De pubertijd en jongvolwassenheid zijn pittige levensfases vollichamelijke, sociale, emotionele en cognitieve veranderingen. Deze levensfases zijn voor jongeren met autisme zeer uitdagend, gezien hun specifieke moeite met veranderingen. In deze fases wordt verwacht dat de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling grote sprongen vooruit maken, aangezien deze de basis vormen voor belangrijke ontwikkeltaken zoals het volbrengen van een opleiding, het opbouwen en onderhouden van een sociaal netwerk en het verwerven van zelfstandigheid op gebieden als wonen en werken. Omdat de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling van jongeren met autisme meestal anders verlopen, vormen de hiermee gepaard gaande ontwikkeltaken voor jongeren met autisme vaak een obstakel. Het is belangrijk om in het begeleiden van pubers en adolescenten in deze levensfase evidence-based methoden te gebruiken. Op het gebied van de psycho-seksuele ontwikkeling kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Ik Puber, een individueel begeleidingsprogramma, dat reeds uitvoerig werd onderzocht. Ook word je op de hoogte gebracht over gerelateerde aankomende evidence-based methoden zoals STAP, PEERS en DiSCoVR.
Evidence-based begeleiden van pubers met autisme in de psycho-seksuele ontwikkeling (A1932)
Ik Puber
Inschrijven is niet (meer) mogelijk
- Inhoud
Wat leer je?
- Kennis en vaardigheden over belangrijke ontwikkeltaken die horen bij de pubertijd en jong-volwassenheid en de optimale evidence-based begeleiding hierin van mensen met autisme
- Kennis over het nut van evidence-based en/of preference-based methoden in het algemeen.
- Kennis en vaardigheden in het uitvoeren van de evidence-based interventie Ik Puber (bevorderen psycho-seksuele gezondheid)
Werkwijze
- Autisme in de pubertijd en de fase van puber naar volwassene
- Ontwikkeltaken (overgangen van primair naar secundair onderwijs en van onderwijs naar werk, maken en houden van vrienden, etc.)
- Psycho-seksuele ontwikkeling van jongeren (met en zonder autisme)
- Zelfstandigheidsontwikkeling van jongeren (met en zonder autisme)
- Belang van evidence-based methoden
- Uitvoeren van de interventie Ik Puber op basis van kennis over de evidence based aanpak en de vaardigheden/attitude om jongeren met autisme te begeleiden
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. Wij hebben deze cursus incompany uitgevoerd o.a. voor een aantal teams van Kwintes. Vraag een offerte aan.
- Kennis en vaardigheden over belangrijke ontwikkeltaken die horen bij de pubertijd en jong-volwassenheid en de optimale evidence-based begeleiding hierin van mensen met autisme
- Datums
Omvang
1 maandag en 1 dinsdag van 09:30 tot 16:30 uur en een terugkomdag op maandag van 09:30 tot 12:30 uurDatums
9 en 10 september en 16 december 2019Locatie
Utrecht - Accreditatie
- Registerplein - Registratie Sociaal Professionals15 punten GGZ-agoog, 15 punten maatschappelijk werkers, 15 punten sociaal-agogen
- SKJ hbo - Herreg. Jeugdzorgwerker/Jeugd- en gezinsprofessionals8 punten
- V&V - Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden15 uur GGZ, 15 uur jeugdverpleegkunde, 15 uur kinderverpleegkunde, 15 uur SPV
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Ggz-agoog
- Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
- Jeugdverpleegkundige
- Jeugdzorgwerker
- Sociaal pedagogisch hulpverlener
- Social worker
- Maatschappelijk werker
-
Docenten
dr. Kirstin Greaves-Lord PhD
Kirstin Greaves-Lord is senior onderzoeker bij Jonx Autisme en Yulius Autisme en Universitair docent aan de afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van het Erasmus Medisch Centrum. Zij is hoofd van de Academische Werkplaats Autisme en het gezamenlijke onderzoeksprogramma autisme van Yulius Autisme, Jonx Autisme en de Afdeling Kinder- & Jeugdpsychiatrie/psychologie van het Erasmus MC - Sophia. Sinds haar promotie in 2007 heeft zij diverse onderzoeksprojecten over autisme opgezet en uitgevoerd die allemaal betrekking hadden op de puberteitsontwikkeling en begeleiding/behandeling in ontwikkeltaken.
Lees meer - LiteratuurBoudesteijn, F., Van der Vegt, E. J. M., Visser, K., Tick, N. & Maras, A. (2012). Psychoseksuele ontwikkeling bij adolescenten met een autismespectrumstoornis: Ik Puber-training. Assen: Van Gorcum BV. ISBN: 9789023249085
- Reviews