Diagnostiek en behandeling van (ernstige) dyslexie  (A2426)

€ 585

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Wil je meer leren over de diagnostiek en behandeling van ernstige dyslexie? In deze cursus leer je om te werken volgens het protocol PDDB 3.0. Aan bod komen onder meer: indicaties voor dyslexieonderzoek, de diagnostische cyclus bij het vaststellen van dyslexie, het onderzoeken van kinderen op dyslexie en het effectief behandelen ervan.
 
  • Inhoud

    Voor sommige kinderen verloopt de lees- en spellingontwikkeling niet als vanzelf. Ze hebben moeite met het vlot kunnen verklanken van letters en/of het schrijven van letters en woorden. Wanneer spreken we van een fors lees- en/of spellingsprobleem en wanneer is er sprake van (ernstige) dyslexie?

    Door de jaren heen is de definitie en het proces van diagnostiek en behandeling met betrekking tot dyslexie in ontwikkeling. Sinds begin 2022 is de herziene versie van het protocol met betrekking tot Ernstige Dyslexie leidend. Binnen deze cursus word je meegenomen in het proces van diagnostiek en behandeling van ernstige dyslexie aan de hand van het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (PDDB 3.0).

    Wat je kan verwachten:

    Dag 1: Diagnostiek 

    • definitie dyslexie
    • doel PDDB 3.0
    • signalering en voortraject
    • diagnostisch proces
    • dyslexieverklaring
    • handelingsadviezen
    • gevolgen van dyslexie
    Dag 2: Behandeling van ernstige lees- en spellingsproblemen 
    • voorwaarden starten vergoede dyslexiebehandeling
    • effectieve dyslexiebehandeling
    • het behandelproces
    • compenserende en dispenserende maatregelen
    • dwaalwegen in de dyslexiebehandeling

    Wat leer je?

    • Je leert over het onderscheid in definities (Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie en PDDB 3.0), indicaties voor dyslexieonderzoek bij basisschoolleerlingen en de diagnostische cyclus.
    • Je bent in staat om te beoordelen wanneer een kind in aanmerking komt voor dyslexieonderzoek of behandeling
    • Je doet inzicht op over wat het effectief behandelen van dyslexie inhoudt en welke compenserende en dispenserende maatregelen ingezet kunnen worden bij kinderen met dyslexie.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Toetsen

    Schriftelijke toets

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums
    Do. 7 november 2024 van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    Do. 21 november van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht



    (Omvang: 12 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Orthopedagoog-generalist BIG
    • Gz-psycholoog BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    Professionals die geen of weinig ervaring hebben met de diagnostiek en behandeling van ernstige dyslexie of pas recentelijk werken volgens het protocol PDDB 3.0.

  • Docenten
    Jojanneke van der Beek MSc

    Jojanneke van der Beek MSc

    Jojanneke van der Beek is Orthopedagoog-Generalist (BIG), docent aan de Universiteit Utrecht en promovendus aan de Radboud Universiteit. Ook geeft zij postacademisch onderwijs op het gebied van (complexe) leerstoornissen en is zij medeontwikkelaar en -auteur van de ‘Rekenbelevingsschaal’ en het cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma ‘Wegwijs in dyslexie en dyscalculie’. Daarnaast is zij betrokken bij de module 'Cognitieve ontwikkeling en leren: Individuele verschillen' binnen onze opleiding Kinder- en Jeugdpsycholoog NIPLees meer
    drs. Ilse Ganzinga

    drs. Ilse Ganzinga

    Ilse Ganzinga is orthopedagoog en werkzaam als behandelaar en diagnosticus bij Praktijk De Engh. Zij was in het verleden werkzaam als docent bij de Universiteit Utrecht en verschillende praktijken in de jeugdgezondheidszorg. Tevens was zij als co-auteur betrokken bij het Protocol Dyscalculie: Diagnostiek voor gedragsdeskundigen.Lees meer
    Melanie Verdam MSc

    Melanie Verdam MSc

    Melanie Verdam is Orthopedagoog-Generalist (BIG) en werkzaam als (regie)behandelaar en diagnosticus bij Praktijk De Engh en als docent op de Vrije Universiteit. Daarnaast is ze betrokken bij wetenschappelijk onderzoek aan de Vrije Universiteit.Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele aan te schaffen boeken.
  • Reviews