In deze cursus vormt de IMH-visie en het concept ’port-of-entry’ van Stern het uitgangspunt. We staan stil bij de kracht van kortdurende consultatie. Aan bod komen aspecten uit meerdere kortdurende interventies, zoals het vijf-gesprekkenmodel, dat gebaseerd is op het Under Five Counseling model van de Tavistock Clinic in Londen en dat in Nederland verder is aangepast. Bijzondere aandacht wordt besteed aan mentaliseren bevorderende gesprekstechnieken, de therapeutische attitude en het belang van observatie. Hierbij gaan we uit van de Infant Mental Health visie, die ontwikkelings- en relatiegericht is en een multi-generationele en interculturele focus heeft.
De toepassing van het focusgericht werken en kortdurend interveniëren is voor professionals met en zonder (ggz)behandelverantwoordelijkheid* (zie doelgroepen) van groot belang. We zullen tijdens de lessen steeds het onderscheid maken tussen de focus van de consulent en de specialist, door middel van verschillende werkvormen. Daarbij word je uitgedaagd om de focus te bepalen die het best bij jouw hoofdprofessie hoort. Ook maken we het onderscheid tussen focusgericht werken als consultatief model en focusgericht werken als behandelmodel.
Deze cursus maakt onderdeel uit van de mogelijkheid tot registratie en tot herregistratie als Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist. Je volgt eerst module 1; daarna is het om in je eigen tempo de route IMH-consulent of de route IMH-specialist te volgen. Passend bij het DAIMH-register hanteren we een periode van 5 jaar voor het volgen van alle modules. Inschrijving is pas definitief na bevestiging van de opleidingsmedewerker.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Observatie als methode en lens bij de begeleiding van kinderen, in de ouder-kindrelatie en bij (aankomend) ouderschap
- Port-of-entry/ingang tot het systeem
- Bepalen van de focus
- Focusgerichte gesprekstechnieken, gebaseerd op diverse IMH-interventies en -technieken. De gesprekstechnieken zijn allemaal geselecteerd op het bevorderen van het mentaliserend vermogen
- Gesprekken-model voor de consulent: kijken door de lens van het kind, de ouder en de professional en over die verschillende lenzen in gesprek komen