Het concept autisme is dermate in beweging dat we uitgedaagd worden om opnieuw en anders te kijken naar dat concept. Vroeger zagen we autisme als een ernstige stoornis die al op vroege leeftijd duidelijk zichtbaar was. Momenteel zien we veel mensen met subtiele kwetsbaarheden waarbij hun autisme pas gaat opvallen als ze de eisen die hun levensloop hen oplegt niet meer bij houden. Dit vraagt een nieuwe kijk op nieuwe behandel- en begeleidingsvormen die aansluiten bij dit steeds breder wordende spectrum van autistisch gedrag. Er is behoefte aan zorg op maat waarbij naast generieke behandel- en begeleidingsmethoden, zoals leefstijladviezen, ook gezocht moet worden naar een passende aanpak bij ieder specifiek kind, jeugdige en volwassene. Nauwe samenwerking tussen alle betrokkenen is cruciaal.
Met deze opleiding ontwikkel jij je binnen je organisatie tot de autismespecialist die de cliënten en hun systeem helpt met onbegrepen gedrag of verstoorde emotieregulatie.
De opleiding heeft een blended opzet: een optimale mix van klassikaal en online leren. Je leert zowel via zelfstudie als in samenwerking, waarbij toepassing binnen je eigen werkpraktijk een belangrijke rol speelt.
Post-hbo opleiding autismespecialist (AU241)
€ 4.475
Inschrijven is niet (meer) mogelijk
- Inhoud
Wat leer je?
- Je doet inzicht op over belangrijke basiskennis over autismeproblematiek en passende behandelinterventies.
- Je leert verdiepende kennis over (comorbide) aanverwante problematieken.
- Je doet ervaring op met herstelgerichte en systemische benaderingen.
- Je bent in staat om met je cliënt, systeem, team en organisatie in te schatten welke hulp nodig is en weet hoe je mogelijke samenwerkingspartners kunt betrekken.
Werkwijze
Intervisie: de online-intervisiebijeenkomsten helpen je om te reflecteren op wat jij tegenkomt in jouw contact met je cliënten. Deze gestructureerde bijeenkomsten geven je inzicht en handvatten waardoor jij nog beter tot je recht komt als autismespecialist in jouw werk met je cliënten en hun omgeving.
Binnen de post-hbo opleiding autismespecialist krijg je les van twee hoofddocenten, specialistische gastdocenten en ervaringsdeskundigen.
Na iedere lesdag werk je individueel aan je praktijkopdrachten, waarbij je het geleerde direct toepast binnen je eigen werkpraktijk. Je docent leest deze opdrachten mee en geeft gerichte feedback. Daarnaast houd je je eigen ontwikkeling bij in je reflectieverslag. Hierin noteer je na iedere intervisie een korte reflectie op jouw leerdoelen. Ook ga je actief aan de slag met de literatuur. We vragen je voorafgaand aan iedere lesdag een aantal vragen voor te bereiden. Jouw actieve betrokkenheid bij de opleiding zorgt voor diep leren en helpt je om de door jou opgedane kennis en vaardigheden toe te passen in je eigen werkpraktijk.
Je hebt minimaal een hbo-bachelor, wo-bachelor of -master afgerond. Heb je een vergelijkbare opleiding gevolgd, maar geen bachelor-diploma? Overleg dan met de RINO Groep over mogelijke toelating. Je hebt minimaal twee jaar relevante praktijkervaring op hbo-niveau met mensen met een autismespectrumstoornis.
- Diagnostiek en digitaal behandelen
- Kind en jeugd (twee lesdagen)
- Angst, dwang en trauma
- Prikkelverwerking en sensorische informatieverwerking
- Volwassenen (twee lesdagen)
- Verslaving
- Zelfbeeld, stemming, depressie en suïcide
- Slaap- en eetstoornissen
- Seksualiteit
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Toetsen
De opleiding bestaat uit ontwikkelingsgerichte toetsen en selectieve toetsen.
• Ontwikkelingsgerichte toetsing
- Voortgang praktijkopdrachten.
- Actieve deelname aan intervisie, online meetings en lessen
• Selectieve toetsing (alle onderdelen worden beoordeeld op de schaal o-v-rv-g)
- Portfolio opdrachten:
1. Literatuurvragen en antwoorden
2. Praktijkopdrachten
3. Reflectieverslag
4. Pitch over persoonlijke ontwikkeling, theorie en functioneren in de eigen praktijk
De eindbeoordeling wordt vastgesteld op basis van de beoordeling op de selectieve toetsing en wordt gegeven op de schaal o-v-rv-g.
Afronding opleiding
De opleiding wordt afgerond met een certificaat als de eindbeoordeling minimaal een voldoende is, en de deelnemer minimaal 90% van de (online) bijeenkomsten aanwezig is geweest.
Daarnaast moet je aan een aantal voorwaarden voldoen om het certificaat te ontvangen, zoals aanwezigheid bij en voldoende bijdrage aan de (online)lessen.Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- Datums15 fysieke lesdagen van 9.30 - 16.30 uur in Utrecht.
11 online bijeenkomsten op donderdag van 16.30 - 17.30 uur.
7 intervisie bijeenkomsten van 1,5 uur.
Circa 8 - 10 uur studiebelasting per week.
Fysieke lesdagen:
Ma. 25 november 2024 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 17 december 2024 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 14 januari 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 28 januari 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 4 februari 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 11 maart 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 25 maart 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 1 april 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 15 april 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 22 april 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 13 mei 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 3 juni 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 24 juni 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 9 september 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Di. 23 september 2025 van 9.30 - 16.30 uur
Online bijeenkomsten:
Do. 12 december 2024 van 16.30 - 17.30 uur, online
Do. 9 januari 2025 van 16.30 - 17.30 uur, online
Do. 23 januari van 16.30 - 17.30 uur, online
Do. 6 maart van 16.30 - 17.30 uur, online
Do. 20 maart van 16.30 - 17.30 uur, online
Do. 10 april van 16:30 - 17:30 uur, online
Do. 17 april van 16.30 - 17.30 uur, online
Do. 8 mei van 16.30 - 17.30 uur, online
Do. 22 mei van 16.30 - 17.30 uur, online
Do. 19 juni van 16.30 - 17.30 uur, online
Do. 4 september van 16.30 - 17.30 uur, online
Do. 18 september van 16.30 - 17.30 uur, online
Datums zijn onder voorbehoud. - Accreditatie
- Registerplein - Registratie Sociaal Professionals145,5 punten deskundigheidsbevordering GGZ-Agogen, 145,5 punten deskundigheidsbevordering Maatschappelijk Werkers, 145,5 punten deskundigheidsbevordering Psychodiagnostisch Werkenden, 145,5 punten deskundigheidsbevordering Sociaal Werker
- SKJ hbo - Herreg. Jeugdzorgwerker/Jeugd- en gezinsprofessionals143,2 punten Formeel leren - Blended learning
- (Her)registratie Vaktherapeut - Register Vaktherapie75 punten beroepsspecifieke bij- en nascholing vooraf geaccrediteerd
- V&V - Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden105 punten scholing GGZ, 105 punten scholing Jeugdverpleegkunde, 105 punten scholing SPV, 105 punten scholing Verstandelijk gehandicapten zorg
- VSR - Herregistratie Verpleegkundig Specialist90 punten scholing Verpleegkundig specialist
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Eerstelijnspsycholoog NIP
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- Toegepast psycholoog
- POH-GGZ
- Ggz-agoog
- Verpleegkundig specialist
- Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
- Jeugdverpleegkundige
- Hbo-verpleegkundige
- Jeugdzorgwerker
- Sociaal pedagogisch hulpverlener
- Social worker
- Maatschappelijk werker
- Diagnostisch werkende
- Vaktherapeut (speltherapie)
- Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
-
Docenten
drs. Marc Bosma
Marc Bosma is Gz-psycholoog Programma Dubbel Diagnostiek Vught en Senior beleidsmedewerker Mental Health Caribbean. Hij is geïnteresseerd in de vraag hoe mensen
met autisme en een verslavingsprobleem passend ondersteund kunnen worden bij het versterken van grip op hun leven.
Samen met Johan van Zanten schreef hij het boek 'GRIP: aan de slag met verslaving en stress bij autisme', waarvoor zijn ervaringen in de dagelijkse praktijk in combinatie met kennis over
effectieve verslavingsbehandeling vormen de basis vormden.
Bosma is tevens programmamanager van de programmanlijn autisme & verslaving en bij Novadic-Kentron actief betrokken bij de landelijke stichting Cass 18+: een netwerk van professionele ggz-hulpverleners dat zich inzet voor verbetering van de diagnostiek en behandeling van autisme bij volwassenen in Nederland.Lees meerdrs. Matt van der Reijden
Matt van der Reijden is (kinder- en jeugd)psychiater, psychotherapeut, coach en docent. Hij is gedurende meer dan 10 jaar werkzaam geweest bij het dr Leo Kannerhuis en werkt nu als zelfstandige voor verschillende organisaties.
