IMH cursus 7: Integreren van IMH in de werksituatie  (IM207)

Onderdeel van de opleiding IMH-generalist. Facultatief voor IMH-specialist

Inschrijven is niet meer mogelijk

Online inschrijven is niet mogelijk.

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe breng je de visie op de ouder-kindrelatie van Infant Mental Health (IMH) binnen in je team? Leer welke instrumenten en voorbeelden je kunt inzetten om je collega's te interesseren en motiveren voor deze benadering en de bijbehorende interventies. Deze cursus is onderdeel van het opleidingstraject tot IMH-generalist.
 
  • Inhoud

    Infant Mental Health (IMH) staat voor de zorg voor de allerjongsten - van nog niet geboren tot 4 jaar - binnen de context waarin zij opgroeien. De IMH-visie is erop gericht dat de professional bijdraagt aan het opbouwen van een veilige band tussen (aanstaande) ouder(s) en kind. Met de verschuiving van budget en verantwoordelijkheid door de transitie van jeugdzorggelden naar gemeenten is de visie en het werkgebied van IMH van groot belang geworden voor alle professionals werkzaam met zwangeren en hun partners, en kinderen van 0 tot 4 jaar en hun ouder(s)/verzorger(s). Het gaat om een transformatie waarin rond het gezin (binnen de wijk) nauw samengewerkt wordt. Het adagio één gezin één plan vraagt om een overkoepelde en integrerende visie, zeker wanneer er een zwangere of een jong kind in het gezin aanwezig is. Het manifest 1001 kritieke dagen geeft aan hoe kwetsbaar deze eerste periode is, gezien de ontwikkeling van het brein en gehechtheidrelaties.

    Als bevlogen professional bij de zorg voor de allerjongsten en hun ouder(s) ben je erg gemotiveerd om de IMH-visie binnen jouw team in te brengen. Je staat te popelen om aandacht en oog te hebben voor de ouder-kindrelatie in context. Hoe doe je dat? Weet je waar je gaat beginnen? Hoe motiveer je jouw collega’s tot het bekijken van opgenomen fragmenten? Hoe breng je in teamoverleg in dat je met jouw collega’s via port-of-entry een gezin wil benaderen? En hoe krijg je de handen op elkaar voor de inzet van bepaalde interventies? Hoe voorkom je dat je een roepende in de woestijn wordt? De praktijk laat zien dat je hier tijd en geduld voor nodig hebt. En dat je instrumenten en voorbeelden nodig heeft van andere professionals als opsteker.

    De cursus is onderdeel van de opleiding tot IMH-generalist en is verplicht om in aanmerking te komen voor:

    • DAIMH registratie
    • het diploma IMH-generalist



    Deze cursus maakt onderdeel uit van de mogelijkheid tot registratie en tot herregistratie als Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist.

    Je volgt eerst cursus 1; daarna is het mogelijk de verschillende cursussen in een voor jou passende volgorde te volgen (passend bij IMH-Generalist of IMH-Specialist). Passend bij het DAIMH-register hanteren we een periode van 5 jaar voor het volgen van alle cursussen. Het is, eventueel, mogelijk een vrijstelling aan te vragen middels een vrijstellingsverzoek aan de hoofdopleider.

    Wat kun je verwachten?

    • observatie zwangerschap en ouder-kindrelatie
    • hoe kan ik het IMH DAIMH lidmaatschap integreren in mijn huidige werksituatie?
    • gedrag en intern werkmodel/mentale representaties
    • interventies gericht op (aanstaande) ouder-kindrelatie binnen de werksituatie
    • gebruik van de video
    • port-of-entry: er zijn meerdere manieren om het ouder-kind systeem binnen te komen

    Daarnaast staat centraal:
    • de dimensie veilig gezond en onveilig verstoorde ontwikkeling
    • observatie als methodiek
    • de integratie somatiek en psyche
    • veerkracht en risico factoren
    • cultuursensitief werken

    Wat leer je?

    Na afloop van deze cursus heb je inzicht in hoe je de IMH-visie (de zorg voor de allerjongsten en hun (aanstaande) ouders) kunt integreren in jouw werk. Daartoe heb je tijdens de cursus gewerkt met de inzet van het instrument videofragmenten en de inzet van interventies gericht op (aanstaand) ouder-kindrelatie binnen de werksituatie. En je bent vaardig geworden in het met jouw team bespreken van en handelen met de port-of-entry binnen het gezin.

    Toetsen

    T.b.v. accreditatie wordt er getoetst. De vorm waarin dat gebeurt, wordt nog bekend gemaakt.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op jouw verzoek incompany gegeven worden.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    4 dinsdagen van 9.30 - 16.30 uur

    Datums

    datums worden z.s.m. bekend gemaakt

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Gedragstherapeut
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Jeugdverpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker
    • Vaktherapeut
    • Vaktherapeut (speltherapie)

  • Docenten
    drs. Phineke Tielenius Kruythoff

    Hoofdopleider: drs. Phineke Tielenius Kruythoff

    Phineke Tielenius Kruythoff is Infant Mental Health specialist, met een universitaire achtergrond in klinische ontwikkelings- en levenslooppsychologie (i/o) en verpleegkunde. Ze is hoofdopleider van de IMH-opleidingen met focus IMH-consulent, voorzitter van de opleidingscommissie en docent. Phineke is daarnaast inhoudelijk coördinator van stichting MeeLeefgezin. Tevens zit ze in de redactie van het vakblad Vroeg en is ze bestuurslid van de DAIMH (Dutch Association for Infant Mental Health).Lees meer
    bc. Margreet Timmer

    bc. Margreet Timmer (gastdocent)

    Margreet Timmer is trainer en coach vanuit haar eigen trainingsbureau, TIMM Consultancy. Zij heeft van 2000 tot 2012 gewerkt bij Bureau Jeugdzorg Drenthe als gezinsvoogd, trainer en coach en vandaaruit veel ervaring opgedaan met de uitvoering en implementatie van Signs of Safety. Momenteel geeft zij veel training en coaching gericht op veiligheid van kinderen bij zeer uiteenlopende organisaties.Lees meer
    dr. Nicolle van de Wiel

    dr. Nicolle van de Wiel (gastdocent)

    Nicolle van de Wiel is klinisch psycholoog/psychotherapeut en werkt bij Psychologen Praktijk OOG Kind en Gezin. Nicolle werkt tevens vanuit haar eigen bedrijf BurO3 als zzp’er binnen een psychologen- en psychotherapeutenpraktijk in Amersfoort. Verder verricht zij onderwijsactiviteiten en houdt zij zich bezig met het schrijven van boeken en behandelprogramma’s. Zij is gepromoveerd op een onderzoek naar de effecten van het behandelprogramma 'Minder boos en opstandig'.Lees meer
  • Literatuur
    Rexwinkel, M., Schmeets, M., Pannevis, C. & Derkx, B. (2011). Handboek Infant Mental Health. Assen, Van Gorcum
    Geenen, G. & Corveleyn, J. Helpende handen (2015). Gehechtheid bij kwetsbare ouders en kinderen. Tielt: Uitgeverij Lannoo nv. ISBN 9789401434560

  • Reviews
    Reviews