Start op:

Kosten: € 2.500

Incl. digitale literatuur, excl. boeken (circa € 250)

In ons sfeervolle huiscafÃÂ⩠stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar VITAM.

Mogelijk t/m 12 oktober 2020, tenzij eerder vol

Basiscursus cognitieve gedragstherapie | accent ouderen (100 uur)  (GZCGTO20)

In deze CGT-cursus ontwikkel je cognitief gedragstherapeutische vaardigheden toegespitst op verschillende ontwikkelingsfasen, klachten en probleemgebieden. De basis leg je door te duiken in de theorie achter gedragstherapie, het gedragstherapeutisch proces, verschillende leertheorieën en cognitieve- en gedragstherapeutische interventies die daaruit voortvloeien. Deze cursus is specifiek gericht op doelgroep ouderen, dus het het werken met interventies en de casuïstiek is daarop toegerust.
 

Feiten

  • Omvang: 17 maandagen van 09.30 - 12.30 en 13.30 - 16.30 uur. Lesdagen 1 t/m 5 worden blended gegeven, waarvan de lesdagen 2 en 4 als e-learning worden verzorgd
  • Datums: De lesbijeenkomsten zijn op maandag 16, 23 en 30 november, 7 en 14 december 2020, 4, 11, 18 en 25 januari en 1, 8, 15 februari, 1, 8, 15 en 22 maart en 10 mei 2021
  • Locatie: Utrecht
  • Kosten: € 2.500
  • Cursuscode: GZCGTO20

Voor wie

  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Basispsycholoog
Eerstelijnspsycholoog NIP en Basispsycholoog

Accreditaties

Accreditatie: VGCt

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat als je voldoet aan de volgende eisen:
- Je bent 100% aanwezig bij de inleiding van 30 uur
- Je bent minimaal 90% aanwezig bij de verdieping van 70 uur
- Je hebt de cursus met goed gevolg afgerond
- De aanwezigheidseis geldt voor de online meetings en de face to face bijeenkomsten gezamenlijk

De basisopleiding cognitieve gedragstherapie van totaal 100 uur is opgebouwd uit een inleidend deel (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur). De verdieping van 70 uur bestaat uit klassikale bijeenkomsten. Hierin staat het oefenen van therapievaardigheden centraal, toegespitst op verschillende leeftijden en ontwikkelingsfasen, klachten en probleemgebieden. Je neemt eigen casuïstiek mee en wisselt werkervaringen uit met het accent op ouderen.

Aan deze groep nemen zowel deelnemers van de GZ-opleiding accent ouderen deel als mensen die los inschrijven.

Kijk voor meer informatie over de eisen voor lidmaatschap VGCt en de basiscursus op: www.vgct.nl

Wat leer je?

Met CGT-analyses als de holistische theorie en de functie- en betekenisanalyse leer je waarom bepaalde psychische klachten ontstaan zijn en voort blijven duren. Kern is om leerprincipes te herkennen in de problematiek van de cliënt. Door deze analyses leer je beter te onderbouwen waarom je bepaalde interventies gaat inzetten en ga je oefenen met deze interventies. Beschikbare protocollen en multidisciplinaire richtlijnen zijn het uitgangspunt voor maatwerk. Je leert hoe je deze op maat kunt toepassen bij je cliënt.

Vanaf het verdiepende deel (lesdag 6) is het van belang dat je in de praktijk zelf cliënten behandelt met cognitieve gedragstherapie. Je dient dan minimaal twaalf uur per week werkzaam te zijn op het gebied van de ggz, waarvan minstens zes uur wordt besteed aan cognitieve gedragsbehandelingen. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek.

Inhoud

De belangrijkste theorie die aan bod komt, betreft de inleiding in de gedragstherapie, functie-analyse, betekenisanalyse, holistische theorie, opstellen van behandelplannen en cliëntgericht werken. Specifiek is er uitgebreid aandacht voor angststoornissen, stemmingsstoornissen en psychotische klachten.

Tijdens de bijeenkomsten besteden we aandacht aan het oefenen van analyses en interventies. De volgende elementen keren regelmatig terug:

  • Functie- en betekenisanalyses oefenen
  • Interventies oefenen: interoceptieve exposure, gedragsexperimenten en meerdimensioneel evalueren
  • Praktische oefeningen, rollenspellen en demonstraties van technieken
  • Bespreking van casuïstiek 
  • Opnames CGT-technieken demonstreren in de lesdag en bespreken
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van blended learning: een optimale mix van leervormen, zowel klassikaal (dit kan ook via Zoom zijn) als e-learning met online meetings (lesdagen 2 en 4), individuele zelfstudie en samenwerken. Lees hier meer over blended learning.

In de klassikale bijeenkomsten staat het oefenen van therapievaardigheden centraal, toegespitst op verschillende leeftijden en ontwikkelingsfasen, klachten en probleemgebieden. Je neemt eigen casuïstiek mee en wisselt werkervaringen uit met het accent op ouderen.

Toetsen

Inleiding
Aan het einde van de inleiding wordt de theorie getoetst door middel van een casusopdracht. Je maakt een beschrijving van een holistische theorie, functieanalyse en betekenisanalyse bij een casus uit de praktijk.

Verdieping
In de verdieping worden cognitief gedragstherapeutische vaardigheden getoetst. Aan het einde van de verdieping maak je een verslag van een eigen gedragstherapeutische behandeling (mini N=1). Er zijn beoordelingscriteria opgesteld en de docent geeft aan de hand van deze criteria een beoordeling.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat als je voldoet aan de volgende eisen:
- Je bent 100% aanwezig bij de inleiding van 30 uur
- Je bent minimaal 90% aanwezig bij de verdieping van 70 uur
- Je hebt de cursus met goed gevolg afgerond
- De aanwezigheidseis geldt voor de online meetings en de face to face bijeenkomsten gezamenlijk

Accreditatie & Erkenning

Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!

Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: GZCGTO20 zodat we je snel kunnen helpen.

030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl