. Lisa Numann

    Lisa Numann is psychotherapeut en IMH-Specialist. Ze is werkzaam bij de afdeling 0-6 jarigen bij Youz. Lisa is coördinerend behandelaar bij een multidisciplinair behandelteam vanuit de Infant Mental Health visie. Lisa is naast haar klinisch werk actief als (hoofd-)docente binnen meerdere modules van de opleiding tot IMH-consulent en IMH-Specialist bij RINO Groep Utrecht. Lisa is ook actief binnen de beroepsvereniging van de DAIMH. Lisa vind het belangrijk dat IMH specialisten zich vanuit verschillende methodieken en invalshoeken blijven verdiepen in therapievormen die in combinatie met de IMH visie gebruikt kunnen worden in ouder-kind behandelingen.Lees meer
    drs. Marcel Schmeets

    Spreker: drs. Marcel Schmeets

    Drs. Marcel Schmeets is psychiater en werkt zowel met volwassenen als met kinderen. Hij is  psychoanalyticus, psychotherapeut en kinder- en jeugdpsychotherapeut. Zijn specialiteit is diagnostiek bij jonge kinderen en adolescenten. Marcel doet vooral langer durende behandelingen. Hij is lid van NVvP, NPG, NvPP (supervisor), VKJP (supervisor), DAIMH (mede oprichter), EPF, IPA, NPSA, NVNPSA (mede oprichter) en VUP.Lees meer
    drs. Jan de Vries

    Spreker: drs. Jan de Vries

    Drs. Jan de Vries is Gezondheidszorgpsycholoog, EMDR practioner VEN, Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP, Lichaamsgericht werkend psycholoog NIP en gecer­tifi­ceerd in Sensorimotor Psychothera­py®. Jan werkt als behandelaar en praktijkopleider bij GGZ ZO!-zorgoplossingen; gespecialiseerd in Problematische Gehechtheid, met adoptie samenhangende vragen, Trauma, Autisme en FASD bij kinderen en jongeren.
    Samen met Gerrie Douma is hij coördinator van de SIG EMDR-SP.Lees meer
    drs. Mia Frumau-van Pinxten

    Spreker: drs. Mia Frumau-van Pinxten

    Mia Frumau-van Pinxten is GZ-psycho­loog/K&J-psycholoog en psycho­thera­peut. Ze werkt bij PPF Centrum voor Hoog OntwikkelingsPotentieel & Breinsteyn. Mia werkt meer dan 30 jaar als psycho­therapeut met kin­de­ren, jongeren en vol­was­senen met een hoog ont­wikke­lingspotentieel. Ze ontwik­kelde onder andere ‘the Dialogue Toolbox on Goodness-of-fit ort he Gifted’, werkbladen, een kaarttool en een bordspel, gebaseerd op inzichten uit weten­schappe­lijk onder­zoek.

     

    Lees meer
    drs. Anita Kraak

    Spreker: drs. Anita Kraak

    Anita Kraak probeert elke dag samen met kennis voor professionals, bestuurders en beleidsmakers bij te dragen aan veilig, gezond en inclusief samenleven. Vanuit het Nederlands Jeugdinstituut houdt zij zich vooral bezig met kennis op het gebied van leren, transformeren en ontwikkelen. Met enige regelmaat blogt zij over alledaagse ervaringen in de praktijk van professionals, bestuurders en beleidsmakers die het verschil durven maken. Doordat zij vanzelfsprekendheden doorbreken die niet bijdragen aan een samenleving waarin allen gezien en gewaardeerd worden om hun unieke bijdrage, ongeacht afkomst, talenten of kwetsbaarheden.Lees meer
    Mechel Oortgijs MSc

    Spreker: Mechel Oortgijs MSc

    Mechel Oortgijs is Gz-psycholoog BIG en orthopedagoog. Zij  is werkzaam bij expertisecentrum Advidium; polikliniek van ‘s Heeren Loo. Daarnaast heeft Mechel een eigen buitenpraktijk voor therapie, ouderbegeleiding en supervisie.Lees meer
    drs. Els van der Ploeg

    Spreker: drs. Els van der Ploeg

    Els van der Ploeg is klinisch psycholoog/psychotherapeut, supervisor VKJP en praktijkopleider. Zij is werkzaam bij Yulius bij de polikliniek en kliniek voor kinderen en jongeren met trauma en hechtingsproblematiek.Lees meer
    drs. Arina de Vries

    Spreker: drs. Arina de Vries

    Arina de Vries is GZ-psycholoog en heeft haar eigen praktijk gericht op de behandeling van slaapproblemen bij kind en jeugd: Praktijk Slaaplekker. Daar behandelt zij kinderen, jongeren en bijzondere doelgroepen met een grote diversiteit aan slaapproblemen. Zij heeft jaren gewerkt bij Kempenhaeghe, Centrum Slaapgeneeskunde, een derdelijns expertisecentrum gericht op slaapproblemen bij kind en jeugd. Naast behandeling van slaapproblemen, geeft zij supervisie en ontwikkelt en verzorgt zij scholing.Lees meer
  • Reviews