Werken met de STiP 5.1  (B2539)

Onderzoek naar het persoonlijkheidsfunctioneren volgens het alternatief model voor persoonlijkheidsstoornissen van DSM-5-TR

€ 325

Inschrijven

Mogelijk t/m 7 januari 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Wil je diepgaande kennis opdoen over het alternatieve model voor persoonlijkheidsstoornissen volgens DSM-5-TR? In deze cursus krijg je een uitgebreide introductie over het alternatieve model, Deel III van de DSM-5-TR. Leer hoe je persoonlijkheidsfunctioneren beoordeelt aan de hand van het Semi-gestructureerd Interview voor Persoonlijkheidsfunctioneren DSM-5 (STiP 5.1) en kom meer te weten over de nieuwste ontwikkelingen.
 
  • Inhoud

    Hoe stel je een persoonlijkheidsstoornis vast? Ondanks veel discussie zijn de persoonlijkheidsstoornissen ongewijzigd opgenomen in het officiële classificatiegedeelte van de DSM-5.
     
    Met de DSM-5 kwam er een nieuw model voor het classificeren van persoonlijkheidsstoornissen dat recht doet aan kritiek op het categoriaal denken en tegemoet komt aan nieuwe wetenschappelijke inzichten.
     
    In deze cursus leer je het Alternatieve model voor persoonlijkheidsstoornissen (Deel III) en al zijn innovaties kennen. Je leert aan de hand van het ‘Semi-gestructureerd Interview voor Persoonlijkheidsfunctioneren DSM-5’ (STiP-5.1) persoonlijkheidsfunctioneren te beoordelen zoals voorgesteld in het Alternatieve model voor persoonlijkheidsstoornissen.

    Wat leer je?

    • Je bent bekend met het alternatieve model van persoonlijkheidsstoornissen en zijn toepassingen.
    • Je beschikt over de kennis en vaardigheden om het persoonlijkheidsfuntioneren te beoordelen middels afname en interpretatie van de STiP 5.1 volgens het Alternatief model voor persoonlijkheidsstoornissen.

    Werkwijze

    De nadruk in de bijeenkomsten ligt op het oefenen en inbrengen van eigen casuïstiek.
     
    We behandelen het alternatief model voor persoonlijkheidsstoornissen en we gaan uitgebreid in op hoe je aan de hand van de STiP 5.1 het persoonlijkheidsfunctioneren beoordeelt.
     
    De focus tijdens deze drie dagen ligt zowel op theorie als op het oefenen aan de hand van rollenspelen. Er is voldoende ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek en voor het voeren van discussies.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.

  • Datum

    Datum

    Di 11 februari 2025 van 09:30-16:30

    (omvang 6 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Psychiater

  • Docenten
    drs. Arthur de Jong

    drs. Arthur de Jong

    Arthur de Jong is Klinisch Psycholoog / Psychotherapeut en geregistreerd supervisor van de VGCt (Vereniging voor cognitieve gedragstherapie) en de VSt (Vereniging voor Schematherapie) en erkend leertherapeut bij de Nederlandse vereniging voor Psychotherapie (NVP). Hij is werkzaam voor G-Kracht psycho medisch centrum, een kleine ggz instelling met locaties in Delft en Amsterdam.
     
    Arthur heeft jarenlange ervaring met onderzoek naar en behandeling van mensen met milde tot ernstige persoonlijkheidsproblematiek. Bovendien heeft hij management ervaring opgedaan in zijn werk als manager zorg in een grote ggz instelling.
     
    Naast zijn klinische werk geeft hij supervisie en leertherapie aan collega’s en verzorgt hij lessen bij de RINO Groep. Zijn ambitie is om in zijn onderwijs zijn enthousiasme voor het klinische werk over te brengen, met oog voor de complexiteit en uitdagingen van het vak.
     
    Publicaties:
     
    Jong, A. de, Heiden, C. van der, Deen, M. (2013) Behandeling van patiënten met persoonlijkheidsproblematiek: groep versus individuele behandeling. Gedragstherapie 2013,46, 77-88.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews