Supervisorencursus psychotherapie  (B2535)

€ 1.295

Selecteer uitvoering:
Inschrijven wachtlijst

Mogelijk t/m 6 december 2024

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Supervisie geven vraagt specifieke vaardigheden. In deze cursus leer je om te coachen op competenties en om het leerproces op allerlei manieren te bevorderen. Je ontdekt hoe je moeilijke situaties aanpakt en hoe je gebruik maakt van de interactieprocessen tussen jou en je supervisant. Met deze vaardigheden kom je zowel in individuele als in groepssupervisie goed beslagen ten ijs.
 
  • Inhoud

    Het kunnen geven van supervisie vraagt specifieke vaardigheden. Het gaat niet alleen om coaching op specifieke competenties, maar ook om het beoordelen van geschiktheid van de supervisant voor het vak. Belangrijk is dat de supervisie aansluit bij het geleerde in de opleiding, de behandelpraktijk en de persoon van de supervisant. Het cursusprogramma sluit aan bij de ontwikkelingen in de BIG-opleidingen: er is aandacht voor het sturen op en toetsen van competenties en er wordt aandacht besteed aan groepssupervisie.

    Onderwerpen die aan de orde komen:

    • opleidingscontext van de supervisant: zijn/haar praktijk, de opleidingseisen
    • theorieën over supervisie en didactische concepten in supervisie
    • superviseren over specifieke vaardigheden en methoden
    • superviseren over de werkrelatie met de cliënt
    • schakelen tussen aandacht voor de cliënt (de behandeling) en de supervisant (en zijn/haar leerproces)
    • hoe te handelen bij onvoldoende ontwikkeling en functioneren van de supervisant
    • reflectie: waarover kunt u goed en minder goed superviseren, wat is uw eigen stijl?
    • formatieve en selectieve beoordeling in de supervisie: feedback, volgen en toetsen

    Deze cursus is onderdeel van de registratie tot supervisor VGCt en NVP.

     

    Wat leer je?

    • Je leert het vormgeven van supervisie, zowel qua condities en afspraken als qua proces
    • Je leert een veilig en uitdagend leerklimaat vestigen in supervisie
    • Je leert werken met werkvormen die feedback bevorderen, zoals opnames, live-supervisie, rollenspel en modelling
    • Je wordt bewust van je eigen stijl en hierin kunnen variëren aansluitend bij wat nodig is voor het leerproces van de supervisant
    • Je leert moeilijke situaties hanteren, zoals onvoldoende functioneren van de supervisant, ethische en tuchtrechtelijke kwesties, en problemen in de relatie supervisor-supervisant
    • Je leert het leerproces in de beroepspraktijk van de supervisant bevorderen
    • Je leert het onderkennen en bespreken van parallelprocessen in supervisie en gesuperviseerde behandelingen, en gebruik kunnen maken van de positieve dan wel belemmerende interactieprocessen tussen supervisor en supervisant
    • Je kunt sturen op competenties van de supervisant

    Werkwijze

    Er wordt gebruik gemaakt van korte theoretische inleidingen en rollenspellen. Er wordt gewerkt met opnames en sessieverslagen van de cursisten, met onderlinge feedback op elkaars opnames. Je formuleert leerdoelen en ontwikkelpunten en reflecteert op je eigen stijl als supervisor. Doordat er maximaal 12 deelnemers zijn, is er veel ruimte om aan te sluiten bij individuele vragen en leerpunten van de deelnemers.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datums

    Datums

    Vr. 10 januari 2025 van 10.00 - 17.00 uur

    Vr. 17 januari 2025 van 10.00 - 17.00 uur

    Vr. 24 januari 2025 van 10.00 - 17.00 uur

    Vr. 7 februari 2025 van 10.00 - 17.00 uur



    (Omvang: 24 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Beroepsregistratie

    Na het volgen van deze cursus kun je je registreren als supervisor psychotherapie in het NVP-supervisorenregister indien je tevens aan de volgende voorwaarden voldoet: (a) minimaal vijf jaar ingeschreven in het BIG-register als psychotherapeut, klinisch psycholoog of psychiater, (b) (gemiddeld) minimaal acht uur per week uitvoeren van psychotherapeutische behandelingen, (c) tijdens (na minimaal 2 dagdelen van de cursus te hebben gevolgd) of na deze supervisiecursus een jaar supervisie geven aan minimaal 2 supervisanten (met BIG-registratie of daartoe in opleiding) onder supervisie van een NVP-leersupervisor (d) er geen sprake is van opgelegde sancties door het tuchtcollege of justitie voor verwijtbaar beroepsmatig handelen (een ‘waarschuwing’ van het Tuchtcollege is geen bezwaar voor inschrijving). N.B. Gz-psychologen kunnen wel deelnemen aan deze cursus, maar zij kunnen zich NIET in laten schrijven in het NVP-supervisorenregister. - Je registreren als supervisor cognitief gedragstherapeut VGCt indien je minimaal drie jaar lid bent van de VGCt. Voor cognitief gedragstherapeuten VGCt geldt deze cursus enkel als vooropleidingseis voor het supervisorschap VGCt, je ontvangt hiervoor geen punten. Nascholing: deze supervisorencursus kan meetellen als nascholing voor supervisoren VGCt.

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
    LET OP: We zijn gebonden aan de regels omtrent afwezigheid van de accrediterende verenigingen, aan het maken van een inhaalopdracht zijn extra kosten gebonden, deze bedragen €375.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Psychiater
    Psychotherapeuten, Gz-psychologen*, klinisch psychologen en psychiaters, die minimaal drie jaar zijn ingeschreven in het BIG-register of cognitief gedragstherapeuten die BIG-geregistreerd zijn en minimaal drie jaar lid zijn van de VGCt.

    * Gz-psychologen kunnen wel deelnemen aan deze cursus, maar zij kunnen zich NIET in laten schrijven in het NVP-supervisorenregister.

    Men dient minimaal 8 uur per week werkzaam te zijn als psychotherapeut/ psychiater/ klinisch psycholoog / of Gz-psycholoog (psychotherapeutische behandeling van cliënten/cliëntsystemen).

  • Docenten
    drs. José van Reijen

    drs. José van Reijen

    José van Reijen is klinisch psycholoog en psychotherapeut, supervisor en docent NVP, VGCt en NVGP. Zij is werkzaam in de eigen praktijk en als docent in de BIG-opleidingen, daarnaast geeft zij door de NVP en VGCt erkende supervisorencursussen.Lees meer
    dr. Katrien van de Vijfeijken

    dr. Katrien van de Vijfeijken

    Katrien van de Vijfeijken is klinisch psycholoog en psychotherapeut. Zij is Chef de clinique van het LUBEC-Ambulatorium van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden, directeur van de Stichting PDBO Randstad en waarnemend hoofdopleider GZ K&J opleiding regio Leiden.


    Fotograaf: Oogst FotografieLees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur
    • Beunderman, R. , Colijn S., Geertjens. L. & Van der Maas, F.M.B. (2016). Theorie en praktijk van supervisie. Utrecht: De Tijdstroom. ISBN 9789058983077
  • Reviews