Lees meerdrs. Welmoed Visser-Korevaar
Welmoed Visser-Korevaar is NVO orthopedagoog en seksuoloog NVVS. Ze werkt sinds 2005 vanuit haar eigen praktijk Orthopedagogisch adviesbureau Welmoed en werkt onder andere in opdracht van het CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise) door het hele land. Als seksuoloog NVVS doet ze onderzoek naar verstoringen in de seksuele ontwikkeling en biedt ze behandeling aan cli+euml;nten met een verstandelijke beperking en/of autisme. Daarnaast is ze behandelaar van het Vat van zelfwaardering (ook bij mensen met LVB). Ze geeft regelmatig scholingen, trainingen en lezingen op het gebied van seksualiteit, intimiteit en relatievorming bij mensen met een verstandelijke beperking en/of autisme.Lees meerdr. Richard Vuijk
Dr. Richard Vuijk is klinisch psycholoog-psychotherapeut. Hij is werkzaam bij Sarr Autisme Rotterdam, TOP-GGZ gecertificeerd ggz-team voor mensen met autisme, onderdeel van Antes en Parnassia Groep. Hij is eigenaar van AutismeSpectrumNederland van waaruit hij o.a. scholing op het gebied van autisme verzorgt. Als docent is hij werkzaam bij RINO Amsterdam, RINO Groep Utrecht, RINO Zuid en Parnassia Academie. Richard is gespecialiseerd in autismespectrumstoornis (ASS) en persoonlijkheidspathologie bij volwassenen. In 2022 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op zijn proefschrift Adults with autism spectrum disorder: Diagnostic assessment, personality (pathology), and psychotherapy. Richard kreeg op het internationale schematherapiecongres in 2018 de Jeffrey Young Investigator Award voor zijn onderzoek naar schematherapie bij volwassenen met autisme en comorbide persoonlijkheidsstoornis. In 2022 is hij benoemd tot docent van het jaar in de opleiding tot klinisch neuropsycholoog bij de RINO Groep. In 2023 verschenen van zijn hand de derde geheel herziene druk van het Nederlands Interview voor Diagnostiek van Autismespectrumstoornis (NIDA) bij volwassenen - Handleiding en Interview en in 2018 de Werkwijzer - Psychodiagnostiek Autismespectrumstoornis volwassenen. Lees meerMischa Wink MSc
Mischa Wink is Orthopedagoog-generalist NVO. Ze is directie-bestuur en regiebehandelaar bij Stichting Mischa Wink. Mischa Wink heeft een specifieke expertise op het gebied van puberteit en seksualiteit bij autisme en is seksuoloog i.o. Vanuit haar expertise heeft ze Methode Pubermind ontwikkeld. Binnen de Stichting biedt Mischa Wink behandeling en diagnostiek aan kinderen en jongeren met autisme en hun systeem. Tevens biedt Mischa behandeling aan (jong)volwassenen met specifieke hulpvragen (seksualiteit, trauma, agressie). Daarnaast is Mischa autismespecialist en aan de RINO Groep verbonden als hoofddocent voor de autismeopleiding.Lees meerdrs. Johan van Zanten
Johan van Zanten is Gz-psycholoog/regiebehandelaar bij Novadic-Kentron. Hij is geïnteresseerd in de vraag hoe mensen
met autisme en een verslavingsprobleem passend ondersteund kunnen worden bij het versterken van grip op hun leven.
Zijn ervaringen in de dagelijkse praktijk in combinatie met kennis over
effectieve verslavingsbehandeling vormen de basis voor het boek 'GRIP: aan de slag met verslaving
en stress bij autisme' dat hij samen met Marc Bosma schreef.
Van Zanten is tevens programmamanager van de programmanlijn autisme & verslaving en bij Novadic-Kentron is hij actief betrokken bij de landelijke stichting Cass 18+: een netwerk van professionele ggz-hulpverleners dat zich inzet voor verbetering van de diagnostiek en behandeling van autisme bij volwassenen in Nederland.Lees meer - LiteratuurVerplichte literatuur:
- Blijd-Hoogewys, E., Monsma, M., & Swets, M. (2021). Behandeling van volwassenen met een autismespectrumstoornis 2. Amsterdam, Hogrefe.
- Van Staveren, R. (2018). Hart voor herstel. Utrecht, De Tijdstroom.
- Beenackers, M., & Van der Rol, T. (2020). Zoektocht naar jezelf. Gratis te downloaden op lister.nl en Zelfmanagement bij autisme - Kenniscentrum PhrenosKenniscentrum Phrenos
- Peeters, W. (2019). Autisme in het gezin: Het gezin als hefboom voor verandering. Antwerpen, Maklu Uitgevers.
- Reviews