De volgende thema's komen aan bod:
- filosofische en historische achtergrond van de gedragstherapie
- leermodel en leerprincipes
- functie-analyses
- betekenisanalyse
- holistische theorie
- modificatieprocedures
- overige elementen van het gedragstherapeutische proces zoals: metingen, behandelplan, de relatie therapeut-cliënt en evaluatie van de behandeling.
Elke bijeenkomst start je met een (korte) bespreking van de theorie en het huiswerk uit de e-learning. Vervolgens worden de verschillende thema's met behulp van praktische oefeningen, rollenspel en actieve uitwisseling tussen mede-cursisten en met de docent aan de orde gesteld. De theorie wordt schriftelijk en online (via e-learning) getoetst. Daarnaast word je geacht een casus uit eigen praktijk te beschrijven in gedragstherapeutische termen. Kennis en vaardigheid worden ook tijdens de bijeenkomsten getoetst en beoordeeld op inbreng en functioneren in de groep.
E-learning
De helft van deze 30-urige cursus bestaat uit klassikale lesbijeenkomsten. Zowel voorafgaand aan de lesbijeenkomsten als tussendoor wordt gebruik gemaakt van e-learning. Deze bestaat uit het online volgen van presentaties en videodemonstraties, en het maken van verwerkingsopdrachten en toetsen. Ook heb je online interactie met collega-deelnemers en de docent, met o.a. een online docentenspreekuur.
Naast de 30 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 105 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten).