Deze scholingsmodule is ontwikkeld in het kader van het traject toetsing en scholing Herregistratie Gezondheidszorgpsycholoog en is gericht op het leren uitvoeren en evalueren van state-of-the-art behandelingen bij kinderen en jeugdigen.
Deze scholingsmodule bereidt je voor op de volgende toetsonderdelen van het traject toetsing en scholing Herregistratie Gezondheidszorgpsycholoog, differentiatie kinderen & jeugd:
c. De beroepsinhoudelijke kennistoets op het gebied van behandeling en evaluatie
d. De vaardighedentoets op het gebied van behandeling en evaluatie
Namens alle opleidingsinstellingen verenigd in de Vereniging LOGO coördineert de Stichting PDO-GGZ Utrecht de uitvoering van het traject toetsing en scholing Herregistratie Gezondheidszorgpsycholoog.
Scholingsmodule behandeling en evaluatie K&J - Herregistratie GZ (HGBKC6)
Prijs volgt
Online inschrijven is niet mogelijk.
- Inhoud
Wat kun je verwachten?
- de diagnostische fase van het cognitief gedragstherapeutisch proces
- het cognitief gedragstherapeutisch proces en de interventie- en afsluitfase
- verschillende cognitieve (gedragstherapeutische) interventietechnieken; centraal staan de interventies die gericht zijn op het versterken van gedrag
- de therapeutische relatie en motiverende gespreksvoering
- interventies bij en via ouder(s), opvoeder(s), begeleider(s)
- (state-of-the-art) behandeling van kinderen en jeugdigen met een angststoornis
- traumabehandeling en de verschillende (cognitief gedragstherapeutische) interventietechnieken bij kinderen en jeugdigen
- (state-of-the-art) behandeling van kinderen en jeugdigen met een stemmingsstoornis
- het uitvoeren van (state of the art) behandelingen bij ontwikkelingsproblematiek; de thema’s mediatietherapie en sociale vaardigheidstraining komen hierin terug
In de bijeenkomsten wordt naast het bespreken van theorie ook veel geoefend.
Klik hier voor de studiehandleiding.Wat leer je?
- Na afloop van deze scholingsmodule heb je kennis en vaardigheden verworven ten aanzien van:
- het cognitief gedragstherapeutisch proces
- het opstellen van een behandelplan en het formuleren van behandeldoelen
- het inzetten van evaluatiemomenten binnen een behandeling en de functie ervan binnen het (cognitief gedragstherapeutisch) therapieproces
- de afbouwfase van een therapie
- de algemene beschrijving, indicatie, procedure en het proces van een aantal cognitief gedragstherapeutische interventies (bij enkelvoudige problematiek)
- motiveringstechnieken in de behandeling van verschillende vormen van psychopathologie
- belangrijke aspecten van een therapeutische relatie en inzicht in jouw eigen valkuilen als het gaat om het aangaan en onderhouden van een therapeutische relatie
- mediatietherapie/oudertraining en methodes voor leerkrachten en groepsleiding
- enkele basale interventies in mediatietherapie bij ouders en leerkrachten
- het op gestructureerde wijze uitvoeren van een state-of-the-art behandeling bij een kind/jeugdige met een angststoornis/stemmingsstoornis
- de cognitief gedragstherapeutische interventies die ingezet worden in de behandeling van een angststoornis/stemmingsstoornis bij kinderen en jeugdigen
- traumabehandelingen en (cognitief gedragstherapeutische) interventietechnieken bij niet-complexe traumaproblematiek
- EMDR als behandelmethode
- het op gestructureerde wijze uitvoeren van een state of the art behandeling bij een kind/jeugdige met ontwikkelingsproblematiek
Werkwijze
De scholingsmodule wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, het draaiboek en contact met mededeelnemers en docenten.
- Datums
Lesdata Omvang
6 lesdagenLocatie
RINO Groep Utrecht - Accreditatie
Accreditatie - Doelgroep
-
Docenten
- LiteratuurJe dient te beschikken over de literatuur zoals vermeld in de studiehandleiding
- Reviews
Reviews