Postmaster opleiding speltherapie: Spel als psychotherapeutische interventie  (SL25A)

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Naar volgende datum
Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Kinderen drukken zich het beste uit in hun spel. Zo kunnen zij hun gevoelens en (nare) ervaringen uitspelen, nieuw gedrag uitproberen, en een andere kijk op zichzelf en de gebeurtenissen om hen heen ontwikkelen. In deze opleiding Speltherapie maak je diepgaand kennis met spelpsychotherapeutische inzichten en technieken, en leer je ook de specifieke manier van kijken, denken en handelen toepassen die jou tot een vakkundige speltherapeut maakt.
 
  • Inhoud

    Middels spel kun je kinderen helpen om op een andere manier met hun moeilijke situaties om te gaan, hun angsten te verminderen, hun gevoelens te leren verwoorden en trauma’s te verwerken. Hierdoor kan de vaak gestagneerde ontwikkeling van een kind weer op gang komen. Bij dit proces heb je als behandelaar de ouders hard nodig. Daar wordt in deze opleiding dan ook ruim aandacht aan besteed.
    Ook leer je hoe je als behandelaar een relatie opbouwt met een kind waarin hij of zij zich veilig voelt, zijn situatie volledig leert begrijpen en vanuit daar mogelijkheden vindt om met zijn of haar situatie en gevoelens om te gaan.

    Onderwerpen die aan de orde komen:

    • speltheorie
    • therapeutisch kader
    • speldiagnostiek
    • betekenisanalyse
    • speltechnieken
    • afstemmen met ouders
    • spelgenogram
    • spel bij specifieke doelgroepen (trauma, hechting, kinderen met een beperking)
       
    Deze cursus is géén opleiding tot het beroep psychotherapeut. Na het volgen van deze opleiding mag je de titel spelpsychotherapeut alleen voeren als je al een BIG-registratie als psychotherapeut hebt.

    Wat leer je?

    • Je doet ervaring op met spel gebruiken in diagnostische processen.
    • Je doet inzicht op over spel als aanvullend behandelmiddel in je toolbox.
    • Je leert werken met spel in behandelingen bij kinderen met enkelvoudige en complexe problematiek.
    • Je ontwikkelt vaardigheden in ouders actief te betrekken in het behandelproces van het kind.

    Werkwijze

    Theorie en praktische oefening
    Iedere klassikale lesdag staat een nieuw onderwerp centraal, waarbij theorie en praktijkoefeningen elkaar afwisselen. De analyse van de betekenis van het spelmateriaal met de daarbij behorende interventies vormen de rode draad en komen iedere les terug. Dit betekent dat van jou wordt verwacht dat je gefilmde spelsessies kunt inbrengen; (verbatim) uitgewerkte vignetten is eventueel ook mogelijk.

    Eigen spelervaring en intervisie
    De opleiding heeft naast bovengenoemde onderwerpen (13 lesdagen), één dag ‘eigen spelervaring’ en twee intervisiedagen. De lesdagen met ‘eigen spelervaring’ vinden plaats in een instelling met spelkamer. Iedere deelnemer zal op deze lesdag zelf ervaren hoe het is om als cliënt in een spelkamer te mogen spelen.

    Tijdens de intervisiedagen wordt in twee subgroepen gewerkt. Elke subgroep wordt begeleid door een docent. Iedere deelnemer brengt met beeldmateriaal een eigen casus in, die in de subgroep grondig wordt besproken.

    De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Deze opleiding kan niet als incompany in jouw organisatie gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums
    Vr. 24 januari 2025 van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 7 februari van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 14 februari van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 14 maart van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 28 maart van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 11 april van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 9 mei van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 23 mei van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 6 juni van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 20 juni van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 27 juni van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 5 september van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 19 september van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 3 oktober van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 17 oktober van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 7 november van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Vr. 21 november van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht



    De reserve data zijn: 4 juli en 28 november 2025. De data zijn nog onder voorbehoud.



    (Omvang: 102 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    Deze opleiding is bedoeld voor gedragswetenschappers die werken met kinderen tussen de 3 en 11 jaar, inclusief kinderen (en volwassenen) met een licht verstandelijke beperking.

  • Docenten
    Emilie Beckers-Galjema MSc

    Emilie Beckers-Galjema MSc

    drs. Linda Klein

    drs. Linda Klein

    Linda Klein is Orthopedagoog Generalist, klinisch psycholoog BIG, gespecialiseerd in kinder- en jeugdpsychotherapie en supervisor/leertherapeut (VKJP). Linda is werkzaam binnen het Psychotherapeuten Team Bussum.

    Lees meer
    Mechel Oortgijs MSc

    Mechel Oortgijs MSc

    Mechel Oortgijs is Gz-psycholoog BIG en orthopedagoog. Zij  is werkzaam bij expertisecentrum Advidium; polikliniek van ‘s Heeren Loo. Daarnaast heeft Mechel een eigen buitenpraktijk voor therapie, ouderbegeleiding en supervisie.Lees meer
    drs. Els van der Ploeg

    drs. Els van der Ploeg

    Els van der Ploeg is klinisch psycholoog/psychotherapeut, supervisor VKJP en praktijkopleider. Zij is werkzaam bij Yulius bij de polikliniek en kliniek voor kinderen en jongeren met trauma en hechtingsproblematiek.Lees meer
    drs. Femke Versseput

    drs. Femke Versseput

  • Literatuur
    Verplichte literatuur:
    • Groothoff, E., Jamin, H. & De Beer-Hoefnagels, E. (2009) Spel in psychotherapie: theorie, techniek en toepassing. Van Gorcum, Assen. ISBN 9-789023-245872. (Dit boek is soms niet beschikbaar, je wordt door ons geïnformeerd als het boek alsnog beschikbaar komt)
    • Gil, E. (2006). Helping abused and traumatized children, Integrating directive and nondirective approaches, New York, London. The Guilford Press. ISBN: 9781609184742
    • Struik, A (2021 derde editie) Slapende honden? Wakker maken! Een behandelmethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Pearson Benelux B.V. EAN: 9789043038751 
  • Reviews