Opleiding Dagdroomtherapie Katathym Imaginatieve Psychotherapie en Begeleiding (KIPB), Basistraject  (KB25A)

€ 3.195

Inschrijven

Mogelijk t/m 13 januari 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
In deze opleiding leer je hoe en wanneer je symbolisering via een dagdroom op gang brengt en integreert in diagnostiek en behandeling. Zelfervaringsoefeningen verrijken het leerproces aanzienlijk en maken je een veelzijdiger behandelaar of begeleider. Katathym Imaginatieve Psychotherapie & Begeleiding (KIPB), ook wel Symbooldrama of Dagdroomtherapie genoemd, is een behandelmethode waarbij je via imaginatie werkt met innerlijke beelden en symbolen.
 
  • Inhoud

    Wat is Katathym Imaginatieve Psychotherapie en begeleiding (KIPB)?
    Katathym Imaginatieve Psychotherapie & Begeleiding (KIPB) is een psychodynamische methodiek die ontwikkeld is door Hanscarl Leuner. Katathym betekent bezield, ofwel vol van affect. Imaginatief geeft aan dat in deze therapievorm het werken met innerlijke beelden - ook wel dagdromen genoemd - centraal staat. De methode berust op drie, onderling verweven, elementen: de imaginatie, de specifieke en aandachtsgerichte begeleidingsstijl van de therapeut en de affect-geladen beleving van de beelden. Met KIPB kun je onbewuste motivaties, fantasieën, wensen, innerlijke conflicten, afweermechanismen alsook vitaliteit blootleggen en samen met een empathisch begeleidende therapeut bewerken

    Hoe werkt het?
    Na een lichte ontspanningsoefening wordt de cliënt gevraagd om zich aan de hand van een motief uit de natuur een voorstelling te maken en hierover te vertellen. Hierna wordt thuis of ter plekke, een tekening naar aanleiding van de dagdroom gemaakt. Tijdens het tekenen en nabespreken werkt de dagdroom nog door en komen er soms nog andere aspecten naar voren. De problematiek kan binnen het beeld op een veilige, symbolisch verhulde manier verwerkt en bewerkt worden. Een dagdroom is niet gebonden aan logica en wetmatigheden (ruimte, tijd, taal) en geeft grote bewegingsvrijheid.
    Het droombeeld is een verdichting en symboliseert een patroon dat uit verschillende lagen bestaat. Het kan iets symboliseren van een actuele probleemsituatie en tegelijkertijd diepere, eerder opgebouwde patronen in zich dragen. Via een dagdroom kan de cliënt innerlijke bronnen aanboren en de eigen creativiteit wordt aangewakkerd om problemen op te lossen. De cliënt krijgt vertrouwen in eigen kracht en mogelijkheden en kan nieuw gedrag uitproberen in de dagdroom. Ook heeft de cliënt een herstructurerende, relationele ervaring in contact met de therapeut.

    Breed toepasbaar
    Het werken met dagdromen is effectief bij zowel kinderen (vanaf ca. 5 jaar) als volwassenen en kun je toepassen in vrijwel alle werksettingen. In de praktijk is gebleken dat imaginatie/verbeelding ook goed inzetbaar is in situaties van (kortdurende) begeleiding, coaching, zingevingsvragen en bij ondersteuning in de huisartsenpraktijk.

    Op de website van de Vereniging ter Bevordering van Symbooldrama staat meer informatie over KIPB.
     

    De volgende onderwerpen komen aan bod:

    • Theorie, zoals door HC. Leuner ontwikkeld, en recente theorie-ontwikkelingen;
    • Hanteren van symboliseringsprocessen;
    • Induceren en begeleiden van aandachtsgerichtheid;
    • Aanbieden en opbouwen van motieven;
    • De specifieke begeleidingsstijl;
    • Omgaan met getekende dagdromen en andere verdiepende technieken;
    • Ervaring opdoen in zowel de cliënt- als therapeuten/begeleidersrol om zo vertrouwd te raken met het verbeeldingsproces;
    • Indicaties en contra-indicaties voor KIPB.

    De specifieke begeleidingsstijl kenmerkt zich door:

    • Een goed afgestemde en invoelende attitude op hypnoïde niveau;
    • Vertrouwen in het ontvouwen van het beeld;
    • De bereidheid om conflictueus materiaal te helpen ervaren in afwachting van de kracht van de verbeelding hierbij (Wait, Watch, Wonder);
    • Een verkennende, cliëntgerichte houding, zoekend hoe de cliënt met dit motief wil omgaan;
    • De bereidheid om proefhandelen te ondersteunen;
    • Een spiegelende houding en gepast doorvragen.
    Aanvullende leertrajecten mogelijk
    Indien je je eerst meer wilt oriënteren op wat Symbooldrama inhoudt en onderzoeken of je je wilt bekwamen in deze methodiek middels de Basisopleiding, is er de mogelijkheid om vooraf de Introductiedag over Dagdroomtherapie/KIPB, Imaginatie en symbooldrama (KIPB), te volgen bij de RINO Groep.

    Aansluitend op de Basisopleiding wordt een vierdaags supervisietraject aangeboden. Dit wordt vermeld op de site van Vereniging ter Bevordering van Symbooldrama en is niet inbegrepen bij deze opleiding.

    Als je na het basistraject, inclusief de supervisie, de opleiding verder wil voortzetten, is het mogelijk via de vereniging een vervolgtraject tot KIP-psychotherapeut of KIB-begeleider te volgen. Desgewenst adviseren de docenten je tijdens de opleiding graag over een voor jou passende route.

    Wat leer je?

    Je leert in deze opleiding

    • Hoe en wanneer symboliseringsprocessen op gang te brengen;
    • De symboliseringprocessen te integreren in de diagnostiek;
    • De symboliseringsprocessen te integreren in het behandeltraject;
    • De basistechnieken (o.a. symboolgevoeligheid, zintuiglijk/lichaamsgericht werken in en buiten de verbeelding);
    • De psychodynamisch georiënteerde theorie toe te passen;
    • Onderbouwd een motief te kiezen voor de dagdroom;
    • De specifieke begeleidingsstijl toe te passen, empathisch volgend in het beeld, structuur en veiligheid bieden, verdiepende technieken toepassen;
    • Wat het is om ervaringsgericht te werken. Dit door eerst zelf een motief te dagdromen en daarna samen na te denken en te reflecteren over de betekenis;
    • De eigen ervaringen met deze methode middels reflectie en feedback te integreren.

    Werkwijze

    Ervaringsgericht
    De opleiding is theoretisch stevig onderbouwd en sterk ervaringsgericht. Tijdens de lesdagen wordt veel praktisch geoefend, waarbij je je afwisselend verplaatst in de rol van behandelaar/begeleider en de rol van cliënt. Door zelf ook de imaginaties te doorlopen ervaar je het perspectief van de cliënt en het krachtige effect van de katathyme imaginatie.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze opleiding volgen? Dat kan! Deze opleiding kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums
    Ma 27 januari 2025 van 09:30-16:30
    Ma 10 maart 2025 van 09:30-16:30
    Ma 7 april 2025 van 09:30-16:30
    Ma 12 mei 2025 van 09:30-16:30
    Do 5 juni 2025 van 09:30-16:30
    Ma 30 juni 2025 van 09:30-16:30
    Ma 15 september 2025 van 09:30-16:30
    Ma 6 oktober 2025 van 09:30-16:30

    Ma 3 november 2025 van 09:30-16:30 (reservedag)

    (omvang 48 uur)

    Locatie: Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Psychiater
    • POH-GGZ
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Vaktherapeut
    In de praktijk blijkt dat de deelnemers uit de diverse disciplines elkaar goed aanvullen en op verschillende terreinen van elkaar leren. Ook deelnemers met een andere achtergrond (denk bijvoorbeeld aan KP’er, activiteitenbegeleider, psychomotorisch therapeut, speltherapeut) met de juiste voorkennis en ervaring, zijn van harte welkom.

  • Docenten
    drs. Arina Bakker

    drs. Arina Bakker

    Arina Bakker is GZ-psycholoog. Zij geeft supervisie in cognitieve gedragstherapie en schematherapie. Verder is zij opgeleid in diverse methoden voor traumabehandeling en symbooldrama (KIPB).

    Zij heeft haar eigen praktijk In Beeld praktijk voor psychologie en supervisie in Utrecht. Arina Bakker GZ psycholoog (psycholoog-inbeeld.nl)

    Lees meer
    drs. Corinne Verheule

    drs. Corinne Verheule

    Corinne is orthopedagoog en vanaf 1989 werkzaam geweest in het adoptieveld waarvoor ze de landelijke voorbereiding en nazorg heeft ontwikkeld en vorm gegeven. Ze heeft zich met name gespecialiseerd in gehechtheidsontwikkeling en traumaverwerking. Vanaf 2004 werkt ze daarnaast in haar eigen praktijk waar ze psychotherapie geeft middels Symbooldrama (Kathatym Imaginatieve psychotherapie) en EMDR. Ze is verbonden aan het AIT als docent VIB en gehechtheid, geeft supervisie Sherborne Samenspel bewegingspedagogiek en is docent Symbooldrama. Corinne is enthousiast over de combinatie van deze verschillende methodieken en geeft regelmatig lezingen en trainingen over gehechtheid en traumaverwerking.Lees meer
    drs. Arjenne Vossepoel

    drs. Arjenne Vossepoel

    Arjenne Vossepoel is psycholoog en werkzaam binnen het gespecialiseerd onderwijs in Gouda. Hiernaast werkt zij als auteur, docent en supervisor met name op het gebied van non verbale therapievormen. 

    Lees meer
  • Literatuur

    Tijdens de opleiding/cursus dien je te beschikken over het volgende boek:

    Het handboek is in het Duits. De docenten bieden je, desgewenst, tijdens de opleiding diverse mogelijkheden om ook via de Nederlandse en Engelse taal de kern van de methode eigen te maken.

    De cursuskosten zijn exclusief eventueel aan te schaffen literatuur (ongeveer € 55,-)

    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
  • Reviews