Imaginatie en Rescripting met kinderen, jeugdigen en volwassenen  (A2547)

Fotoshoppen met problemen

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Naar volgende datum
Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert hoe je de ervaringen achter een klacht snel kunt opsporen en behandelen met IR en enkele verwante technieken. Daarmee geef je mensen de kans om los te komen van trauma, angst, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en/of eetstoornissen.
 
  • Inhoud

    Imaginatie en Rescripting (IR) is een behandeltechniek die o.a. gehanteerd wordt binnen schemafocused behandelingen. Deze techniek richt zich op het verbeelden en veranderen (rescripten) van beladen (herinnerings)beelden. Door het verminderen van de impact van stoornis gerelateerde herinneringen of gevreesde gebeurtenissen kunnen psychische klachten verminderen. Een ingrijpende levensgebeurtenis of gevreesde ervaring wordt als het ware zodanig gefotoshopt dat het slechts een neutraal (herinnerings)beeld zonder impact wordt.

    De techniek is ook los van de schemafocused praktijk te hanteren en is in toepasbaarheid en effectiviteit goed te vergelijken met EMDR. Daarmee is IR niet alleen inzetbaar voor traumabehandelingen, maar ook voor alle stoornissen en problemen waar ingrijpende levenservaringen van invloed zijn. Te denken valt aan angsten, depressie, agressieproblemen, somatoforme stoornissen en eetstoornissen en bij een gering gevoel van eigenwaarde. Uit studies blijkt dat IR soms zelfs effectiever is dan EMDR. De methodiek kan ook gehanteerd worden in combinatie met EMDR en is bruikbaar in het werken met zowel kinderen, jeugdigen als volwassenen. In de cursus gaan we in op het bestaande protocol en wordt uitleg gegeven en geoefend met een enigszins aangepast eenvoudiger en vriendelijker protocol. 

    Er wordt aandacht besteed aan theorie en rollenspel met betrekking tot:

    • Stress, het brein, window of tolerance en de relatie met problemen, stoornissen en kerncognities
    • Het opsporen van ervaringen/beelden die een rol spelen in de totstandkoming en het onderhouden van problemen
    • Het opsporen van ervaringen/beelden die herstellend zijn
    • De cliënt als acteur, regisseur en toeschouwer
    • Photoshoptechnieken: Imaginatie en Rescripting en andere mogelijkheden
    • Voorwaarden, voorkeuren en mogelijke problemen bij het werken met de verschillende fotoshoptechnieken
    • De toepassing van fotoshoptechnieken binnen therapeutische methodes (EMDR, CGT, schemafocused, oplossingsgericht)
    De terugkomochtend staat in het licht van ervaringen en knelpunten in diagnostiek en behandeling aan de hand van door de deelnemers aangeleverde casuïstiek. Het is mogelijk, afhankelijk van de groepssamenstelling, om deze ochtend online mee te doen. De docent stemt dit met de groep af tijdens lesdag één.

    Wat leer je?

    Na afloop van de cursus :

    • heb je kennis van een referentiekader (m.b.t. ingrijpende levensgebeurtenissen, stress, zelfbeeld en klachten) dat ook aan de cliënt makkelijk uit te leggen is.
    • ben je in staat voor de klacht relevante levensgebeurtenissen of door de cliënt gevreesde relevante gebeurtenissen snel op te sporen.
    • ben je vertrouwd met en beheers je de techniek van Imaginatie en Rescripting en enkele verwante 'fotoshoptechnieken'.

    Werkwijze

    Er wordt aandacht besteed aan theorie en rollenspel met betrekking tot:

    • Stress, het brein, window of tolerance en de relatie met problemen, stoornissen en kerncognities
    • Het opsporen van ervaringen/beelden die een rol spelen in de totstandkoming en het onderhouden van problemen
    • Het opsporen van ervaringen/beelden die herstellend zijn
    • De cliënt als acteur, regisseur en toeschouwer
    • Photoshoptechnieken: Imaginatie en Rescripting en andere mogelijkheden
    • Voorwaarden, voorkeuren en mogelijke problemen bij het werken met de verschillende photoshoptechnieken
    • De toepassing van photoshoptechnieken binnen therapeutische methodes (EMDR, CGT, schemafocused, oplossingsgericht)
       
    De terugkomochtend staat in het licht van ervaringen en knelpunten in diagnostiek en behandeling aan de hand van door de deelnemers aangeleverde casuïstiek. Het is mogelijk, afhankelijk van de groepssamenstelling, om deze ochtend online mee te doen. De docent stemt dit met de groep af tijdens lesdag één.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. Wij hebben deze cursus incompany uitgevoerd voor o.a. Jeugd GGZ Dimence te Deventer.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Omvang

    2 donderdagen, 1 dag van 9.30-16.30 uur en 2 dag van 9.30-12.30 uur (hybride)

    Datums

    9 januari en 20 februari 2025

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Psychiater
    • Arts
    • Vaktherapeut (beeldende therapie)

  • Docenten
    drs. Gertjan van Hinsberg

    drs. Gertjan van Hinsberg

    Gertjan van Hinsberg is Gz-psycholoog, psychotherapeut, systeemtherapeut en EMDR-practitioner. Hij is werkzaam bij RIO zorg in Den Haag.Lees meer
  • Literatuur

    Tijdens de cursus dien je te beschikken over het volgende boek:

    De cursuskosten zijn exclusief eventueel aan te schaffen literatuur (ongeveer € 40,-)

    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.

  • Reviews